הרב יעקב אריאל, לשעבר רב העיר רמת גן ומזקני רבני הציונות הדתית, מסר שיעור בישיבת כרם ביבנה בענייני חג החנוכה ולקראת סיומו התייחס למלחמה בעזה.

"המלחמה היום היא המשך של מלחמת החשמונאים. מה רוצה החמאס? החמאס הוא בעל דת מוסלמית קיצונית שלא מסכימה שתהיה יהדות בארץ ישראל. אם חלילה נתאסלם כולנו לא תהיה מלחמה, 'סלאם עליכום, אתם אחים שלנו...' כל המלחמה שלהם היא נגד היהדות. אין יהודי אחד בארץ, גם לא שמאלן או חילוני קיצוני, שמוכן להתפשר ולהתאסלם. וגם לא מוכן להיות כפוף לאסלאם", אמר הרב אריאל.

הוא הוסיף כי "האסלאם מאפשר או שאתה מוסלמי או שאתה כפוף... אם אתה מוכן לקבל את מרותו של האסלאם, אתה יכול להישאר יהודי אבל בתנאי שאתה כפוף. אתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה וצריך להכיר בשלטון של הדת המוסלמית. אסור ליהודי לרכב על חמור, כי הוא יהיה גבוה מהמוסלמי והיהודי צריך להיות מושפל בפני המוסלמי. זו תפיסת העולם שלהם. אין אף יהודי שיסכים לזה, וכיון שכך, הם יוצאים להשמיד להרוג ולאבד. הרצון הוא להשמיד את היהדות, ומתוך הרצון הזה הם רוצים להשמיד את היהודים. זו הייתה מלחמת החשמונאים, מלחמת דת".

לדבריו, בכך מתבטאת חשיבות לימוד התורה, לצד המלחמה הפיזית באויבי ישראל. "אנחנו במלחמה כפולה, מצד אחד מלחמה פיזית כמו מתתיהו ובניו, וגם אנחנו צריכים להשמיד להרוג ולאבד את ראשי האסלאם האלה עד שלא יישארו. את כל ראשי הנחשים יש לאבד, אבל כל עוד תישאר התפיסה הקיצונית שלהם אנחנו בבעיה. יש גם חיזבאללה, חות'ים ועוד. יש באסלאם גם קומץ קטן שמדבר אחרת, אבל רובו דוגל בתפיסה הזאת. לא כולם מוכנים למסור את הנפש להשמיד ולהרוג בשביל זה, אבל זו התפיסה הבסיסית שלהם, העליונות של האסלאם.

לכן כמובן שצריך להכניע את החמאס, אבל עד שלא נכניע את התפיסה המוסלמית היסודית אנחנו בבעיה.
חלק מהעולם התחיל להבין את זה. המישור השני של המלחמה הוא הרוחני. כל מי שלומד תורה ומקיים את הרוח של עם ישראל, על זה בדיוק המאבק. מבחינה פילוסופית גם הם מדברים כביכול בשם ה', אבל מבחינה מעשית זה שני הפכים. אלוקי ישראל ואלוהי מוחמד זה שני דברים הפוכים. האלוקים שלהם זה אלוהים אחרים. אצלנו זה אלוקים של שלום, חסד ורחמים וחיים, אצלם זה אלוקי השחיטה, האלימות והמוות. בית המדרש הוא המקום שבו מתחדד ההבדל הזה, וזה תהליך ארוך שעם ישראל כולו צריך לעבור, שיבינו שיש כאן מלחמה בין יהדות לבין אסלאם. ולכן חיזוק הרוח בעת הזאת חשוב לא פחות מחיזוק הכוח".

הרב חתם את דבריו בברכה: "כשם שנעשו ניסים לאבותינו בימי מתתיהו ובניו ונצחנו בזכות שני הדברים הללו, נצחו את היוונים בכוח וגם ברוח, טהרו את המקדש ותורת ישראל חזרה למעמדה הראוי, כך גם היום נזכה. "אלה ברכב ואלה בסוסים", גם לנו יש רכב וסוסים, אבל יש הבדל עצום. הסוסים שלהם נועדו לשם השמדה להרוג ולאבד, ושלנו - בדיוק להיפך, כדי למנוע את ההרג וכדי שיהיה שלום, "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה". "ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר", גם הם מזכירים את אלוקים, אבל זה לא אלוקים שלנו אלא אלוהים אחרים. ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו, בימים ההם בזמן הזה".

כמאה תלמידים ואברכים מישיבת כרם ביבנה מגויסים בחזיתות השונות, בצפון בדרום וביו"ש. יחד עם זאת מאות תלמידים לומדים בה.

ראש ישיבת כרם ביבנה הרב גבריאל סרף, דיבר גם הוא על המלחמה בשיחה שמסר בנר ראשון של חנוכה. הוא הסביר כי "מטרתם של היוונים הייתה להילחם כנגד קדושת וסגולת ישראל, באמצעות גזירת "תיבעל להגמון תחילה" שנועדה לפגוע בטהרתם של בנות ישראל. וכאז כן היום, מטרתם של אויבינו היא כנגד היהדות ורצונם הוא לקעקע את טהרת ישראל, כפי שראינו בטבח המזעזע. במלחמה כזו אין פשרות, ויש למסור את הנפש על סגולת ישראל".