
סמנכ"ל השילוח הבינלאומי בזכיינית UPS בישראל, גל שחם, מסביר בשיחה עם ערוץ 7 על המשמעויות שנגרמות מהתקפיות המיליציות החות'יות בתימן, המאיימות כל העת על נתיב השיט מהחשובים שיש למדינת ישראל.
ראשית נשאל שחם מתי נתחיל לראות את ההשפעות של האיום החות'י בכיס שלנו, והשיב: "הדבר הזה כבר משפיע. זה מייצר לחץ על חברות הספנות. חלק מהחברות שולחות את הספינות שלהם להסתובב סביב אפריקה. המשמעות היא כמעט הכפלה של זמן השילוח, שלא לדבר על עלויות שילוח וכו'. כבר היום כשבודקים מחירי שילוח רואים את העלייה, ודבר נוסף, חברות שילוח כבר הכניסו סעיף של סיכון על המלחמה. צים לדוגמה הודיעו היום על תוספות של 100 דולר, בעצם כל מה שמגיע ויוצא מישראל חווה עלייה במחירים ובאיזה שהוא שלב כמובן שהדבר הזה מתגלגל לצרכן, שירגיש את זה בעליית מחירים. עדיין לא מרגישים את זה, לא במכולת ולא כשהולכים לקנות בגדים, אבל כשזה יגיע לארץ עוד כמה שבועות אנשים כבר יראו את הדבר הזה בצורה ברורה יותר".
שחם נשאל מי יכול לייצר מענה לאיום החות'י, שכן נראה כי נשקפת סכנה לא רק לאוניות עם שיוך ישראלי, אלא גם על אלו שאינן, ולכך ענה: "בסוף מה שיוכל לפתור כזה אירוע זה פתרון ביטחוני גלובלי, למעשה מה שביידן עושה עכשיו עם הנעת ספינות קרב לאזור המיצר של ג'יבוטי. אם פעם פחדו באזור הזה מפיראטים, אז היום זה החות'ים ואפילו יותר מכך. באופן אמיתי, אני לא בטוח שלישראל יש השפעה על כך בצורה מורגשת, אלא יצטרכו למצוא פתרון הרבה יותר מקיף".

שחם טען אף כי: "האלטרנטיבות פה הם די מוגבלות. אפשר להגיד ליבואן 'אל תשלח בים, תשלח באוויר'. היום אולי אפשר להגיע לאותם מחירים וזה פתרון אחד. אגב שואלים אותנו את זה. אנשים מבקשים מחיר בהובלה ימית, אבל בנוסף מבקש מחיר להובלה אווירית כדי לצמצם את הסיכון שלו. זה אגב מה שקרה לנו בקורונה. האופציה השנייה זה ממש להקיף את אפריקה. אפשר כן לומר שעדיין לא ברור אם יתקפו חברות שלא קשורות לישראל בדרך זו או אחרת, ואז אולי כן יהיה פתרון עבור חברות זרות".
עוד הוסיף: "שוב, מדובר על איום שנוצר בשבועות האחרונים. עוד לא מבינים את המשמעויות של הדבר הזה, אבל מה שבטוח זה שזה יעלה את המחירים ויהיה אולי חוסר במוצרי צריכה שמגיעים מסין, כך שאולי ייצרו את המוצרים הללו באירופה וזה יעלה את המחיר בגלל עלות החומרי גלם והייצור. במצב הקיים כולם מחפשים אלטרנטיבות לייצוא, אבל עדיין באמת לא יודעים מה יהיה. אין ספק שהעלויות הנוספות של הספקים השונים וחברות הספנות, בסוף האזרח הפשוט יספוג את זה. הכל כמובן יכול לקרות, אבל האירוע מאוד מורכב".
לסיום התייחס שחם לפעולות שניתן להציע לממשלה לבצע בנידון ואמר: "מדינת ישראל יכולה לחשוב אולי לסבסד חלק מהעלויות הללו. לתת הנחות במכס למוצרים מסוימים, לסייע בפתרונות ליבואנים, אולי מדינת ישראל יכולה לממן את הפער בין עלויות השיט לעלויות ההטסה כחלק מהמאמץ לעזור לאזרחי ישראל בעליית המחירים הצפויה".