מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח מיוחד על התנהלות רשויות המדינה בששת השבועות הראשונים למלחמה.
הדו"ח של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, מתמקד בין היתר בנושא התרעות ללקויי שמיעה במגזר החרדי.
במסמך מציין המבקר כי בקו החם של הנציבות התקבלה פנייה ממשפחה בבני ברק בה בני משפחה כבדי שמיעה. לדבריהם הם לא שומעים את האזעקות ואינם מעוניינים להחזיק בטלפון חכם מטעמים אידיאולוגיים.
הנציבות פנתה לגורמים שונים בהם פיקוד העורף ועיריית בני ברק בניסיון למצוא פתרון לנושא. בעקבות הפניות עלה כי קיים אמצעי נגיש לקבלת התרעות מפיקוד העורף באמצעות חיוג למספר קווי 073-3444400 ורישום לקבלת התרעות על-ידי צלצול טלפוני במקרה של אזעקה באזור המוגדר על-ידי המשתמש.
בעקבות בדיקת הפנייה, הנציבות עדכנה את הפונים על כך והפונה עדכן כי הוא נרשם וקיבל התרעות באמצעות פתרון זה. נציג המשפחה התקשר למבררת התלונה וביקש להודות לנציבות על פועלה למענו.
דוגמא נוספת מהדו"ח, שהתרחשה במגזר החרדי, היא תלונתה של אם לילדה בת שנה עם לקות ראייה קשה המתגוררת בבני ברק. הבת לומדת במעון יום שיקומי ברמת גן שמותאם לליקוי הראייה שלה, ועם פרוץ המלחמה הופסקה פעילות המעון לשבוע.
לאחר מכן חזר המעון לפעול, אך עיריית בני ברק לא חידשה את מערך ההסעות למעון, והמתלוננת נאלצת להיעדר מהעבודה ולהישאר עם בתה בבית ללא טיפול המותאם לה.
בירור התלונה העלה כי ההסעות למעונות השיקומיים הן באחריות הרשות המקומית. נציבות תלונות הציבור פנתה אל עיריית בני ברק בעניין, ובעקבות הפנייה דנה העירייה בנושא והחליטה לשוב ולהפעיל את ההסעות למעונות השיקומיים, ובכלל זה את ההסעה למעון שבו משובצת בתה של המתלוננת.
המבקר אנגלמן ציין בדוח כי, "ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בעורף, בשבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל. לא הייתה לכך הצדקה. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת.
"נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה פתחה קו חם באופן מיידי והגיעה לאתרי המפונים לשם מתן מענה לאלו שנפלו 'בין הכיסאות' של משרדי הממשלה והרשויות השונות. על השרים והמשרדים להפיק לקחים מתלונות הציבור ולפעול לטיוב השרות לאזרחי המדינה בפרט בעת חרום זו".