תחילת התענית, מעלות השחר , המעוניין לשתות או לאכול לאחר שנת לילה קודם עלות השחר, יעשה תנאי לפני השינה שבדעתו לאכול לאחר השינה.
תפילת שחרית, כשאר ימי הצומות, אמירת עננו בתפילת העמידה [במידה וישנם לפחות 6 מתענים והשאר אנוסים שאינם יכולים לצום] קוראים 3 עולים בפרשת 'ויחל משה'.
תפילת מנחה, קוראים בספר תורה 3 עולים, למנהג בני אשכנז קוראים הפטרה דִּרְשׁוּ יְהוָה בְּהִמָּצְאוֹ, לא אומרים תחנון, אם מתפללים מנחה גדולה, הכהנים אינם נושאים את כפיהם, במנחה קטנה הכהנים נושאים את כפיהם - בתוך חצי שעה לשקיעה, כהן שמכל סיבה אינו צם, לא ישא את כפיו במנחה.
סיום הצום בצאת הכוכבים, בשנה זו צריך להקפיד לפתוח את הצום לאחר הקידוש, ע"כ ישתדלו בכל מקום לא להאריך יתר על המידה, למעט את השהיה בתענית בעצם יום השבת, [הראוי ביותר שיכוונו את אמירת קריאת שמע לשעת צאת הכוכבים].
בני הבית שקשה עליהם להמתין לבוא בעל הבית מבית הכנסת, יכולים לעשות קידוש מיד בצאת הכוכבים, וישתו רביעית מהקידוש או שיאכלו כ-27 גרם מיני מזונות [שיהיה קידוש במקום סעודה].
החייבים והפטורים בתענית, הבנות מגיל 12 שנים והבנים מגיל 13 שנים חלה עליהם החובה לצום.
חיילנו הגיבורים יע"א מגיני העם והארץ העוסקים בלחימה פטורים מלצום
חולה אף שאין בו סכנה, מעוברות ומניקות או יולדת בתוך 30 יום ללידתה, זקן תשוש כח שהרופא אומר לו שלא יתענה, פטורים מלצום ואוכל ושותה כרגיל, [ישתדל לאכול רק דברים הצריכים לקיומו ולא לתענוג], יולדת בתוך 24 חודש ללידה שפסקה מלהניק, תתחיל לצום ואם מרגישה חולשה ויש לה צער, יכולה להתחיל לאכול.
בליעת כדורים, ישתדל ללא מים, ואם אינו יכול, יבלע עם מעט מים.
מי שברך בטעות על דבר מאכל או משקה, יטעם מעט ויבלע, שלא תהיה ברכתו לבטלה.
לעיסת מסטיק שיש בו ציפוי מתיקות וכד', אסורה ביום התענית.
טעימת התבשיל לכבוד שבת, רק לרגילים בכך בכל יום שישי, מותר לטעום ומיד לפלוט, [לא לבלוע!] וזאת, בכדי לדעת אם התבשיל ראוי ומוכן לשבת או שצריך הוספה כל שהיא, [כמובן, לא יברך על טעימה זו].
רחיצה לכבוד שבת, מותר ומצווה להתקלח לכבוד שבת קודש, וכן לצחצח שיניים לכבוד שבת, רק שיזהר לא לבלוע מהמים, גם יקפיד לא להכניס בשטיפה יותר מרביעית בפעם אחת, אלא בכל שטיפה יכניס פחות מרביעית וכן יקפיד שפיו יהיה כלפי מטה, שלא יכנס ויבלע מהמים.
קידוש ליל שבת, ניתן לומר שלום עליכם כל בית פעם אחת וכן לקצר בשאר הזמירות ובקשות ולאמרם בתוך הסעודה.
והנני בזה לחזק את חיילי צבא הגנה לישראל, העומדים על משמר ארצנו וערי אלוקינו, יתן ה' את אויבנו הקמים עליהם נגפים לפניהם, וישמרם ויצלם מכל צרה וצוקה, יחזרו לבתיהם ולמשפחותיהם לשלום בריאים ברוחם בנפשם ובגופם, ויקויים בהם מקרא שכתוב, כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם, אמן כי'ר, ונזכה במהרה לקיום דברי הנביא: צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ: