
בראשית השבוע הקרוב תיכנס לתוקף עליית המיסוי על כלי רכב חשמליים, זאת בשעה בה אלפי כלי רכב חשמליים עושים את דרכם בספינות מסחר המעוכבות במיצרי באב אל מנדב בשל איומי החות'ים. התוצאה היא שכלי רכב שאמורים היו להגיע לפני עליית המס יגיעו לאחר מכן ומחירם יעלה בכעשרים אלף שקלים לכל כלי רכב.
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה הירוקה, מוטרד מהאפשרות שרכישת כלי רכב חשמליים תהיה יקרה יותר ותרחיק משפחות רבות מלבחור ברכב כזה, רכב "יעיל ומהיר הרבה יותר וזול הרבה יותר מבחינת תחזוקה", הוא אומר ומציין כי בעשירית מחיר טוענים את כלי הרכב הללו בחשמל. "זה לא רק ירוק ועוזר לסביבה ולא מוציא גזי פליטה אלא עוזר לחסוך כסף".
בעיניו משמעות העלאת המיסוי על כלי רכב שכאלה היא פגיעה דווקא בשכבות החלשות יותר המבקשות לחסוך כעשרת אלפים שקלים בשנה, אך לאחר העלייה ישקלו מחדש את כוונתם.
"לפי נתוני משרד התחבורה, מרבית כלי הרכב החשמליים מגיעים לנפת תל אביב והמרכז, שם נמצאים גם הכסף וגם התשתיות. אנחנו רוצים לעשות שינוי כדי שהרכבים הללו יהיו עממיים ויגיעו לפריפריה", אומר פרנס המקווה שרשות המיסים לא תעלה את המיסוי וברוח זו הוא קורא להתערבותו של שר האוצר.
"לא יכול להיות שהחות'ים יפגעו בנתיב הימי ורשות המיסים תאסוף כסף בגלל זה ותפגע באותן משפחות שמחכות לרכב החשמלי כי הן רוצות לחסוך. אסור שיהיה קשר חיובי לקופת המדינה בגלל פעילות החות'ים". הדרך לפתור את הבעיה היא הגדרת הים שבו מפליגות הספינות העושות את דרכן לישראל כחלק משטח ישראל, וכשם שישראל הייתה מסייעת ומפצה במידה וטיל של החות'ים היה פוגע בכלי רכב בישראל, כך יש לסייע כאשר החות'ים פוגעים באותן ספינות שהגעתן לישראל מתעכבת אל אחרי הראשון בינואר בגלל הפגיעה הזו.
"בימים רגילים זה לא צריך להיות כך. יבואן רכב אמור לתאם את צעדיו כך שהספינות יגיעו בזמן שהוא רצה, אבל יש כאן התערבות של אויבי ישראל שמשבשת את החיים והכלכלה, ואני מצפה שרשות המסיים תתגייס, כמו שהיא נותנת פיצויים לכל נפגעי האיבה, ולא שיגזרו קופון מפעולות החות'ים", אומר פרנס ומציין כי ידוע לו שעל שולחנו של שר האוצר נערמים נושאים רבים, אך להערכתו השר עלול לפספס את התוצאה שמשמעותה שבגלל החות'ים רשות המיסים לגזור קופון ומי שייפגע הן משפחות מאוכלוסיות סוציו-אקונומיות נמוכות יותר. "אסור שפעילות של החות'ים תפגע בנו בצורה כזו".
בהיבט הכולל יותר סבור פרנס כי מערב לאירוע הנוכחי על רשות המיסים למצוא דרך כלכלית שתעודד החדרת כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי ולכוון תמריצים לעם כפי שקורה במדינות רבות בעולם, שם ההטבות הכלכליות מגיעות למי שרוכש רכב חשמלי עממי ולא למי שבוחר בכלי רכב חשמליים יוקרתיים ואנו זקוק להטבות שכאלה.
בדבריו מציין פרנס כי ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה והושגה שם הסכמה פה אחד לקריאה שהופנתה לרשות המיסים שלא להעלות את המס בינואר, והציבור בישראל לא יקבל התעלמות של הרשות מהוועדה שבה חברים אנשי קואליציה ואופוזיציה השותפים לקריאה זו. החשש של פרנס הוא שבשל האירועים הקריאה הזו תתמסמס והמס יעלה גם על כלי הרכב העממיים יותר.

