
אם נודה על האמת, לעיתים קשה להבחין בייחודיות של הדור שלנו, ובעומק הפנימיות של בני הנוער.
אלא שאם מתבוננים מעט, מוצאים כי כאשר יוצקים לתוך אישיותם תוכן חינוכי, רוחניות, בגרות וכלים לצמיחה מתגלה דבר נפלא. וכפי שאמר הרב קוק זצ"ל, זהו דור של גאולה, דור של נשמות גבוהות שכל נשמה מלאה בכוחות מיוחדים רק לה והיא דורשת את שלה.
לקראת פתיחת עונת הרישום לישיבות, הורים רבים עסוקים בשאלה היכן בנם, שמסיים את כיתה ח' ויוצא לפנימייה, יוכל לצמוח ולבנות באישיותו קומות של תורה ויראת שמיים, ואיזה מקום יידע להעניק זאת מתוך שמחה ורמה תורנית וחינוכית ללא פשרות.
לקראת פתיחת עונת הרישום לישיבות, יצאנו להמשך מסע בישיבה הקטנה 'נחלת יוסף' שבשבי שומרון ואל הלב הפועם שלה - בית המדרש המעניין והמגוון שלה. במבט ראשון סדר היום והלו"ז נראה סטנדרטי, כשבחורים נמרצים ממלאים את בית המדרש השוקק אך בחלוף לא הרבה זמן כבר ניתן להבחין שהיא איננה דומה לאף ישיבה אחרת.
הישיבה, בראשה עומד הרב יהושע מרדכי שמידט שהגה את שיטת הסימנים שמסייעת בלימוד הגמרא ושמה נפוץ למרחוק, שמה לה למטרה כי תלמידיה יהיו בעלי שאיפות ויכולות של לימוד תורה בגדלות, באהבה ובמסירות. אלא שחזון הישיבה מכוון לכך שגדלות בתורה איננה מושגת רק באמצעות שינון, בקיאות ורוחב היריעה אלא מאמינה כי חינוך לאהבת התורה חייב להיעשות במתיקות, בנועם ומתוך שמחה.
זו הסיבה שחלק לא מבוטל מהלימוד מתמקד באפיקים כמו חסידות, מידות ועבודת התפילה, תוך שימת דגש מרכזי על בניין האישיות, בין היתר דרך יצירת אחוות תלמידים ופתיחות עם צוות הרבנים והמדריכים, איתם הבחורים מקיימים שיחות רבות גם מחוץ למסגרת הפורמאלית.
"העבודה האישית של הצוות עם התלמידים היא אולי גולת הכותרת של הישיבה", משתף הרב יעקב רמז, ר"מ בישיבה הקטנה, בפתח שיחתנו. "היחס המיוחד שנרקם כאן בין ר"מ לתלמיד הוא לא חד סטרי, אלא דו כיווני. כפי שאני דורש מהם מצוינות בלימוד, סדר ומשמעת וחדווה בלימוד, כך הם גם דורשים ממני – לשים לב לכל אחד, אבל באמת. שיחות אישיות רבות, היכולת להכיל, להקשיב ולרדת לעומקן של בעיות היא עבודה שאני גאה בה", מוסיף הרב.
תוכל לתת לנו דוגמה אחת באיזה אופן זה העבודה הזאת באה לידי ביטוי?
"השיחות האישיות, למשל, הן אחד מהרגעים המשמעותיים עם התלמידים לאורך השנה. בשיחות הללו מתאפשרת עם הזמן אווירה שבה הבחורים נפתחים וניתן לעסוק באופן עמוק בסוגיות ליבה באישיות כמו "עבודת השם".
לא אחת מתרחש שם בירור ודיוק בשאלות כמו 'כיצד אתה מרגיש בעבודת השם שלך ?', 'במה היית רוצה לגדול עוד...?'. בקשר האישי זו הזדמנות עבורי כמחנך לראות את הקשיים של התלמיד ולהישיר אליהם מבט יחד איתו ולראות אותו מתקדם. זה תהליך שבסופו ממש אפשר לקצור פירות והדבר הזה נותן הרגשה טובה".
כאשר הרב יעקב רמז מדבר איתנו על היחס החם והמעטפת של הצוות, אפשר לראות את הזיק בעיניו. מבחינתו, הדברים אינם מגיעים מחלל ריק וזאת בשל מקרה אישי שחווה כאשר אביו נפטר בפתאומיות. "כבר באותו ערב הצוות מיד דאג לעטוף אותי", הוא נזכר. "הם לקחו אותי הביתה לעטרת, למחרת ללוויה ואחר כך באו לנחם כששלושה ימים רצופים הם מלווים אותי- ראש הישיבה ומנהל הישיבה. ראש הישיבה- הרב שמידט, שבעצמו יתום, עזר לי מאוד לאורך כל הדרך. כשזו הרוח שראש הישיבה משרה, זה מקרין על כולם ומחלחל עד לתלמידים."
עם השיתוף והתובנות של הרב רמז נכנסנו למשרדו של ישראל מאיר, מנכ"ל מוסדות ישיבת נחלת יוסף, כדי להבין מה עומד מאחורי הגישה החינוכית ולפצח את הדי.אן.איי של הישיבה שמושך את הבחורים ללמוד תורה באהבה ושמחה.
נתחיל מהתחלה, למה בחרת לעבוד דווקא כאן?
"אענה תשובה פשוטה לכאורה, אך היא הכי אמיתית וטומנת בחובה הכל: יש כאן שילוב מופלא של אהבת ארץ ישראל, חינוך בגובה העיניים ומכל הלב ויראת שמיים - מבחינתי זו התכלית. אני מאוד מאמין בדרך הזו ורואה בה לא פחות משליחות. כאשר אני נפגש עם תורמים באמריקה, הדבר שהכי חוזר על עצמו ובולט הוא כשהם אומרים לי: "מגיעים אליי מהרבה ישיבות, אבל אצלכם אני מרגיש שיש יראת שמיים..." זו לא אמירה מהשפה אל החוץ, אלא משהו שממש אפשר לחוש אותו בשגרת היום יום בכל פעולה חינוכית ומנהיגותית שלנו. זה מה שנותן לי את הכוח והאמונה בצדקת הדרך למסור את הנפש למען הישיבה.
צריכים להבין שהמידות והיראת שמיים הם עמודי התווך של בניין האישיות, כך אנחנו רואים את זה ועבורנו זה ערך עליון. כשחיים את זה אז התלמיד מרגיש שווה ומסוגל להצליח במה שהוא עושה כי הוא רואה את התכלית. לצד זאת, הצוות מסייע לתלמידים בדחיפה קדימה הצוות וגם התלמידים על ידי הכרה בערך של כל תלמיד ולכן ב"ה יש הישגים נפלאים, גם בבניין הנפש והמידות, גם ביראת שמיים וגם בלימוד."
בד בבד לשקדנות בלימוד ש"ס ופוסקים, מתקיימים בישיבה לימודי חול ברמה גבוהה מתוך כוונה להביא את התלמידים לתעודת בגרות מלאה. ואם סיפרנו על בניין האישיות כמנוף לצמיחה וגדלות, הרי שאם תשאלו את הצוות, החומר ממנו נבנית האישיות תלוי גם בהווי והמרקם החברתי הייחודי שקיים בישיבה. כל צוות הישיבה מתגורר במקום, כאשר במהלך שעות הערב והלילה נוכח בישיבה מדריך שנמצא עם התלמידים, קשוב לצרכיהם ומקיים עמם שיחות אישיות. לצד זאת, לא חולף שבוע שבו לא מתקיימת בישיבה פעילות גיבוש, מהמגוון הרחב שרק 'נחלת יוסף' יודעת להעמיד: טישים, התוועדויות, הילולות לצדיקים, ניגונים, עונג שבת, מלווה מלכה ועוד.
רוצה שגם הילד שלך יגיע ליום הכרות בישיבה...? להרשמה ליום הכרות בחמישי הקרוב לחצו כאן
"ב"ה זכינו בצוות שמורכב מאנשים עם תמהיל נדיר של ענווה ויראת שמיים יחד עם מסירות גדולה לתלמידים", מספר לנו הרב אמיר גרתי. הרב גרתי מלווה בחורים בישיבה הקטנה ומחנך ורב בי"ס בתלמוד תורה ברקאי שבקרני שומרון.
"המסירות הזו היא מעלה גדולה מאוד שמשפיעה ללא היכר על התלמידים. לא מוותרים כאן על אף תלמיד, גם לאלה שמאוד קשה להם ללמוד, דואגים שהם יהיו בעניינים מתוך עשייה. אוספים אותם ומחברים אותם ללימוד מכיוון טיפה אחר או מגוון במקצת כמו עשייה פיזית בישיבה, בפעולות חברתיות, בלימוד נושא שמתאים לו. זו לא ישיבה אליטיסטית שבה אם התלמיד לא תואם איזה סטנדרט מאוד מסוים אז הוא ימצא את עצמו בחוץ, אלא להפך, יש לנו את היכולת ב"ה ללוות את הנפש של התלמיד באמת וזה מאד חשוב בגיל הזה.
לומדים אצלנו בחורים שהגיעו מדרך מסוימת שלכתחילה לא היינו שואפים לחנך לאורה, אך לא ויתרנו עליהם כי האמנו בהם וביכולות שלהם לעבור מסע. כיום אותם תלמידים נמצאים עמוק בתהליך התקדמות ומאוד מתחברים ללימוד. עצם העובדה שתלמידים באים אליי ומשתפים אותי בשמחה שיש בהם ובהנאה שלהם מהלימוד בישיבה זה הוכחה כאלף עדים".
אלף עדים למה...?
"כשהתלמיד מגיע לישיבה בשמחה ונהנה מהשיעור, זו העדות הכי טובה לחיבור של הלב שלו למקום ולא השפעה חיצונית או סימון 'וי'. זה קורה בזכות הדיבוק חברים שיש פה, הפשטות, החיבור לצדיקים ומעל לכל – יראת שמיים. כל זה נוטע בתלמידים את אהבת התורה והשמחה בתורה".

אם ככה, לאילו תלמידים לטעמך מתאים להגיע ללמוד פה?
"עובדי השם, שיש להם פשיטות, מחוברים לצדיקים ואוהבים את ארץ ישראל".
ישראל מאיר המנכ"ל יוצא אלינו ומבקש לחדד את מה שבעינו הוא רואה כמפתח לכל אלו – הקשר החברתי והבין אישי בין התלמידים. "יש בישיבה יחס מיוחד מאוד בין התלמדים", הוא קובע. "זו לא עוד פלטפורמה ליצירת חברות של בני אותו גיל בעלי מכנה משותף שנמצאים באותה ישיבה ופנימייה, זה הרבה מעבר לכך. ממש אפשר לראות את האכפתיות שלהם אחד כלפי השני גם בדברים הכי קטנים. הם מקשיבים ומפרגנים זה לזה מעומק הלב ובמלוא תשומת הלב וזה מראה על הבגרות והועמק שלהם".
"ניתן להרגיש את זה במיוחד בערבי שבת כשאנחנו עורכים טיש", מתאר ישראל מאיר. "מתכנסים כולם יחד ותמיד יש בחור אחד או כמה שמציינים סיום מסכת, כולל הצעירים, ואתה יכול לראות את ההקשבה, השמחה והפירגון. המידות שלהם שיוצאות שם בשיא תפארתם, ועצם הידע שהם מסיימים מסכתות בקביעות, שזה בכלל לא דבר שכיח בישיבות, ובסיום הטיש הם לא "בורחים" לחדר שלהם בפנימייה, אלא נשארים לסדר ולנקות את בית ראש הישיבה שבו התקיים הטיש- זה גדלות ובניין הנפש מכל הבחינות".
שמענו מתלמידים שאתה רחוק מלהיות המנכ"ל הקלאסי שעסוק רק במספרים.
"האמת שזה נכון. כמובן שמתוקף תפקידי אני אמון על הכספים והניהול הכללי של הישיבה כדי לאפשר את כל המפעל האדיר הזה, אבל יש לי קשר אישי עם כל תלמיד ותלמיד- וזה חשוב לי. הם מגיעים אליי למשרד בהפסקות ואנחנו מגיעים לרמות קשר עמוקות מאד, עסוקים הרבה בבניין הנפש והמידות בשיחות הללו. בסופו של דבר אני חלק מצוות הישיבה, מעצם היותה מוסד חינוכי, ולכן הנוכחות שלי לא יכולה לבוא לידי ביטוי רק בפן הטכני. גם מטבעי אני איש חינוך ונפש. זה הכיף הכי גדול שלי לסיים שיחת עומק עם תלמיד ולדעת שאני לוקח חלק אמיתי בעשייה החינוכית בישיבה, כך שאני שמח שיש לי את היכולת והזכות לתרום לתלמידים לא רק בפן הגשמי דרך מילוי הצרכים הפיזיים, אלא גם הרוחניים".
לסיום, שאלנו את שלושתם מה הם ממליצים למי שמתלבט האם להגיע לישיבה?
"פשוט להגיע, לראות, ואז להחליט ממקום של חיבור וחוויה אחרי שחשים את האווירה", מציין במתיקות המנכ"ל ישראל מאיר, "כך זה תמיד יותר שלם. אני יכול לספר מהצד הטכני שאני מטפל בו, שכל תלמיד, ולא משנה איפה הוא גר, יקבל הסעה לישיבה ממיקום נגיש באזורו מאזורים מרכזיים בארץ, לאורך כל השנה בימי ראשון וחמישי, בנוסף להסעות לימי ההכרות שגם הם לא מובנים מאליהם. זו השגרה בישיבה הקטנה שלנו- האכפתיות מהתלמיד באמת, ולכן אין מצב שבשל מיקום הישיבה האידיאולוגי לעם ישראל, יהיה לתלמיד אחד קושי כלשהו בהגעה לישיבה".
"בעיניי, כל מי שבאמת רוצה ללמוד צריך להגיע הנה כדי לבחון", מוסיף הרב יעקב רמז. "המפתח הוא הרצון, לכן גם מי שלומד טוב וגם מי שפחות, כדאי שיגיע לישיבה וילמד גם איך ללמוד, גם אם הוא מתקשה. יש כאן צוות מנוסה ומסור של ר"מים ומדריכים בראשות ראש הישיבה שכבר הוכיחו שלכל אחד יש מקום להתקדם, כך שאתה צריך רצון ושלבך יהיה חפץ בכך- והמסע מוכן לפניך".
הרב אמיר גרתי: "יש לנו מחויבות תמידית כלפי התלמידים וזו האכפתיות והשאיפה לקדם אותם, לא לדרוש מהם דרישות מוגזמות שלא לצורך שיכולות לשבור את רוחו של התלמיד ועלולות חלילה לסלול לו את הדרך החוצה, אלא להיות כל הזמן עסוקים בעשייה שמביאה איתה התפתחות וצמיחה. כאן אנחנו מצמיחים תלמידים, ואם זה מדבר אליך – כנראה שמקומך איתנו".