עיתונים, אילוסטרציה
עיתונים, אילוסטרציהiStock

ניתוח מעמיק של הסיקור החדשותי בין 1850 ל-2020 מגלה שהחדשות הפכו שליליות יותר ויותר בכל המדינות בחצי המאה האחרונה, כך מפרסמת הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER) אשר יושבת באוניברסיטת קיימבידג' שבארה"ב.

הלשכה, המתעסקת בהפצת ממצאי מחקר לאקדמאים ולמקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי על ידי פרסום יותר מ-1,200 ניירות עבודה מדי שנה, טוענת כי הסיבה לירידה המתמשכת בצורת הסיקור השלילית בחדשות, נובעת מהתחרותיות ההולכת וגוברת בין המדיות השונות על תשומת הלב הציבורית.

"אתה יכול להצביע על אירועים בעולם האמיתי (העולם מתמיד בהיותו בכאוס), אבל אני חושב שההסבר הפשוט ביותר הוא שתעשיית החדשות הפכה תחרותית יותר; עיתונים (ואחר כך אתרי אינטרנט) הפכו נואשים יותר למשוך קהל, ויותר סביר שיפנו להטיה השליליות הידועה שלהם", מסבירים החוקרים.

עוד מצוין בניתוח כי צורת הסיקור הכלכלית צנחה מאז שנת 2000 לממדים שליליים על פני חיוביים, וכי הסנטימנט החדשותי הלא-כלכלי יורד בהתמדה מאז 1980.

לסיכום, המאמר מאת הלשכה הלאומית למחקר כלכלי ניתח מעל 200 מיליון עמודים שנפרסו ב-13,000 עיתונים מקומיים בארה"ב והגיע למסקנה כי הירידה המתמשכת באותה בסיקור החיובי והעלאת הסיקור השלילי, נבע למעשה מהרצון האנושי לתחרותיות ומשיכת עיני הקוראים, שהרי סיקור חיובי פחות מעורר אומציות לקריאת העיתון, לעומת סיקור שלילי שמושך באופן משמעותי יותר את העין.