Freepik
Freepikצילום: Freepik

מהי המשמעות של אסטרטגיות שיווק

אסטרטגיית שיווק היא מונח המאגד תחתיו אמצעים שונים, המיועדים להגדלת הביקוש אחר שירותי ומוצריו העסק. למעשה, אסטרטגיות שיווק מהוות מרכיב אינטגראלי של אסטרטגיות עסקיות, וכוללות למשל יצירה של קונספט מותאם למשאבים של העסק ונכסיו, לצדעדוף של יעדים, קידום של מוצרי ושירותי העסק בשווקים שונים, בידול מוצרי ושירותי העסק מאלו של מתחרים, ועוד.

כמו כן, אסטרטגית שיווק מספקת אמצעי לבחינת מאמצי השיווק של העסק לטווח ארוך, לאור מטרות מוגדרות ובחירת קונספט ומסרים שיווקיים אחידים. מתוך אסטרטגיות אלו ניתן ליצור תוכנית שיווקית מוגדרת וישימה, המותאמת להגדרות תקציב, דרכי שיווק מתאימות, תכנים מבוקשים וכיוצא בזאת.

חשוב להבין כי אסטרטגיות שיווק אינן מיועדות רק לעסקים גדולים, אלא הן חשובות לעסקים בכל קנה מידה, בכל רמת וותק ובכל תחום עיסוק. כמו כן, לאורך חיי העסק ובהתאם לשינויים שהעסק והשוק עוברים, גם אסטרטגיות שיווק יכולות להשתנות. לדוגמא, לעיתים יש צורך בשינוי של אסטרטגיית שיווק בהתאם לשינוי ברגולציה, כניסה של מתחרים חדשים, חדירה לשוק חדש ועוד.

חשיבותו של יועץ עסקי ביצירת אסטרטגיית שיווק

כל מי שהתנסה בעולם השיווק יודע שאין זה פשוט לבנות אסטרטגיית שיווק באמת מוצלחת ויעילה. למעשה, מדובר בתהליך עומק מורכב וממושך שאם אינו מבוצע כמו שצריך הוא אף עלול להיות מזיק לעסק, תדמיתו, הכנסותיו ומטרותיו.

אי לכך, בכדי להבטיח יצירת אסטרטגית שיווק נכונה ואפקטיבית, מומלץ לבצע את התהליך עם יועץ עסקי מנוסה שיש לו ידע וניסיון רב בנושא. היועץ העסקי מביא את הידע הנרחב שלו בתחום לצד תפיסה מעמיקה בנושאי שיווק ויכולת לחשוב נכון ומחוץ לקופסא. בתוך כך, הוא מספק נקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית, שאינה מצויה ברשותם של מנהלי החברה או העסק. בנוסף, בעוד שלמנהלי חברה יש ידע מאוד ממוקד, נקודתי וספציפי בנושאי שיווק, יועץ עסקי יכול להביא לשולחן הדיונים נקודות מבט חדשות של שיווק, לעזור להבין אותן ולהטמיען בחברה.

ייעוץ עסקי שמסייע במיקוד האסטרטגיה השיווקית

יועץ עסקי מקצועי יכול לסייע ביצירת אסטרטגיה שיווקית ממוקדת ומדויקת. השגת המטרה הזו נשענת על תהליך מעמיק, המתחיל מאפיון של בית העסק כגון הבנת והגדרת צרכיו, יעדיו ולקוחות. למעשה, נבדק לא רק מערך השיווק של העסק אלא גם מחלקות אחרות, בין אם מדובר בהליכי ייצור, מחלקת שירותי לקוחות, מחלקת המכירות וכדומה. כמו כן, התהליך נשען על מידע שנאסף מהחברה, ממתחרים, מקהל היעד, משווקים רלוונטיים, מהתקציב ועוד. לבסוף, כלל המאפיינים, הצרכים והיעדים נבחנים על ידי היועץ העסקי, וביחד עם בעל העסק ו/או ההנהלה מגובשים לכדי אסטרטגית שיווק נכונה.

בניית אסטרטגיה שיווקית מקיפה ושלמה

ייעוץ עסקי מסייע ביצירת אסטרטגיית שיווק שלמה, המגדירה יעדים ברורים כשלכל יעד יש מסגרת זמנים, תקציב וכוח אדם אחראי. האסטרטגיה אינה נשארת באוויר אלא מתבטאת בתוכנית עבודה ישימה, המפרטת פלטפורמות שונות של שיווק, עבודה מול חברות קידום אתרים, חברות מיתוג, משרדי פרסום, בחירה נכונה של רשתות חברתיות וכדומה. זאת בנוסף לבניית יעדים ותקציב המותאמים לתזרים מזומנים ולמצב הפיננסי של העסק, וכן ליכולות הייצור והאספקה שלו.

אסטרטגיית שיווק שחושבת מחוץ לקופסא

בעיה מרכזית של בעלי עסקים ומנהלי חברות, המונעת מהם להצליח ליצור אסטרטגיה שיווקית מוצלחת, נובעת מתפיסה צרה המוגבלת במקרה הטוב לשוק בו הם פועלים, ובמקרה הפחות טוב לעסק עצמו. היעדר ההבנה והידע בעולם השיווק מגביל מאוד את יכולתם ליצור אסטרטגיה באמת יעילה. זאת לצד העובדה, שתפיסת השיווק של בעל העסק לוקה בחוסר אובייקטיביות ונעולה על דפוסי שיווק ישנים.

כאן נכנס לתמונה יועץ עסקי שיש לו הבנה מעמיקה בתחום השיווק ומכיר עולם זה על בוריו, על כל מה שחדש ועדכני בו. כאמור, בהיותו גורם חיצוני יוכל היועץ העסקי לבחון את היבטי השיווק והמכירה של העסק בצורה אובייקטיבית, ולנתח את המאמצים שבוצעו עד כה על היתרונות והחסרונות שלהם. שליטתו הגבוהה בעולם השיווק ליועץ עסקי גם לספק לעסקים פתרונות ייחודיים ומקוריים החושבים מחוץ לקופסא, ומאפשרים בידול נכון ממתחרים תוך התבלטות בשוק הרלוונטי.

תהליך בן מספר שלבים

כאמור, יצירת אסטרטגיה שיווקית אינה עניין של מה בכך, וישנה חשיבות רבה לקבלת סיוע מידי יועץ עסקי מיומן. תרומתו ניכרת בכל רובד של האסטרטגיה השיווקית, הנבחן באופן מעמיק ומקצועי כפי ניתן לראות בדוגמאות הבאות:

  • איסוף נתונים וניתוחם- נתונים אלו מאפשרים לקבל תמונת מצב כמה שיותר מעמיקה ורחבה אודות העסק, השוק בו הוא פועל, קהל היעד שלו וצרכי השיווק שלו. איסוף הנתונים כרוך לא פעם בחקר שוק, הבוחן לעומק את מצב השוק, אמצעי השיווק שקיימים בו, הרגלי הצריכה ועוד. לנתונים אלו יש השפעה ישירה על מאפייני השיווק של העסק, סוג פלטפורמות שייבחרו, גישת מכירות, מאפייני מיתוג העסק ועוד.
  • התחרות בשוק- אסטרטגיות שיווק מבוססות רבות על השוק בו רוצים לשווק ומידת התחרות שיש בו, כמו גם על היתרון התחרותי של בית העסק שאותו משווקים. נתונים אלו יתבססו על חקר שוק ואפיון קהל היעד, ויבואו לכדי ביטוי במסרי השיווק הנבחרים.
  • התאמה לאסטרטגיה עסקית- יש להבין כי אסטרטגיית שיווק חייבת להתאים למאפייני ויעדי האסטרטגיה העסקית הכוללת. לדוגמא, אסטרטגיה עסקית יכולה להתמקד בכניסה לשווקים חדשים, מיזוג עם עוד חברה, יצירת ליין חדש של מוצרים, שיפור התדמית ועוד. יעדים אלו ונוספים נדרשים לבוא לידי ביטוי באסטרטגיה השיווקית שהעסק בונה.
  • בחירת דרכי פעולה- עולם השיווק מציעה שורה ארוכה של דרכים, מודלים ופלטפורמות. יועץ עסקי מסייע לבעל העסק לבחור באמצעים המתאימים לתקציב, למשאבים הקיימים, למסגרות הזמנים וכמובן לצרכים ולאסטרטגיית השיווק. הבחירה תתבסס על הבנת המשמעות של כל פלטפורמה, היתרונות והחסרונות שלה, היקף ההוצאות הנדרש, רמות הסיכון ועוד.
  • הגדרת יעדים דינאמית - יעדי שיווק יכולים להיות רבים ומגוונים, כך שיש להתמקד ביעד מרכזי ובמספר יעדי משנה. כמו כן, יש להגדיר את היעד בלוחות זמנים עם תחנות ביניים לבחינת ההישגים בנקודות שונות, תוך יכולת לשנות את תוכנית הפעולה בהתאם לתוצאות שהתקבלו עד כה. בעיקרון, ככול שמדובר בשוק יותר תחרותי, מתקדם ודינאמי כך הגדרת יעדי השיווק יכולה להשתנות לעיתים יותר קרובות.

המאמר נכתב ע"י ירון לוי , יועץ עסקי ושיווקי, מציע שירותים מותאמים אישית לעסקים שרוצים לשפר את האסטרטגיות השיווקיות שלהם. הוא שם דגש על חשיבה מחוץ לקופסה, תוך הכרה בכך שבעלי עסקים רבים מעוניינים להרחיב את התפיסות שלהם לגבי השוק והעסק שלהם. ירון מספק נקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית שיכולה להעריך את אסטרטגיות השיווק והמכירות של העסק, תוך זיהוי החוזקות והחולשות שלהם.

התהליך של ירון לוי כרוך באיסוף וניתוח נתונים כדי להבין את העסק, את השוק שלו ואת קהל היעד שלו. הוא גם לוקח בחשבון את רמת התחרות בשוק ואת היתרון התחרותי הייחודי של העסק, תוך הבטחה שאסטרטגיית השיווק תואמת את האסטרטגיה העסקית הכוללת.

ירון מסייע בבחירת הפעולות המתאימות מתוך מגוון רחב של מודלים ופלטפורמות שיווקיות, בהתבסס על המשאבים, התקציב והצרכים של העסק. השיטה שלו כוללת הצבת יעדים דינמיים עם לוחות זמנים ונקודות ביקורת מוגדרים, המאפשרים גמישות והתאמות ככל שהשוק מתפתח. בדרך זו, השירותים של לוי יכולים לעזור לעסקים לבנות וליישם אסטרטגיות שיווק יעילות ומותאמות אישית שמביאות תוצאות.