בית משפט. אילוסטרציה
בית משפט. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שופט בית משפט המחוזי בתל אביב עודד מאור קבע באופן תקדימי שיש לפנות עם התראה למפר נגישות טרם הגשת תביעה ייצוגית.

קביעת השופט צפויה לשים סוף לתובענות הייצוגיות בנושא ההנגשה. מטרת הגשת ההתראה היא על מנת שבעל העסק או האתר יוכל לתקן את ההפרה.

מדובר בתביעות שלא עוסקות בהנגשה עצמה, אלא בפרסום הסדרי הנגישות באתרי האינטרנט.

השופט מאור ציין בדיון, "אודה ולא אבוש, כי מספרן יוצא הדופן של הבקשות לאישור, שאינן אלא 'תביעות משוכפלות', כשלעיתים נמצא שחסרות בהן עובדות רלוונטיות, מעמיד באור חיוור את האמירה שממנה ניתן ללמוד כי הכוונה היא להרים את נס השוויון לזכויות אנשים עם מוגבלויות".

הוא הוסיף כי "השימוש בכלי התובענה הייצוגית צריך להיות מידתי ביחס להפרה הנטענת, ובמצב דברים זה, אינני משוכנע כי נעשה כן".

השופט הסביר כי "עיון בבקשות לאישור עולה שאין המדובר בפגיעה בזכויות או הדרה של ציבור אנשים עם מוגבלות מהמרחב הציבורי, אלא לכל היותר ניתן לראותן כהפרות לא מהותיות של תקנות הנגישות שניתנות לתיקון עם הפניית תשומת לב המפר לדרוש תיקון, כפי שקורה הלכה למעשה לאחר הגשת הבקשה לאישור".

בהמשך הוא מתח ביקורת, "רובן המוחלט של עשרות הבקשות לאישור האחרות שהגיש המבקש, הן כנגד עסקים קטנים, שחלקם משפחתיים ללא עובדים מעבר לבעליו של העסק עצמו או לכל היותר מעסיקים מספר מצומם של עובדים. בהקשר זה, לא ניתן להתעלם מכך שאחת מהתכליות המרכזיות של התובענה הייצוגית בדמותה של קבוצה הנאבקת על זכויותיה מול תאגיד חזק, לא באה לידי ביטוי בבקשות לאישור קא עסקינן".

לסיום ציין כי "פנייה מוקדמת היא הפתרון הראוי, ההוגן והמועיל ביותר לטענותיו של המבקש. המציאות מלמדת שהליכים רבים מסתיימים ממש לאחר שהעסקים הקטנים מקבלים את הבקשה לאישור, ופועלים מיד לתיקון ההפרות, ממש כפי שהתרחש בענייננו... פנייה מוקדמת לבית העסק הייתה חוסכת את הגשת הבקשה, את עוגמת הנפש שנגרמה לאדם שמנהל עסק קטן בדמות תובענה ייצוגית בסכום של מיליוני שקלים, ולציבור כולו, עת המשאב המצומצם של בתי המשפט היה מופנה לתיקים אחרים, וראוי שהמחוקק ייתן דעתו לעניין זה על מנת לצמצם מחלוקות".

יו"ר ועדת תביעות ייצוגיות במחוז מרכז עו"ד דורון רדעי הגיב לפסיקה, "מדובר בפסק דין חשוב, בהיותו תקדים מנחה לבתי משפט השלום שאליהם מוגשות מרבית התביעות הייצוגיות בענייני נגישות. רק לאחרונה פרסמנו מאמר בנושא, ואני מברך על כך שבית המשפט בחר לעמוד על חוסר המידתיות הטמון בהגשת תביעה ייצוגית נגד בעלי עסקים קטנים על הפרות קלות לכאורה של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות".

"לגבי חובת פנייה מוקדמת מן הראוי שהעניין יתוקן בחקיקה ולא בפסיקה של בית משפט, שכן ההליך הייצוגי הינו הליך שמחייב שקיפות ופיקוח של בית משפט, בעוד שפנייה מוקדמת עלולה לעודד סחטנות והסדרים לא ראויים מחוץ לכתלי בית משפט", הוסיף.