הרב יגאל לוינשטיין, ראש מכינת עלי ש-16 מבוגריה נפלו במלחמה אמר בריאיון היום (רביעי) לכאן מורשת כי חשוב שממשלת החירום תשמר ואמר כי האחדות - תנאי לניצחון.
בנוסף, ספד לתלמידו סרן גבריאל שני שנפל בקרב ברצועת עזה אתמול.
בפתח הריאיון נשאל אם הוא מאמין לדבריו של ראש הממשל בנימין נתניהו אתמול במכינה כי לא יעצור את המלחמה ולא ישחרר מחבלים, "זה שראש הממשלה אומר דברים כאלה, אני משוכנע שהוא מאמין בכל מילה שהוא אומר. האם המציאות מורכבת? כן".
כשנשאל מה יקרה אם תגיע עסקה על הפרק אמר, "אני מניח שראש הממשלה ישקול, המציאות היא מאוד מורכבת. אני לא מקנא במי שצריך לקבל את ההחלטות. השאיפות והרצונות הם אמיתיים, ישרים ובריאים. אבל כשאתה נמצא בנקודת החלטה שבה מתנגשים ערכים כאלה ואחרים ועל הכתפיים שלך מוטלת האחריות הכוללת - אני לא חושב שזה כזה פשטני כמו שאנחנו שאזרחים מן השורה אוהבים לעמוד מן הצד ולשפוט".
"מבחינה ערכית ומוסרית ברור שחיי אומה - מטרת העל וכל הפרטים במלחמה נתונים להשגת המטרה הגדולה של שמירת העם היהודי בארצו. זו מטרת העל".
"מצד אחד אנחנו לא אומרים שחיי פרטיים מתירים לסכן עם שלם, מצד שני, אנחנו לא אומרים שחיי אומה אנחנו מתעלמים מחיי הפרטיים".
על עניין האחדות אמר כי חשוב שממשלת החירום תשמר והוסיף כי "התנאי לניצחון קשור לעובדה שאנחנו כולנו ביחד, אף על פי שיש דעות שונות לכאן או לכאן ואתה צריך לקבל החלטות בתוך מורכבות של אנשים שחושבים אחרת כדי לשמר את האחדות. זה מאוד פשטני לומר כך או כך".
"אנחנו רואים מה האחדות העושה, אנחנו כבר שלושה וחצי חודשים נלחמים בחירוף נפש, משלמים מחירים שלא יאומנו, עם גיבוי ורוח אדירה של העם היושב בציון בגלל שאנחנו הולכים ביחד, אז הביחד הזה אומר גם לשלם את המחיר של הביחד".
על הבוגר האחרון של המכינה שנפל ברצועה, סרן גבריאל שני, ספד הרב, "זה הבחור ה-16 (שנפל מהמכינה), הוא למד אצלנו במכינה שנה וחצי לפני השירות הצבאי, עשה שירות צבאי, היה קצין, היה בצנחנים - הוא לומד היום בבית מדרש של בוגרי צבא".
"התכונה שהכי מאפיינת את גבריאל - ענווה. הוא פשוט יהודי עם כישרונות בלתי רגילים, אבל עניו כמו סיני, מדבר סיני. זו התכונה הכי מדהימה שיש לבחור הזה - ענווה".
כשנשאל איך התלמידים מרגישים אמר כי "הם עכשיו בדרך ללוויה, זה לא מה אומרים. המלחמה הזו היא כל כך צודקת, היא כל כך קיומית, היא בעצם ממלאת את האנשים תחושת שליחות מאוד גדולה והמחירים הם תמיד בהקשר של המשמעות. כיוון שהמשמעות היא כל כך בהירה - אז זה לא רק שזה לא מחליש, יש תחושה מאוד עמוקה של רצון לשאת בנטל ובאחריות הגדולה החללים האלה מותירים אחריהם רבים שמוכנים לשאת את האלונקה. זה לא כל כך האמירות שלנו כמו המציאות הכלל ישראלית שעם ישראל נמצא בצומת היסטורית ואנשים מרגישים את האחריות הגדולה".
כשנשאל אם יש לו תובנה מה-7 באוקטובר על השנה החולפת אמר, "נראה לי באופן אישי, היא הייתה לי גם לפני, זו ההבנה ששמאל לא ישכנע ימין וימין לא ישכנע שמאל. דתי לא ישכנע חילוני וחילוני לא ישכנע דתי".
"המחשבה שמישהו יתכופף ויתקפל היא מחשבה לא צודקת ולא מוסרית. אני חושב שהדרך שהקימו את המדינה גם היו מחלוקות. הסטטוס קוו היה בעצם לא ניסיון לכופף אחד את השני אלא ליצור מערכת של הסדרת המחלוקות מתוך הסכמות".
"כשמנסים לכופף אחד את השני אנשים עולים על בריקדות - הדרך היא כמו הממשלה הנוכחית מבינים שלהמשיך לחיות ביחד צריך להגיע לדו שיח והידברות אף על פי שלא כל אחד מקבל את תאוותו בידו".
כשנשאל אם יש דברים בפרקטיקה, "אני מתכוון לאופן שבו מנהלים את הפערים. לא היה ניהול פערים, היה ניסיון לכופף, כל פעם שמישהו עלה לשלטון ניסה לכופף את השני".
"רוב דמוקרטי לא יכול לתת מענה לשאלות הרות גורל שנוגע לצביונה של החברה ככלל - זו שאלה של מנגנוני הסכמה והסדרה".
"זה שהיום בג"ץ מתערב בשאלות מהות והוא מכריע לטובת צד אחד כי בית משפט צריך להכריע שחור או לבן, זה לא מתאים לניהול מדינה בשאלות ערכיות".
בנוגע לשירות צבאי של נשים אמר, "נשים מביאות ברכה עצומה, הן יכולות לעזור מאוד, הסוגייה שאנחנו מדברים עליה כציבור דתי היא עוסקת בשאלה אחרת לא באם הן יכולות אלא לשאלת יראת שמיים".
לסיום נשאל אם יש לו אמירה לציבור החרדי בנושא הגיוס אמר, "אני מעריץ את הציבור החרדי ואת המסירות הנפש של לימוד תורה היוצא דופן שלהם שהם משמרים את ישראל סבא של כל הדורות של אלפי שנים של לימוד תורה ומסירות נפש, ומשלמים מחירים כבדים מאוד כדי לשמר את העתיד היהודי של העם היושב בציון".
"יש שם גדולי עולם, תלמידי חכמים עצומים, ואני הקטן יגאל לוינשטיין לא ראוי להעיר ולהביע עמדה בנוגע לגדולי עולם שיש להם את ההשקפה שלהם".
"איך הציבור הזה יתקדם ויתפתח, אני סומך על גדולי תלמידי החכמים בבני ברק ובירושלים שידעו להוביל ולהיות שותפים למהלך של שיבת ציון המסובכת הזאת, בתוך ההתנהלות אני סומך ובוטח בהם שידעו לעשות מה שנכון בציבור שלהם, לגדל אותו ולחנך אותו".