
כחלק מסידור הארכיון בביתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, מתפרסם כעת מכתב מיוחד ששלח הרב צבי יהודה לתלמידו האהוב בניסן תשי"ז.
כעת במהלך קמפיין גיוס ההמונים שעושה הישיבה להגשמת החלום של הרב דרוקמן להקמת קריית אברכים מתפרסם המכתב המיוחד בו עונה הרב על שאלות הלכתיות ששאל תלמידו.
(ב"ה) י ניסן התשי"ז
יקירי מאד, הנעלה והנחמד בתורה ויראה מו"מ ושא"ר וזה"ר בכשרון דעת ומעשה, (מ"ר?) חיים דרוקמן, שלומכם(?) וברכות ונעם ד' ממש (..)
התסלח לי ידידי ונכבדי על זו התעכבות כתיבת תשובתי לטוב דבריך וחביבות מכתביך עם יקרת ערך אישיות ותפקיד שליחותך?
חפץ הייתי לקוות כי אמנם כן תדינני לזכות. אזכיר לכך את הדרכת חז"ל לדון את כל האדם לכף זכות, המיוסדת (בשבועות ל) במקרא הכתוב בתורה ומפורשת בדבריהם (בשבת קכז) במרחבי פירוטיה.
לנידוננו דידי אזכיר לך את אשר מאז השנה הקודמת, במעמסת סיבוכיה וטיפוליה שבמצב הבריאות נמשך השיפור הפנימי בכבדות (..) עם שיירי (פרעמות?) שמעכבים את המצוות, ועם היתרבות עול הנועם בכמות ואיכות של הישיבה, ועם פניית החזרה למסלול עבודת הקודש של הכתבים, ומתוך כך בהכרח ובאונס נתעכבו ונצטברו לי הרבה שילומי חיובים חשובים, ובתוכם אליך ואל דברי מכתביך. ואמנם גם (נענשתי?) על כך בהימנע ממני בינתיים פירוטי ידיעות שלומך ואשר לך, ואיכה תרעה תרביץ תפעל תופיע לעצמך ולאחרים בהקרנת אור אווירא (דא"י?).
ועתה, בהמשך עלייתו של השיפור הפנימי, והתחזקות החזרתו אל המסלול, ב"ה, בפנות אל סידור חשבונות חיובי אלה, הנני (לענות?) מכתביך.
א. לעניין בקשת 'טל ומטר" בחו"ל לבן ארץ ישראל, שיצא מכאן אחרי ז במרחשוון, והגיע שמה קודם זמנה שם, להתעכב שם במשך (השנה?) ויותר- הוראת אאמו"ר הרב זצ"ל (והובאה ב"עולת ראיה") לכלול אותה בשומע תפילה, כדין שאלת צרכיו של יחיד, עד לזמן שכולם אומרים אותה (..)
ב. נטילת ידיים בחדר האמבטיה שבו גם בית השימוש. מצד בית השימוש, זה שהוא בחפירה, כמו בסימן מג סעיף ב, הוא יותר קל, ועוד שהוא במכסה, ועוד שהוא משוטף וממורק ומדוחה בהורדת המים עליו מתוך הצינור השייך לזה. אכן יש בזה עוד עיכוב מצד שהוא חדר האמבטיה, כי גם היוצא מבית המרחץ צריך נטילת
ידיים (סימן ג). אלא שכיון שאינו מיוחד לכך, משום שיש בו גם שימושים אחרים כמו כיבוס וניקוי ועוד, יש להקל ולסמוך על זה בשעת הדחק באין אפשרות אחרת.
ג. לסדרי ברכות של יום העצמאות, קיימת בתוקפה הוראת הרבנית הראשית, ביחס לקביעות סדר כללי ציבורי, אך מי שמברך (..) בשלימות במסירות לבבו ואמיתת הרגשתו יש לו לסמוך, ואינה לבטלה, ואשרי חלקו. ביארתי זה אז בפרטיות גם בכתב, לפי דרישתו של עורך ה"זרעים", והודיעני כי מכיון שנתאחר יפרסם את זה ליום העצמאות הבא עלינו לטובה.
קיבלתי את מברקך לראשית השנה, ובודאי היתה ברורה וניכרת לך הפנאת הברכה הערוכה ושמורה לך מאז, ואשר כן הנה גם תמיד, ממשגב קדשנו באין היסח הדעת ממשי מזכרון יקרך, כי כן אמנם יברכך ד' מציון ומזכרון ירושלים, אשר ללבבך ולפעילותך, למען ישראל ואורייתא לארעא קדישא, כי כאן ציוה ד' את ברכתו לך לעולם: ולהשתמע ולהתראות בקרוב במלוא אשרך ותפארתך עם שכלול זכות הרבים ככל פקודת דברו עלינו ועל כל ישראל כתורה וכמצוה לתקומת עמו ונחלתו וחזרת שכינתו.
נאמן חיבת יקרך דורש שלומך באהבה רבה תמיד, בברכת זמן חרותנו יתרון כשרותו ושמחתו, בצפיית רוממות ישע ימין עליון והתחדשות אור נעמו על ציון וירושלים ומקראיהן.
צבי יהודה הכהן קוק"
מחזירים אהבה לרב דרוקמן זצ"ל - תרמו עכשיו לחיזוק קריית האברכים
