באלו מקרים נכון לסכן את חיילינו? איזו תפיסה גרמה למדינת ישראל לנתח את סינוואר בראשו ולהציל את חייו כאשר שהה בכלא הישראלי?

מה עומד מאחורי מדיניות ההכלה והוראות הפתיחה באש בצה"ל? מה יחסנו לדין הבינלאומי? והאם עסקאות החטופים מוסריות?

לא תמיד אנחנו שמים לב, אבל מאחורי הטנקים, התותחים וכח האש עומדת התפיסה המוסרית שלנו. היא זו שקובעת כמה כח אש נפעיל, באלו מקרים נפגע גם באזרחים, מה מצדיק יציאה למלחמה ועוד. בעשרות השנים האחרונות הקוד המוסרי שמנחה את צה"ל מושפע רבות מסטנדרטים מערביים. מדוע הם פוגעים ביכולתנו לנצח? ומהי האלטרנטיבה שנותן מוסר המלחמה היהודי?

כדי לענות על שאלות אלו הצטרפו עכשיו לשידור החי, בו נעסוק בשאלות הבוערות במוסר המלחמה בימינו:

הרב יעקב אריאל בהרצאה על עסקאות החטופים ושחרור מחבלים

הרב יתייחס למצב המורכב בימינו, מצד אחד מספר חטופים גדול, ומצד שני סינוואר ימ"ש וראשי המחבלים ששוחררו בעסקאות הקודמות - מה על מדינת ישראל לעשות לפי ההלכה והמוסר היהודי כיום?

הרב אורי שרקי בהרצאה על היחס לפגיעה באוכלוסיה האזרחית בעזה

הפער בין מה שהמוסר היהודי דורש, לבין מה שמתרחש כיום בצה"ל תוך כדי המלחמה, וכיצד ההתנהלות הרצויה בסוגיה זו לפי המוסר היהודי, יכולה להתקבל אצל ארה"ב ואומות העולם שלהן תפיסה מוסרית אחרת.

הרב יובל שרלו, מומחה לאתיקה, האם היה מוסרי לנתח את ראשו של סינוואר בעת שישב בכלא הישראלי

הרב יתייחס בדבריו לשאלות היחס שלנו למחבלים עם דם על הידיים, והאם יש לנו חובה, כשובים שלהם, לטפל בהם ולהציל את חייהם, או שמא לתת להם להינמק בכלא ללא טיפול.

פרופ' יפה זילברשץ, השפעת המשפט הבינלאומי על התנהלות המלחמה

מדוע בכלל קיים הדין הבינלאומי, ומה השפעותיו וכיצד יכולה ישראל להתמודד עם העיוותים המוסריים שהוא מביא עלינו.

הרב דני לביא, ראש מכון עולמות, מדיניות ההכלה והוראות הפתיחה באש בצה"ל

מה המנגנון שגורם לישראל להגיב רק לאחר טבח מזעזע? וכיצד תפיסה זו מלווה גם את הוראות הפתיחה באש בצה"ל, ומשליכה על החזית העתידית בזירת יהודה ושומרון?

'מכון עולמות', שעוסק ביצירת משנה אמונית רלוונטית לחיינו בתחומים שונים ומגוונים, פועל מאז תחילת המלחמה להציב אלטרנטיבה יהודית למוסר המלחמה.