הרב מיכאל ימר, ראש ישיבת שעלבים התייחס בשיעור מיוחד לסוגיית שחרור חטופים והמחירים שמותר לשלם עבורם.

"חלום חייו של אבי מורי ז"ל היה להיות רופא אבל אנחנו כוהנים, לכן אבא שלו שלח אותו לרב פראייר, רבה של ברלין, כי יש ניתוחי מתים, והרב פראייר אמר לו: זה איסור דאורייתא, אתה לא יכול ללמוד רפואה, אמר לו אבי מורי: אבל אני הולך להיות רופא והולך בע"ה לרפא אנשים, יהיה פיקוח נפש וזה יתיר", מספר הרב ימר.

לדבריו, "הרב פראייר הביא את הנודע ביהודה שרק אם ספק נפשות לפנינו אבל בנידון דידן אין חולה הצריך לכך, לא נטמאים למתים היום כדי להציל מחר, על סמך כך אמר הרב עובדיה יוסף במבצע יונתן: רואים מפה שמה שקובע זה עכשיו ולא העתיד, ומכיוון שהחטופים זה פיקוח נפש עכשיו ואם נשחרר זה פיקוח נפש עתידי. הפיקוח נפש כעת יותר חשוב, לכן מותר לשחרר אותם".

"קם הרב שאול ישראלי ואמר: לא הבנת נכון את הנודע ביהודה, שם כתוב 'כי אולי יהיה חולה שיהיה צריך לזה', לא בגלל הווה ועתיד אלא בגלל סוגיית וודאי וספק, כי לא ברור שיבוא חולה ועתיד, אבל כאן איש השב"כ אמר שמאה אחוז מי שנשחרר יהרוג יהודים בעתיד".

הרב ימר הציג דילמה נוספת. "הגיע יהודי לחזון איש בערב יו"כ ואומר לו: אני לא יכול להיכנס לחג, עשיתי מעשה עבירה ענק, הרב חייב להגיד לי מה התשובה שאני חייב לעשות. ישבנו בסלון בבני ברק, הגיע רימון עשן, סגרתי את התריסים ותוך כדי אני רואה שיש ילד שמשחק בגינה והיה ברור לי מה יקרה, הרימון נגע בתריסים, נפל למטה והילד נחנק, אני רצחתי ילד, הרב יגיד לי: מה התשובה?"

"אמר לו החזון איש: עשית מעשה נכון, לא צריך תשובה כי עשית פעולת הצלה, לסגור תריסים כדי ש-5 לא ימותו זה פעולת הצלה, במקרה היה ילד, לרוב אין ילד. אומר הרב עובדיה: גם לשחרר עכשיו לשחרר חטופים זה מעשה הצלה, בהמשך יהרגו".

"קם הרב בצלאל זולטי, רבה של ירושלים, וחלק על כך: לא דומה, 90 אחוז מהמקרים שסוגרים תריס ילד בכלל לא נמצא שם ולא ימות בכלל לכן פעולת הצלה גם שילד נמצא, אבל לשחרר מחבלים הם תמיד הורגים אחר כך, פעולת הצלה ואכזריות גם יחד".