הרב אשר וייס
הרב אשר וייסצילום: אלי איטקין

הרב אשר וייס, מגדולי הפוסקים בדור האחרון, נשאל בימים האחרונים על ידי הרב משה הררי, מחבר סדרת הספרים 'מקראי קודש' מתי מותר להדליק אור בשבת במקלט בעת האזעקה בחג או בשבת.

"שאלתי את הג"ר אשר וייס שליט"א לגבי מקרה ששכחו להדליק את התאורה במקלט, ובעת האזעקה בשבת או בחג, ראו שהמקלט חשוך. האם מותר להדליק את התאורה במקלט בשבת או בחג. בשאלה הזכרתי שלכאורה הדלקת נורת להט כרוכה באיסור מבעיר. וענה לי הג"ר וייס שליט"א, שלדעתו הדלקת החשמל כרוכה באיסור מכה בפטיש" כתב הרב בפתח דבריו.

יחד עם זאת, סייג את הצדדים להיתר. "אמנם הוסיף, שלדעת שני גדולי הדור, הבית יצחק והמהרש"ם זצ"ל, הדלקת החשמל כרוכה באיסור דרבנן. ולמעשה אמר הגר"א וייס שאם מדובר בצפון הארץ ובדרומה שבהם הישיבה במקלט נמשכת בדרך כלל הרבה זמן, בשל משך הירי עליהם, הרי שיש להקל בכך בגלל הביעתותא דינוקא (הפחד של התינוקות). ואילו פה בירושלים, שמשך השהייה במקלט נמשכת בדרך כלל רק כעשר דקות, הרי שלא ברור לכתחילה להקל בכך".

"ובפרט אם אחד ההורים לוקח את התינוק בידו וזה מרגיע את התינוק. אך אם למרות זאת התינוק עדיין נבעת ומפחד, הרי שגם בירושלים אפשר להקל בכך. יש להדגיש, שכל זה מדובר רק אם שכחו להדליק מבעוד יום את התאורה במקלט. עד כאן תורף דברי הגר"א וייס. ראה בעניין זה בגמרא ביומא דף פ"ד ע"ב גבי ביעתותא דינוקא או גבי פריצת דלת בשל ביעתותא דינוקא, וכן בשער הציון סימן שכ"ח סעיף י"ז. יש להדגיש, שלא הקראתי את הדברים בפני הגר"א וייס שליט"א", מסכם הרב הררי.