
למצבר יש תפקיד מרכזי בכל כלי רכב. כשהרכב לא מניע, עולה באופן טבעי השאלה האם הבעיה היא שהמצבר גמור או שמא ישנה תקלה אחרת. המידע כאן בעמוד יעזור לכם לקבל תשובה לשאלה, ולהבין מה כדאי לכם לעשות.
נורת אזהרה רלוונטית
בלוח המחוונים ישנה נורה שמסמלת את המצבר של הרכב. הסימון מלבן שבצד אחד שלו + ובצד שני - ובחלק העליון שלו 2 נקודות בולטות. אם הנורה הזו נדלקת, ישנה בעיה במצבר, אבל חשוב להדגיש שלא בהכרח מדובר על מצבר גמור. גם כשיש תקלה באלטרנטור הנורה הזו תידלק, ובמקרה כזה מן הסתם אין טעם להחליף מצבר אלא יש לתקן את האלטרנטור. בנוסף הנורה עשויה להידלק אם יש קורוזיה סביב הקטבים של המצבר. מומלץ בלי קשר לנורה לבדוק את הקטבים אחת לשבועיים ואם מתגלה קורוזיה לנקות אותה עם מברשת רכה לא ממתכת ומים חמימים.
מצבר גמור או סטרטר לא תקין?
אם אתם מנסים להתניע את הרכב, והוא לא מגיב, וגם לא שומעים שום רעש, יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא שאכן המצבר גמור, ואפשרות שנייה היא בעיה בסטרטר. כדי להבין מהו המצב, כדאי קודם כל לפתוח את מכסה המנוע ולוודא שהחיבורים של הכבלים למצבר תקינים ויציבים. אם אחד החיבורים התרופף, חזקו אותו ונסו שוב להתניע את הרכב.
אם החיבורים תקינים, נסו להתניע את הרכב עם כבלים או בוסטר חיצוני. אם הפעולה הזו מפעילה את המנוע, הבעיה היא אכן במצבר, וכדאי למצוא חברה שמציעה שירות החלפת מצבר לרכב עד הבית.
סימן נוסף לכך שהסטרטר תקין והבעיה היא במצבר הוא הצופר: אם אתם מצליחים לצפור, המצבר עדיין עושה את שלו, והטיפול הנכון הוא החלפת הסטרטר.
מצבר גמור או אלטרנטור לא תקין?
תקלה נוספת שעלולה למנוע את התנעת הרכב היא אלטרנטור לא תקין. האלטרנטור הוא זה שממלא כל מצבר לרכב תוך כדי נסיעה, ולכן אם הוא תקול המצבר יתרוקן. במקרה כזה נדרשת בדיקה מקצועית, אבל יש גם כמה אינדיקציות שאפשר להסתמך עליהן: אם לא השתמשתם ברכב לפרק זמן ארוך יחסית (למשל עקב חופשה בחו"ל), ייתכן שזו הסיבה להתרוקנות המצבר. בהתאם מומלץ לפני שיוצאים לחופשה לבקש ממישהו לנסוע ברכב לפחות חצי שעה בשבוע.
גם אם השארתם אורות דולקים המצבר עלול להתרוקן. במצבים אלה אין צורך להחליף את המצבר, אלא רק להטעין אותו, וגם האלטרנטור תקין. אם הקפדתם על שגרה נכונה ובכל זאת המצבר לא ממלא את ייעודו, הפתרון הוא כאמור בדיקה מקצועית גם של המצבר וגם של האלטרנטור.
קשיים בהתנעה
במקרה של קשיים בהתנעה, המסקנה הסבירה היא שהמצבר עדיין לא גמור אבל הוא לקראת סוף חייו. המסקנה הזו נכונה למצבים שבהם בבוקר ההתנעה נמשכת יותר מדי זמן, או כשיש רעשים חריגים בזמן שהמצבר מפעיל את המנוע בתחילת הנסיעה. גם ריח חריג מהמנוע עלול לסמן שיש בעיה במצבר, ואסור להתעלם מכך.
סימנים נוספים לבעיה במצבר
לא רק קשיים בהתנעה: גם כשהתאורה בלוח המחוונים עמומה, זהו למעשה איתות על היחלשות המצבר, כך שייתכן שבקרוב הוא ייגמר. באופן דומה אם ישנן בעיות במערכות חשמליות נוספות - אורות הרכב, המזגן, מערכת השמע - כדאי להבין את הרמז ולחפש מצבר חדש לרכב.
גיל המצבר מהווה גם הוא שיקול: בדרך כלל מצברים לרכב ממלאים את ייעודים במשך כ-3-3.5 שנים. הקפדה על תחזוקה נכונה תאפשר להם למצות את המקסימום האפשרי, אבל עדיין אחרי פרק זמן זה חשוב למצוא חברה שמציעה מצברים מקוריים לכל סוגי הרכבים כך שגם המצבר הבא שלכם יהיה איכותי.