
יואל זילברמן, המוכר לרבים כמנכ"ל השומר החדש, משמש מאז ראשית המלחמה כמפקד יחידת הניוד החדשה שהקים פיקוד העורף תחת השם 'הר ציון'.
בראיון לערוץ 7 הוא מספר על היחידה הצעירה אליה מתגייסים יחד עם רכב השטח הפרטי, יחידה שכבר הצליחה לצבור לא מעט גאוות יחידה.
"אנחנו כבר כמעט תשעה חודשים בתקופה קשה מאתגרת ומסוכנת למדינת ישראל", אומר זילברמן המספר כי עוד לפני המלחמה זיהה פיקוד העורף חשש ממציאות מסוכנת בה בעת חירם ייחסמו צירי תנועה ברחבי הארץ, מה שימנע אפשרות של ניוד כוחות לפעילות מבצעית כזו או אחרת. לשם כך הוקמה "מפקדה בשם יערה עם מכלול חטיבות שאמורות לטפל במאמץ הזה שיאפשר לצבא לנהל לחימה במצב קיצון כזה או אחר, ובתוך האירוע הזה הוקמה יחידת הניוד".
"בשביעי לאוקטובר הוקפצתי בשעות בוקר על ידי סגן האלוף והאלוף לפיקוד עצמו והקמנו יחידה שיודעת לשנע כוחות במהירות גדולה. מצער מאוד שהיחידה לא הוקמה קודם לכן כי היא הייתה יודעת להסיע מאות ואלפי לוחמים בשביעי לאוקטובר ולהביא אותם לאזורי הלחימה".
"יצרנו מהלך ייחודי שלא היה בעבר והתחדש עכשיו בזכות הפעולה המשותפת של פיקוד העורף ואט"ל. זה אומר שאנחנו מגייסים היום נהגים עם כלי הרכב שלהם. מתוכם כבר גייסנו מאות רבים. החבר'ה מגיעים לגיוס מלא שלהם ושל רכב השטח במודל נצ"מ, נהג צמוד מכונה. הנהג מגויס עם הרכב ומסיעים לוחמים בשדה הקרב. הדבר הזה מאפשר תנועה מהירה ויכולת של נהגים מקצועיים להסיע את הלוחמים. הדבר הזה הוכיח את עצמו בתקופת הלחימה וכעת אנחנו ממשיכים בגיוס נהגים נוספים לסייע במקרי קיצון לחילוץ במקרה של נפילת טילים, כדי שיוכלו להגיע לכל מקום, וגם הסעת לוחמים תוך כדי לחימה. בנוסף אנחנו מתגברים בתעסוקות בעשייה אחרת מול חפ"קים כאלה ואחרים".
לשאלתנו אודות מיגון כלי הרכב שמגיעים מהבית, אומר זילברמן כי אכן "מי שמנדב רכב לצבא אלו אנשים מיוחדים ברמתם הערכית ובמוטיבציה להביא לניצחון של ישראל במערכה הזו. בנוסף צריך לומר את האמת שגם רכב האמר הוא רכב פתוח שמעלה לוחמים. מנגד לרכב שטח פרטי יש הרבה יתרונות. הוא יודע להגיע לעבירות מאוד גבוהה בשטח. אלו כלי רכב שהנהג מכיר אותם טוב, הם רכבים שמורים והיכולות של הנהגים מאוד גבוהה. אלו נהגים שמביאים הרבה ניסיון. במלחמה נסענו עד כה מעל ארבעה מיליון קילומטרים של עבודה מבצעים עם אפס תאונות דרכים, כלומר שמי שמגיע מבטיח גם את שלום הלוחמים עצמם. בנוסף מדובר בגוף דמוי קומנדו כי רכב כזה נוסע בכל מקום ויכול להגיע לכל מקום, לייצר הפתעה בתנועה מהירה יותר מכל רכב אחר".
"מובן שהרכבים מסומנים ומנוהלים בצורה מסודרת ומבוטחים על ידי הצבא. זה מהלך מוערך מאוד שנתן אימפקט מטורף בשטח, גם באזורי לחימה בעזה. בנוסף יצרנו מצב שבו נתנו מענה גדול למחסור שקיים ברכבים. הפכנו פלוגות וגדודים לכוחות לחימה שמתניידים במהירות ובאיכות מאוד גבוהה, מה שיכול להשפיע דרמטית על המערכה. אנחנו מחפשים ליחידה חבר'ה בגילאי 40-60 עם רכבי שטח עמידים חזקים ואיכותיים".
מוסיף זילברמן ומתייחס גם לשאלת הבלאי של כלי הרכב שמגיעים לשטחים בעבירות קשה, ומספר כי היחידה מחזיקה מספר מומחים שיודעים לתמחר את הרכב ובהתאם הנהג המתנדב ליחידה מקבל תשלום יומי גם על הרכב מעבר לשכר שהוא עצמו מקבל, וזאת בהתאם למאמץ הרכב, לבלאי וכו'
עוד שאלנו את זילברמן מדוע דווקא פיקוד העורף הוא שהוביל את המלך שלמעשה נועד לסייע גם בגזרות החזית, והוא משיב ואומר שהסיבה המרכזית היא שבניגוד לרבים אחרים שרק דיברו על הצורך ביחידה שכזו, מפקד פיקוד העורף היה גם זה שהרים את הכפפה והוציא אותה לפועל. לזאת הוא מוסיף ומעיר כי "העבודה היא בעיקר בעורף ולא בעומק שטח האויב, יותר באזור ביטחון הפנים של המדינה, אבל מצאנו את עצמנו בלחימה גם בתוך עזה כך שאין לדעת".
זילברמן קורא לבעלי רכב שטח, יתרון ללוחמים בעבר, להצטרף ל"יחידה מדהימה עם תרבות ארגונית מדהימה וגאוות יחידה מדהימה", וכשאנו שואלים אם אכן גם ליחידה צעירה כל כך יש כבר גאוות יחידה, הוא משיב בחיוב רב. "בשבעה לאוקטובר היינו עם 150 כלי רכב ובתוך חמישה ימים היינו עם יותר מ-1500. מגיעים בהתנדבות אבל אתה חייל לכל דבר ועניין ומי שיגיע יחוש זכות גדולה להיות חלק מהדבר הזה".
