יוסף רחימוב
יוסף רחימובצילום: באדיבות המצולם

כשמדברים על נוער בסיכון, הנטייה היא ללכת למקומות הקלאסיים של סמים או אלימות, אולם ההגדרות לנוער בסיכון היום הוא אי קבלת המענה הדרוש לנער או לילד מכל סיבה שהיא. בין אם זה חוסר במשאבים משפחתיים, קהילתיים או לאומיים ובין מכל סיבה אחרת.

נקודת ההנחה היא שגיל הנערות וההתבגרות טומן בחובו המון אתגרים לילד ולנער המצריכים תמיכה וסביבה מטיבה. על אחת כמה וכמה בתקופת המלחמה והמציאות הביטחונית המורכבת בעוטף עזה ובשדרות ומלווה בשגרת מלחמה, ברעשים מחרידים, בחששות חוזרים ונשנים ואובדן תחושת הביטחון האישי.

בפתח הדברים יש לומר - החופש הוא פוטנציאל לשני הצדדים. הוא יכול להיות מועיל וחיובי מחד והרסני מאידך. המפתח הוא התכנון המקדים לחופש ולא הפקרות הזמן והתוכניות. לשם כך יש לתת מענה בשלושה מישורים משלימים: מישור ההורים, המישור המוסדי, והנוער בעצמו.

במישור ההורים, יש להכיר כי להורים יש השפעה רבה על ילדיהם ועל מצבם הנפשי. ראשית על ההורה להיות במודעות להתנהלות חריגה על הנער המציגה על מצוקה – ואין מכיר טוב יותר את הנער מאשר הוריו. חשוב להיות קשוב, עירני ומעורב בחייו של הילד. מתוך כך יש לקיים שיחות בין הנער והוריו כדי לשמוע על מצבו ולתת את התחושה הבסיסית שיש לו מישהו שקשוב לו, שאכפת לו ממנו, שיש לו כתובת לבוא אליה. ולבסוף, יש לקבוע גבולות כדי לייצר סדר ומסגרת אצל הנער גם במציאות ביטחונית שאינה פשוטה. קודם להתחיל בקשב והמעורבות ואז גם גבולות.

במישור המוסדי, יש לייצר מסגרות ושגרה בלתי פורמלית עבור הנוער שבתקופה האחרונה לא ידע מסגרת פורמלית ויציבות. הפעילות צריכה להיות מותאמת באוריינטציה של נוער בסיכון הדורש תמיכה נפשית המאפשרת צמיחה. הן פעילויות הדורשות מאמץ והן פעילויות משחררות המאפשרות אסקפיזם מהמציאות הקודרת. לייצר חממת חוסן עבור הנוער.

תקופת החופש הפניות ממסגרות צריכה להיות מנוצלת עבור מסגרות טיפול ייעודיות עבור הנוער. צריך לשלב ביצירתיות בתוך המסגרות הקיימות, כי אין נער ונערה שלא צריכים תמיכה וטיפול נפשי במציאות הנוכחית בעוטף.

בנוער עצמו, צריך לזכור שהפקרות הזמן והתנתקות מהחברה עלולה להיות הרסנית עבור הנוער ולייצר מציאות שלילית בעצם ההסתגרות סביב מסכים ומחשבים. בפני הנוער פתוחות כל האפשרויות ליצור וליזום. לכל יוזמה של הנוער יהיה גורם שישמח לתת מענה ודחיפה קדימה. חשוב שהנוער ידאג לעצמם, ישים לב לסביבה ויראה את החברים במובן העמוק של המילה.

לבסוף חשוב לציין כי לנוער יש רצון לייצר פעילויות "משמעותיות" ועלול לבטא זאת בפעילויות אקסטרים, הן פיזיות והן נפשיות. לנוער שעובר טלטלה נפשית של מלחמה ומציאות ביטחונית קשה הדבר עלול להיות הרסני ביותר ולהביא לפגיעה נפשית וטראומות נוספות. יש לייצר פעילויות משמעותיות שלא מערערות את יציבותו הנפשית של הילד, אלא פעילויות התנדבותיות ולמען האחר המהוות מרכיב חוסן עבורו.

הכותב הוא עובד סוציאלי וחבר עמותת 'רעות' שדרות