מטוס קרב בדרך לתקיפה
מטוס קרב בדרך לתקיפהצילום: דובר צה"ל

לראשונה מאז ה-7 באוקטובר מודה קצין בחיל האוויר שהייתה פגיעה משמעותית בכשירות בחיל בעקבות גל הסרבנות שקדם למלחמה, כך מדווח עמית סגל בחדשות 12.

על פי הדיווח, מפקד בית הספר לבקרה אווירית ופיקוח טיסה, סגן אלוף יניב אבן, גילה השבוע כי לאחר הטבח היו משרתי מילואים רבים בתפקידים רגישים בחיל שהיו במצב של חוסר כשירות.

במסגרת תפקידו, אבן שאחראי על הכשרת שני מערכים בעלי השפעה דרמטית. הראשון – הגנה על שמי המדינה והשני – תיאום המרחב האווירי, כך שמטוסים רבים וכלי טיס יוכלו לפעול בתאי שטח קטנים יחסית.

"ברגע שעובר קצת זמן, אתה מבין שההדרכה צריכה לקרות ומהר. למעשה אחרי 7 באוקטובר נגענו בבית הספר בתחום שלא היה קודם – כשירות. עד אז עשינו רק הכשרה. לקחנו אדם שלא יודע את המקצוע ולימדנו אותו. סביב המחאה החברתית (כלומר המשפטית) אנחנו נמצאים עם מילואימניקים לא מעטים, שלא כשירים למשימה. ואנחנו צריכים מהר מאוד לבנות להם קיט הכשרה, שמבוסס על הידע שלמדנו במלחמה, ולהכניס אותם אחד אחרי השני", סיפר אבן.

הוא הוסיף כי "נקודת הפתיחה ללמידת הלקחים היא הכישלון. אנחנו כצבא חד משמעית נכשלנו".

בצה"ל טענו לאורך במלחמה כי לא הייתה פגיעה בכשירות חיל האוויר. זאת למרות שבימים הראשונים של המלחמה אמר מפקד בסיס פלמחים כי היו טייסים שסבלו מפגיעה בכשירות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בבוקר השבעה באוקטובר הפעלתו של חיל האוויר לא נפגעה באף מערך בגלל בעיית כשירות".

ארגון "טייסים ולוחמים נגד סרבנות" מסר בתגובה כי "דבריו המטרידים של סא"ל יניב אבן מאשרים את מה שטענו לאורך כל הדרך - הסרבנות ההרסנית שקדמה למלחמה פגעה באופן חמור בכשירות חיל האוויר וביכולת ההגנה על אזרחי ישראל. הודאתו, שנאמרה ביושרה רבה, כי "אנחנו כצבא חד משמעית נכשלנו" מוכיחה שהפילוג והסרבנות שזרעו ארגונים קיצוניים תרמו ישירות לפגיעה ביכולת המבצעית של צה"ל ערב המלחמה".

"אנו דורשים חקירה מקיפה של הקשר בין הסרבנות לבין הפגיעה בכשירות הצבאית, והעמדה לדין של האחראים להסתה ולפגיעה בביטחון המדינה. בשעה קשה זו, עלינו להתאחד ולחזק את צה"ל ואת כוחות הביטחון. אנו קוראים לכל אזרחי ישראל להתייצב לצד צה"ל ולדחות בשאט נפש כל גילוי של סרבנות או פגיעה במערכת הביטחון", לשון תגובת הארגון.