
ההליכה במדבר הייתה שלילית ונבעה מדור המדבר אשר יחסו לארץ ישראל לא היה איתן מספיק. הדור אשר העז לומר "נתנה ראש ונשובה מצרימה", וכן "זכרנו את הדגה" אינו זכאי להיכנס לארץ המובטחת.
אולם בניהם, דור באי הארץ המצווה למלחמה על כבוד ה' "לתת נקמת ה' במדין" ובו קיימת הגבורה לרשת את הארץ "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ" – הוא שייכנס לישראל. זהו דור ה'צברים' – שנולד במדבר עם ציפייה לגאולה שלימה ולבניין מלכות ה' בעולם.
מתוך כך יש לבאר את התורה מחדש כי "אין תורה כתורת ארץ ישראל". חומש דברים ייפתח בדברים: "הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת" – יש צורך לחזור ולִשנות את התורה כולה מפי משה בפרספקטיבה ארץ ישראלית ולא גלותית במדבר.
ביאת הארץ בדורנו – גילוי השראת השכינה בישראל
מגמה זו הולכת ונמשכת עד ימינו אלה. מטרתנו העליונה היא להופיע את מלכות ה' בעולם; לקרוא בשם ה' על ידי גדולי האומה וקדושיה, ועל ידי צה"ל ומלחמתנו הצודקת מאין כמוה, ועל ידי כלל עם ישראל. ו"מבין המצרים קרן ירים לעמו ונחלתו", כותב הראי"ה קוק באגרותיו. מתוך געגועינו למקדש, לעליית ישראל לרגל לִראות ולהראות, ולבניין ארץ ישראל כולה - ירים ה' קרן ישראל עמו לשלימות הופעת ישראל ולקידוש ה' בכל העולם כולו, "וידעו כי אתה שמך ה' לבדך עליון על כל הארץ".
בשנה זו, הגעגועים הללו באים לידי ביטוי בניסיונות המלחמה – מלחמת ה'. דוד המלך בוחר לפתוח את ספר תהילים בשאלה הרת גורל: "למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק?" – מה תכלית המלחמה בעולם, מלחמות בכלל ומלחמות ישראל באויביהם בפרט? ותשובתו ברורה: "על ה' ועל משיחו" וכן אומר "עלייך ברית יכרותו". הראי"ה קוק זצ"ל כותב על כך: "כשיש מלחמה גדולה בעולם מתעורר כח משיח"; המלחמה מגלה את שם ה' ומצמיחה מתוכה את בירור הכוחות והנהגת ה' בעולם.
מקור הדברים בפרשת מטות. הקב"ה מצווה את משה: "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים". אך משה מצווה: "לָתֵת נִקְמַת יְקֹוָק בְּמִדְיָן". חז"ל מגלים לנו כי מה שעמד מאחורי שינוי הדיבור של משה נובע מההבנה שאויבי ישראל "אינן רודפין אחרינו אלא בשביל תורה ומצות שנתת לנו" ואשר על כן – "הנקמה שלך", מסביר משה להקב"ה.
הליכתנו במדבר נסתיימה עם השאיפה האמיתית להתיישבות במרחבי ארץ ישראל ולקידוש ה' בארצו; כן בימינו, שיבת עם ישראל ארצה ואחיזתנו בה משיבה את השכינה לארץ ישראל. וככל שאנו נוכחים יותר בארץ ואחיזתנו בה חזקה יותר – כן הופעת השכינה עלינו.
בכך מתעלה זקיפות הקומה שלנו לגאולה שלמה וגבורת חיילי צה"ל והתעקשותם לניצחון מוחץ במלחמה על חיסול הרוע העולמי מתגברת, ולהשיב את כלל חטופינו אל חיק משפחותיהם, "שמחת עולם על ראשם ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה". מתוך צפייה זו, בכיסופים אל גדלותם של ישראל, נזכה שישוב דוד להיכלו ויבנה ציון עיר קדשו.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר דימונה