עולמה של החסידות פתח בפני העולם היהודי דרכים חדשות למפגש עם ריבונו של עולם.
השאלות העתיקות העוסקות ביחסי אלוקים-אדם-ועולם, קיבלו מענה חדש ומיוחד לאורה של הרוח החסידית והיא לא נותרה בתוך הספרים או בחצרות החסידים.
השפעתה על העם היהודי ועל החברה הישראלית מאז ועד היום ניכרים במרחבים שונים. הכלים שמביאה איתה תורה זו יכולים לשמש גם את המחנך בשנת 2024 ולהביא אותו לקשר עמוק עם עצמו, עם תלמידיו, ושלהם עם עצמם.
את המטריה הרחבה הזו מבקשים במכללת הרצוג, להחיל על מחנכים בכל שדות החינוך ולצלול ללימודי תואר שני חווייתי ומכונן בלימודי חסידות.
"אני חושב שלימוד חסידות הוא כלי רלוונטי לישראלי במאה ה-21 כדבר מחולל זהות. מורה עם זהות חזקה שעומד מול כיתה, מקרין החוצה אישיות שפוגשת את לב התלמיד ומחוללת בו שינוי", פותח פרופ' דניאל רייזר, המתמחה בחקר החסידות ואחד המרצים בתוכנית.
"למשל, החסידות לוקחת כל פסוק ומוצאת בו את המסר האישי לכל אדם שקורא אותו", מוסיף פרופ' רייזר. "כשמורה מציג את הלימוד כתורת חיים רלוונטית וקיומית, ומטמיע בו את הקריאה האלוקית 'איכה', שגורמת לו לקבל את החומר הנלמד כדבר שמשנה אותו ומשפיע עליו".
"הנושא השני שהופך את החסידות לכל כך רלוונטית לימינו הוא העניין של 'העלאת ניצוצות', לנסות למצוא את החיובי גם בתוך תופעה שלילית, גם בתוך נערים שנראים רחוקים, גם בתוך מציאות פוליטית סבוכה, גם במלחמה, גם בתוך ויכוחים פנימיים בינינו, נקודת המבט של חיפוש הטוב והקודש שבכל תופעה, הוא כלי מהפכני לחיים".
ד"ר איתמר ברנר, המרכז האקדמי של תוכניות התואר השני במכללת הרצוג שגם מוביל את תוכנית החסידות, מציג את הייחודיות של התוכנית: "יש כאן שילוב בין למידה אקדמית מעמיקה של תורות וטקסטים חסידיים, הקניית כלים ללימוד חסידות עצמאי של הסטודנט, לצד חוויה רושמת בנפש הלומד שגם מאפשרת לו להשתמש בלמידה הזו בכיתה כמחנך. נעשתה חשיבה כיצד להעניק לימוד ממלא שגם יהפוך את הלומד למלמד. לאקדמיה יש דימוי של מקום קר ושכלי, אבל אנחנו בהרצוג מאמינים שזה לא חייב להיות כך. יש בתורות החסידיות חכמה מאד עמוקה שדורשת לימוד רציני, אבל מצד שני למידה שאין בה צד של מפגש חווייתי, היא חסרה. אנחנו בהרצוג דוגלים בחיבור בין השכל ללב".
לדברי ד"ר ברנר, את התמונה משלימים קורסי החינוך של התוכנית, קורסי 'לפני ולפנים'. "אנו מבינים שכדי להגיע ללב התלמיד אתה צריך להגיע ללב שלך קודם. הקורסים של 'לפני ולפנים' יוצאים מהנחת היסוד הזו ומעניקים לסטודנטים כלים חינוכיים לא שגרתיים. הקורסים גדושים בלמידה חווייתית הכוללת סדנאות כתיבה יוצרת , כלים מעולם תיאטרון הפלייבק, כלים לניהול כיתה מעולם הנחיית קבוצות שמהווה בסיס לתעודה בהנחיית קבוצות, וגולת הכותרת של הלימוד, מסע התפילה בן יומיים בהובלת הרב דב זינגר שמתקיים בכל קיץ.
המשוררת, ד"ר סיון הר שפי מעבירה בתוכנית סדנאות של כתיבה יוצרת ככלי להפנמה בהוראה. "אנשים עוברים חוויה דרך הכתיבה ומשתמשים בה ככלי חווייתי בהוראה שלהם" מסבירה הר-שפי. "אני מאמינה שהכתיבה היא כלי של הפנמה - העמקת למידה. נעשה רישום בלומד המייצר חיבור בין הלימוד לחיים. יש פה מימד אישי וגם מציאות שבתוכה אנחנו חיים. אם רוצים להיות פנויים ללמידה, צריך לשחרר דברים שתוקעים. הכתיבה בין השאר היא כלי עוצמתי שמורה יכול להשתמש בו והוא משפר את חווית הלמידה. לרבים מהלומדים עד היום, העניין פתח ערוץ חדש לגמרי כמו כל סוג של חשיפה ראשונה לנושא הכתיבה, והם יוצאים בהתפעמות גדולה. תלמידים שנכנסו פנימה אם אמירות כמו 'אני לא יודע לכתוב, אני לא אוהבת לכתוב', לאחר שנה בתוכנית הם יוצאים עם תחושת מסוגלות והבנת העוצמה של הכלי. ואנשים שכבר עסקו בכתיבה לפני הלימוד, לוקחים את העניין צעד אחד קדימה גם ככותבים וגם כמורים. הכתיבה היא כלי משמעותי ואפשר לחולל באמצעותה שינוי בכיתה".
ד"ר רעות ברוש, המתמחה בסיפור החסידי ובאסטרטגיות חינוך ולמידה שניתן ללמוד מתוך סיפורים על יחסי רב ותלמיד, תלמד קורס שיעמוד על הקשר בין הוראה ליצירה. "הקורס סדנאי מאוד ומשלב היכרות עם יצירות אמנות, יומני אמנים, התנסות ביצירה תוך התבוננות כיצד מהעבודה הזו רלוונטית לעבודת המורים. בנוסף ללמידה המשמעותית, נתנסה במספר תחומים באמנות – פיסול, איור, רישום, כתיבה. הקורס הוא סדנאי וכולל לימוד משותף. מתוך הבנה שהוראה היא לא רק אומנות - בעל מקצוע מיומן, אלא גם אמנות מבחינת היכולת להתעניין ולהעמיק בתהליכי יצירה. המורה מתבונן בעשיה של עצמו ולומד ממנה. החסידות היתה תנועה רוחנית שמבוססת על הקשר בין רב לתלמיד, תנועה של תחיה רוחנית, יש לעולם החינוך הרבה מה לקבל מהתכנים, מההגות והסיפורים".
"תוכנית החסידות היא חלק מהתואר השני הוותיק שלנו במחשבת ישראל", מוסיף ד"ר ברנר. "אבל כיום, מורים מחפשים תואר שיהיה רלוונטי, גם בהקשר החינוכי וגם בהקשר של החוויה הקיומית והרוחנית. השילוב בין למידה מעמיקה של החסידות לבין מפגש עם עולם החינוך דרך ההיבטים הנפשיים שבו הוא שילוב מנצח, שיוצר תואר מרתק, שמחבר בין מוח ולב ובין מחשבה ומעשה".
תוכנית החסידות ותורת הנפש בתואר השני בהוראת מחשבת ישראל במכללת הרצוג מזמינה אתכם להיפגש עם רוחה של החסידות, ביום של לימוד מעמיק החודר לעומקן של הרוח, הנפש והמחשבה. נכיר את עולמה ההגותי והרוחני של החסידות, מהבעל-שם-טוב, דרך מורי החסידות הגדולים לאורך הדורות, ועד להשפעת החסידות על הוגי זמננו, בלימוד הכולל מפגש אינטימי עם מקורות החסידות, לצד שיח רפלקסיבי ולימוד סדנאי בחבורה.
במסגרת התוכנית הסטודנטים ישתלבו בקורסי 'לפני ולפנים', אשר רוח החסידות שורה גם עליהם, ומשלבים בין כלים עכשוויים העוסקים בנפשו של האדם ושל התלמיד, לבין רעיונות עתיקים הלקוחים ממקורות היהדות – תנ"ך, קבלה, חסידות ועוד.
הלומדים בתוכנית הישנה יוכלו להרחיב את התמחותם בהנחיית קבוצות בתשלום סמלי, דבר שיאפשר להם לצאת עם תעודה מקצועית בנוסף ללימודי התואר.