
להבנתי סלע המחלוקת בין הארגון למשרד החינוך והאוצר הוא החוזים האישיים. כאשר, רן ארז מייצג גישה סוציאליסטית המחפשת שיוויון בין המורים, הוא מעוניין למעט תחרות וקנאה בתוך חדר המורים, וכן לשלול מהמנהל כוח גדול לתגמל ולקרב מקורבים ומלחכי פנכה.
לעומתו, נציגי האוצר רוצים מערכת שיודעת לגייס את המנהלים הטובים ביותר, שיש להם חופש וגמישות להנהיג ולהוביל, לחזק את המורים המוכשרים והמסורים, להביא כוחות רעננים וכשרונות גדולים לתוך המערכת ובמקביל להצליח להשאיר את המורים המצויינים לאורך שנים. הם רואים בארגון, התאגדות שאָבַד עָלָיה הַכֶּלַח שדואגת אך ורק לזכויות המורים הכושלים על חשבון התלמידים וכלל המערכת.
בתור מי שזוכה למעלה מ-20 שנה להיות חלק ממערכת החינוך של ישראל -כר"מ ומחנך ומגיש לבגרות בתלמוד, תושב"ע, תנ"ך, מחשבת ישראל ופסיכולוגיה.
ראיתי במהלך השנים לא מעט אנשים טובים ומוכשרים שעוזבים את המערכת, לטובת מקצועות מתגמלים יותר מבחינה כלכלית. ובזה האוצר ושר החינוך צודקים.
הקושי הגדול לגייס מורים ניכר מאוד ובולט במכוני ההוראה בישיבות שפעם היו מלאים וכיום מנסים לקושש תלמידים.
אין ספק שחינוך זו המשימה החשובה והגדולה ביותר וצריך לחפש את כל הדרכים לחזק ולטייב את מערך עובדי החינוך וההוראה.
מצד שני, המציאות שבחדר חשוך יסגרו חוזים שמנים על פי ראות עיני המנהל ללא תבחינים ברורים ושקיפות לכלל צוות ההוראה בהחלט יכולה לייצר פגיעה במוטיבציה ואינטריגות ומחלוקות בחדר מורים שבאופן מיידי משפיעים לרעה על החינוך בבית הספר.
להלן הצעת פשרה שלדעתי נותנת מענה לשני הצדדים. מצד אחד יתן יכולת למנהל להביא ולהשאיר אנשים מוכשרים, ומצד שני לא יפגע בשיויון ובחדר המורים.
ההצעה: להגדיל את גמול הניהול מ-10% ל-30-40% ובמקביל להגדיל את אחוז שעות הניהול במשרד בעוד כמה אחוזים, כך המנהל יוכל להוסיף תקני ניהול וסגנות, מנהל פדגוגי, מנהל חינוכי, מנהל בית מדרש, מנהל פנימייה, ועוד.
גם את הריכוזים השונים להעלות את הגמול ל20 אחוז עבור ריכוז מקצוע, ריכוז השתלמויות מורים ועוד.
כך יהיה מתגמל להיות מנהל כיוון שמשכורת המנהל תוכל לעלות באופן ניכר לכ25-30 אל"ש. וגם נושאי משרות ניהוליות נוספות בבית ספר ורכזים שמהווים את חוד החנית של בית הספר, יתוגמלו באופן ניכר. המנהל יוכל לתגמל את שדרת ההובלה בבית הספר כמו רכז/ת חינוך חברתי, רכזי מקצוע, ועוד.
כך מצד אחד יהיה ניתן לתגמל עובדי הוראה מוכשרים, ומצד שני זה לא יהיה חוזה אישי שנעשה רק לפי ראות עיני המנהל ויכול ליצור תרעומת ותחושה שלילית בבית הספר.
על פי הצעה זו המנהלים והרכזים ירוויחו משכורות גבוהות ומתגמלות, יהיה למורים הצעירים לאן לשאת עיניים במובן של אופק מקצועי, ויהיה ניתן לקדם במשכורת באופן מהיר כוכבים יוכשרים לפני שיפרשו כנפיים ויעזבו.
גם עלות ההצעה היא קטנה יחסית כי מדובר על עליה של 20-40% רק לחלק קטן מעובדי ההוראה, יש מנהל אחד על עשרות מורים. וכך במקום להעלות 2% לכלל המורים יוכלו באותו הסכום ליצור שינוי אדיר ואפקטיבי בכלל המערכת.
שמחתי לעזור...
אשמח לשיתופים
הכותב עובד כיועץ חינוכי, כמורה ומגיש לבגרות בישיבה תיכונית