אמרו חכמים: 'רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות. ובמדרש רבה (דברים פרשה ו, ג):
"כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לְרֹאשֶׁךָ" (משלי א, ט), אמר ר' פינחס בר חמא לכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך. "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ", אם עשית לך דלת, המצוות מלוות אותך שנאמר: "וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ".
אם לבשת כלים (בגדים) חדשים, המצוות מלוות אותך שנאמר: "לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז" (דברים כב, יא). אם הלכת לגלח, המצוות מלוות אותך, שנאמר: "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם" (ויקרא יט, כז). אם היה לך שדה והלכת לחרוש בתוכה, המצוות מלווות אותך, שנאמר: "לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו" (דברים כב, י) אם זרעת אותה, המצוות מלוות אותך שנאמר: "לֹא תִזְרַע כַּרְמְךָ כִּלְאָיִם" (דברים כב, ט). אם קצרת, המצוות מלוות אותך שנאמר: "כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה" (דברים כד, יט). אמר הקב"ה אפילו לא היית עוסק בדבר אלא מהלך בדרך, המצוות מלוות אותך, מניין שנאמר: "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ" (דברים כב, ו).
המדרש רוצה ללמד אותנו שהמצוות מלוות את האדם בכל צעד ושעל. על קורח זה הכביד מאוד אמר שהכוהנים נוגסים בישראל עוד תרומות ועוד מעשרות. אפשר להסתכל על ריבוי המצוות בצורה שלילית שזה עול גדול, שכל דבר שאדם עושה, הוא צריך להתחשב ולעשות מצווה.
אפשר להסתכל לגמרי להיפך, איזה נפלא שבכל דבר שאני עושה, אור ה' מלווה אותי. ואין שום מעשה שאני עושה בלי שאור ה' מלווה אותי. המצוות מלוות את האדם. אור ה' מלווה אותו, כל צעד ושעל שאדם עושה, מלווה בקדושה ובאור ה'.
המדרש רוצה שנלמד לאהוב את המצוות. לא לעשות את המצוות רק משום שחייבים לעשות אותם, אלא ניגש לקיום המצוות מתוך אהבה, נתגעגע אליהן, נחפש אותן, נשתדל בכל דבר למצוא את המצוות. המצוות מלוות את האדם והופכות את כל החיים שלו להיות חיים של קודש. על ידי המצוות האדם נמצא באטמוספירה רוחנית, בעולם של קודש. לכן רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות. זוהי זכות מאוד גדולה.