ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: ערוץ 7

תגיד לי מי אביך ואגיד לך מי אתה. ושוב חזרנו לבראשית. לפרשת בראשית, ולראשית התורה שבכתב. בשמחת תורה נסגר מעגל אחד ונפתח מיד מעגל חדש, בשמחה.

בשמחה אמתית ש'אתה בחרתנו מכל העמים', בשמחה אמתית שזכינו שה' 'נתן לנו את תורתו וחיי עולם נטע בתוכנו'. חיי עולם – כי כולנו חלק משרשרת אנושית שמגיעה עד אדם הראשון, אבינו הקדמון שהיה שלם ומושלם, ומגופו נוצרה אשתו חוה, כך שגם אנחנו כולנו יוצאי חלציו ומאמיני אמונתו אמורים להיות שלמים כמוהו.

אבל במציאות זה לא כך. יש גיוון כל כך גדול בין בני האדם, ואפילו בתוך העם הנבחר המנעד כל כך רחב מכל הבחינות, הגופניות והרוחניות והרגשיות, הגודל והצבע והמנטליות והרגישות. לכורה לא היו אמורים להיות בינינו הבדלים יותר גדולים מאשר של תאומים זהים, אז למה בכל אופן? והתשובה טמונה בשאלה: כמו שאחים אינם תאומים זהים.

גם אצל תאומים שנוצרו משתי ביציות מופרות ,הדמיון ביניהם הוא כמו של אחים רגילים ולא כמו של תאומים זהים שנוצרו מביצית מופרית אחת שהתחלקה לשני עוברונים. ואפילו אצל תואמים זהים יתכנו שינויים במיטוכונדריה. אבל יש טכנולוגיות שמתיימרות ליצר זהות מובהקת בין אנשים.

לפני שנים מעטות הצליח עולם המדע 'לייצר' כבשה מתא שנלקח מעטין של כבשה והושתל ברחם של כבשה אחרת, ובו גדלה הכבשה החדשה עד ההמלטה לראשונה בהיסטוריה , בעל חיים 'גבוה' נולד לא מהתחברות של זרע זכר לביצית נקבה, אלא מתא שלם בודד. מבחינה גנטית, הכבשה החדשה היא כעין תאומה-זהה של הכבשה 'התורמת' .

אם בשלב מסוים תותאם טכנולוגיה זו גם לשיבוט של בני אדם, המהפכה הביו-טכנולוגית הזו תעורר שאלות הלכתיות ואתיות קשות: האם הנולד משיבוט נחשב 'אדם' לכל דבר? ומי הם הוריו של אותו ולד, אם בכלל? אולי 'אבי' התא שממנו נוצר הוולד הוא אביו, ואולי אין לו כלל אב ואם. ויתכן והורי בעל\בעלת התא הראשוני הם גם הורי הוולד החדש. האם השיבוט יאפשר ייצור של אנשים בעלי תכונות שליליות, שסכנתם רבה? כל השאלות האלו מובילות לשאלת המדרון החלקלק. בינתיים, אנחנו יכולים להיות רגועים. העולם לא הולך להתהפך כל כך מהר. החששות המוצדקות בתחום האתי, גרמו לכך שברוב מדינות העולם חל איסור לעסוק בשיבוט\שכפול על כל סוגיו.

טוב שבני האדם שונים זה מזה. ההשפעה של הסביבה ושל התזונה ושל אורח החיים ושל החינוך משפיעה גם על ההופעה החיצונית ועל דרכי ההתנהגות. כבר חז"ל קבעו שכאשר רואים המון בני אדם יחד, שישים ריבוא ויותר, צריך לברך 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים' – שהקב"ה יכול לברוא בחוכמתו הסודית מגוון כל כך רחב, אינסופי, של בני אדם, שכשם שפרצופיהם אינם דומים כך דעותיהם ורגשותיהם ומנהגיהם שונים זה מזה.

וכל אחד והמסע שלו על פי כלי הקיבול שנברא לו-'לפום גמלא שיחנא'. כל אחד והמסע והמשא שיועדו לכתפיים שלו. שנזכה בשמחת תורה לשמוח כולם ביחד וכל אחד לחוד בשמחת התורה מתוך ידיעה שאנחנו חבוקים בידיו האהובות של היצרן , ריבון העולמים.