אדם הראשון נברא יחידי, והמשנה במסכת סנהדרין בדף ל"ז אומרת:
'לפיכך נברא האדם יחידי... ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד, וכולם דומים זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהם דומה לחברו, לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם'.
אומרת המשנה, שלכל אחד ואחד יש לו ייחודיות מיוחדת והוא לא דומה לחברו, וכשם שפרצופיהם אינם שווים, כך דעותיהם אינן שוות. זו הגדולה האלוקית המופיעה בהופעת האדם, וכל אדם ואדם מופיע עוד איזו הופעה אלוקית, הופעה של צלם אלוקים. ויש רבבות, מיליונים, מיליארדים של הופעות אלוקיות, ואין אחד דומה לחברו. זאת אומרת, שכל אחד בא לעולם כדי להופיע הופעה מיוחדת של ריבונו של עולם שמישהו אחר לא יכול להופיע אותה. רק הוא יכול להופיע את הצלם האלוקי המיוחד שלו, וזה מתבטא גם במראה שלו.
הביטוי הזה הוא גם ביטוי פנימי של הנשמה. לכל אחד יש נשמה אלוקית מיוחדת, צלם אלוקים מיוחד, ולייחודיות הזאת יש מגמה כדי להופיע. ובשביל כך אדם צריך להיות מה שהוא בעצמו, לא לחקות את השני. לו יש תפקיד אחר. כל אחד צריך לגלות את העצמיות שלו, והקב"ה נתן לו תפקיד מיוחד שאף אחד אחר בעולם לא יכול למלא אותו. ולפיכך חייב כל אחד לומר בשבילי נברא העולם, כביכול בלעדי העולם יהיה חסר. כל העולם לא יהיה שלם אם הייחודיות שלי לא תופיע. אדם צריך להאמין בכוחות וביכולות שלו, כל אחד ואחד יש לו יכולות גדולות והוא צריך להוציא אותם מן הכוח אל הפועל.
הכוח לחולל מהפכה – הקמת ישיבת כרם ביבנה
בראש חודש חשוון לפני שבעים שנה הוקמה ישיבת כרם ביבנה. ב"ה זכיתי להיות חלק מהחבורה שהתחילה את הישיבה. איך הוקמה הישיבה - החבורה שלנו למדה קודם בישיבת כפר הרואה. וכבר בסוף הכיתה החמישית החלטנו להקים גרעין לתקן את העולם...
זה לא היה כל כך פשוט, ראש הישיבה היה ברוח אחרת, אשתו לא גרה שם, והוא היה נוסע הרבה פעמים לביתו בבני ברק, ואנחנו היינו צריכים להתקדם לבד בלימוד ולעלות במעלות הקודש. אבל המוטיבציה הייתה כל כך גדולה, הרגשנו שאנחנו זוכים להקים ישיבה, והלימוד שם היה יוצא מן הכלל. עד אז בבני עקיבא היה מקובל שאחרי שהיה מתארגן גרעין שלם, היו יוצאים לצבא לנח"ל, ואחר כך מקימים קיבוץ או יישוב. ואנחנו עוררנו את הכיוון הזה שצריך לפני כן להתחזק בלימוד התורה. זו הייתה מהפכה, מהפכה רוחנית, וזה נמשך מספר שנים. אחרינו גם השבט הבא הלך לשנת ישיבה, ועוד ועוד שבטים.
להאמין בכוחות הגדולים שיש לכל אחד
למה אני מספר לכם את הסיפור הזה - להגיד לכם שהיינו חבורה של 12 בחורים אולי קצת יותר, ומספר בחורים קטן הצליח לעשות שינוי כיוון. ומזה קמה אחר כך ישיבת ההסדר הראשונה, ואחר כך עוד ישיבות הסדר ועוד ישיבות הסדר ואחר כך ישיבת מרכז הרב, שנהייתה המובילה של כל המהלך הרוחני של הציבור שלנו. וזה בא מתוך חבורה קטנה. אני לא חושב שאנחנו היינו יותר טובים מכם, אני חושב שגם לכם יש אותם הכוחות. גם אתם יכולים לעשות דברים גדולים. צריכים להאמין.
אני חוזר למשנה 'לפיכך נברא האדם יחידי', אדם יכול להמשיך מתוכו עולם שלם. צריך להאמין בכוחות, אדם צריך להאמין שיש לו הרבה כוחות ויש לו תפקידים גדולים, והוא יכול לעשות דברים גדולים. חבורה שמתגבשת, יכולה לעשות עוד יותר דברים גדולים. אדם נברא יחידי ללמדך שאדם שקול כנגד כל העולם. כל אחד יכול לעשות דברים גדולים. אני אמרתי אתם לא פחות, אני חושב שאתם אפילו יותר, אני לא רוצה לומר על חשבון אחרים שהיו אתי, אבל בוודאי אתם יכולים לעשות דברים גדולים ועצומים.