מיום כיפורים שעבר בתשל"ד, עד שמחת תורה בתשפ"ד. מדור הסבים לדור הנכדים. כך הוא המצב גם בפרשתנו.
'ואלה תולדות בני נח', חם הוליד את כוש וכוש הוליד את נמרוד. נמרוד הוא נכדו של חם שראה שלשה עולמות. לפני המבול, המבול עד מגדל בבל בו בלבל ה' שפתם. דור מלחמת יום כיפור, המבוגרים שבבניו ונכדיו נלחמים כיום במלחמת התקומה, שהחלה אשתקד בשמחת תורה. חם שהיה בתיבת אביו נח, מוצא את נכדו נמרוד 'חוזר בשאלה' ומורד בקב"ה.
ערב יו"כ תשל"ד עם ישראל היה במחלוקת חריפה, מפורד ומפוזר, וזאת על רקע התקרבות מועד הבחירות לכנסת השמינית. עם ישראל הוכה בסנוורים, התעלם במפתיע מידיעות מודיעיניות חד משמעיות. או אז פרצה מלחמה קשה ביותר, עד שמשה דיין כשר בטחון מבקש מרה"מ, גולדה מאיר, אישור להפעיל את נשק יום הדין, תרתי משמע. עם פריצת המלחמה, באחת, מתוך אחדות מופלאה השיבו מלחמה שערה, שאמנם גבתה מחיר מחיר יקר, אך נגמרה בניצחון גדול. והנה מגיע דור הנכדים, ושוב מחלוקת אדירה בעם, ושוב מוכים אנו בסנוורים, שוב מונחתת עליו מכה אנושה בשמחת תורה. אנו משלמים מחיר יקר וקשה מנשוא. אך שוב, באחת, כל חלקי העם, שבים ומתאחדים, ומשיבים מלחמה שערה עד לניצחון בעז"ה.
בפרשתנו, ניתנות אותות אזהרה מפני סכנת המבול, נשק יום הדין של בורא עולם, במשך לא פחות מ 120 שנה. שנים בהן בונים נח ובניו את התיבה. כל בני האנושות מזלזלים בהם ולא משכילים להפנים את אותות האזהרה, ואף נח מקטני אמנה היה והוצרך להידחף אל התיבה. האנושות לוקה במבול. בצאתו מוזהר נח בשבע מצוות שידריכו את האנושות, בהן הקמת בתי דינים ואיסור ע"ז. אך שוב דור הנכדים, נכדו של חם שחווה ושרד את המבול, מוצא את נכדו, נמרוד, הבטוח שכוחו ועוצם ידו הביאוהו לעשות את החיל הזה, מכה הוא בסנוורים את האנושות כולה, משכנעם למרוד בה' ולשם כך אף לבנות את מגדל בבל, כשסביבו יתכנסו הכול והוא יוכל בנקל לשלוט בהם כשליט יחיד.
אומרת התורה בסוף בראשית, 'וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ, וכל מחשבות לבו רק רע כל היום'... לכן כפועל יוצא הביא הבורא את המבול לעולם. אך תמוה, כיצד יתכן שכעבור זמן כה קצר נשכח העונש הגדול ביותר שידעה האנושות, וכמעט הכול נענים עתה לנכדו של חם, לנמרוד, ומורדים בה', ולשם חיזוק המרד בונים את מגדל בבל? כל זאת במקום לקיים את ציווי ה' - וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹוקים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹוקים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ'. ישוב הארץ.
לפי האבן עזרא בבראשית [י,ט] ואחרים השאלה קשה עוד יותר, שהרי הם מפרשים את הכתוב, 'נמרוד החל להיות גיבור ציד', שהיה מקריב קורבנות עולה לה'. ולא עוד אלא שקיבל מנח את כותנת העור שעשה האלוקים לאדם וחוה. כותנת עור עליה נאמר שהייתה זו כותנת הכהן הגדול. כותנת שלפי המדרשים, נמרוד נרצח על ידי עשו כששדד מנמרוד את הבגד המיוחד שלו מד"ר בראשית [ס"ה]. כיצד אפוא התדרדר נמרוד זה מאיגרא רמה לבירה עמיקתא? לפי הרמב"ן, דווקא הכותונת סייעה לו. כי בשעה שהיה לובש אותה, כל בהמה וחיה ועוף שהיו רואים עליו את הכותונת, היו באים ונופלים על פניהם לפניו. והיו בני אדם סבורים שהוא מגבורתו, לפיכך המליכו אותו עליהם . כך הוא בפרקי דרבי אליעזר וכן ברמב"ן בראשית [י ט].
אך דומה כי תשובה משלימה טמונה בתחושת 'כוחי ועוצם ידי' הידועה בה לקה נמרוד יותר ויותר ככל שהרחיב ה' גבולותיו לעולם כולו, עד שחשב עצמו לאלוהים. ממלכתו הייתה פרוסה על פני העולם כלו והתרכזה לאורך הפרת והחידקל. וישמן אפוא נמרוד ויבעט. אומרת הגמרא בעירובין [נג.]: נמרוד הוא אמרפל. נמרוד – על שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו. אמרפל, על שאמר והפיל את אברהם לכבשן. ובמסכת חולין [פט, א] אומר רש"י, שנמרוד היה מלך בדור הפלגה, ונקרא שמו נמרוד שהמריד כל העולם במלכותו על הקדוש ברוך הוא.
ברור אפוא כיצד התדרדר באמונתו, אך עדיין קשה, כיצד הצליח לשכנע את ההמונים, הרי כולם היו מקסימום דור שלישי למשפחת בני נח? אותו דור שחווה את השואה, חווה את המבול?
דומה שכדי לגרוף את ולכבוש את דעת ההמונים, ולהסית את חילותיו של הקב"ה לעבודה זרה, נמרוד היה מהראשונים שהשתמש בהנדסת תודעה, הרווחת כיום מאוד בתקשורת בת זמננו. חלק מ'סודות המקצוע' של הנדסת תודעה בה עושים שימוש לצורך הנדוס התודעה הציבורית, הם: שימוש במקורות אנונימיים, שיתופי פעולה עם ארגונים אזרחיים, סתימת פיות, חזרה על ידיעה שלילית והבאת ידיעה חיובית מעט וברמז. כיום הנדסת התודעה אף נעזרת בבינה מלאכותית. הנדסת תודעה כשכלי התקשורת מרוכזים בידי גוף אחד, היא מגדל בבל של דורנו, וממנו יש להיזהר כמו מאש.
נמרוד אף נעזר בתפאורה, בכותנת העור, שקיבל מנח, בדומה לאחשוורוש שלבש את בגדי הכהן-הגדול. מובא במדרש, שהכותנות שעשה הקב"ה לאדם ואשתו היו עם נח בתיבה, והנחילן לנמרוד. ובשעה שהיה נמרוד לובש אותן, כל בהמה וחיה ועוף שהיו רואים עליו את הכותנות, באים ונופלים על פניהם לפניו. והיו בני אדם סבורים שהוא מגבורתו, לפיכך המליכו אותו עליהם (פרקי דרבי אליעזר).
אומר רש"י: נמרוד זה, היה צד דעתן של הבריות בפיו ומטען למרוד במקום. מסביר הג"ר אהרון ליב שטיינמן זצ"ל בספרו אילת השחר, שהיה לו כח דיבור מיוחד, וכמו שראו אצל כמה רשעים שמשכו אנשים בכח זה. ואומרים חז"ל, 'רשע עושה פעולות שקר' האמור במשלי [יא,יח], זה נמרוד. לא בכדי מופיע בתשובה, שאם בברית-מילה יעמוד אב על דעתו שיקראו לבנו 'נמרוד', יטול המברך את הכוס ויכריז בקול רם, ויקרא שמו בישראל 'אברהם', שנלחם בנמרוד והלך וקרא בשם ה', ובזה יגרום המוהל טובה וזכות לילד.
עוד צייד דעות מוכר של דעת בריות, בחינת מצא מין את מינו, היה עשו הרשע. אגב ברשעותו הרבה הוא זה שרצח את נמרוד. אצל עשו חז"ל מפרטים ביתר דיוק כיצד גונבים את דעת הבריות, או כיצד מהנדסים את דעתן. ציד דעת הבריות, אינו בהכרח באמצעות שקר. די בחצאי אמתויות. אומר המדרש בבראשית רבה 'ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו', שהיה צד את אביו בדברי פיו, שהיה שואלו: אבא, כיצד מעשרים את התבן? ולכן סבור היה אביו שהוא מדקדק במצוות. בדומה כתב בספר כד הקמח גאולה [ב], שכוונת הפסוק 'כי ציד בפיו' היא שהיה צד את הבריות ואת אביו בפיו... היה מראה עצמו חסיד ואינו כן, ומראה עצמו איש אמת והוא איש מרמה ועוולה. איך אומרת הגמרא בסוטה [כב ע"ב] - היזהרו מן הצבועים! אמרו חכמים 'אמר לה ינאי מלכא לדביתיה: אל תתייראי מן הפרושים ולא ממי שאינם פרושים, אלא מן הצבועים שדומים לפרושים. עשו היה יודע ציד, יודע לרמות. ולעומתו יעקב, איש תם - איש תם וישר ירא אלקים, דובר אמת בלבבו.
פעילותו של נמרוד הייתה מתוך חילול ה' ומרידה בו. הוא היה גיבור ציד - הוא החל להיות גיבור בארץ, החל מלשון חילול. שחילל שם השם בפרהסיה.
בעקבות רעת האדם בארץ, כאמור בסוף פרשת בראשית, הביא הקב"ה מבול, שואה, על הארץ, כשקודם לכן ניתנה לאנושות הזדמנות לחזרה בתשובה במשך מאה ועשרים שנה. תשובה שקדמה לעולם. בתיבת נח אף למדו נח ובניו שם, חם ויפת, להבדיל בין הזבל, החיות ובני-האדם. כל אחד וקומתו, כל אחד ותפקידו, כשתפקיד האנושות, למלא עולם במלכות ש-ד-י, לעובדה ולשומרה. ואכן, לפחות לפי האבן-עזרא, כך נהג נכדו של חם, נמרוד, בראשית דרכו.
תחושה זו של 'כוחו ועוצם ידו' של נמרוד באה לידי ביטוי גם בבניית מספר ערים, ובהן נינווה העיר הגדולה. מתוך נינווה הגדולה מרד נמרוד בה', חטא והחטיא את הרבים, ולימים לנינווה העיר הגדולה, נשלח יונה הנביא להשיבם בתשובה. לא פלא שגם בין מקימי המדינה ובפרט אחר מלחמת ששת הימים, היו כאלה שאת היותם שליחי הבורא לעובדה ולשומרה, לפרות ולרבות וליישב את הארץ, המירו בשליחות של עצמם והשלת היהדות מעליהם.
נמרוד הצליח להמריד עולם ומלואו, חוץ מאחד ויחיד הלוא הוא אברהם אבינו. אומר המדרש בבראשית רבה [ל"ח, יג] תרח נעדר מחנות הפסלים וביקש מאברם למלא מקומו. אברם שכנע כל קונה, שאין בפסלים ממש ולבסוף שבר את הפסלים. מששב תרח אמר אברם שהפסלים רבו ושברו זה את זה. נטלו ומסרו לנמרוד. אמר לו: עבוד לאש. אמר לו אברם: ואעבוד למים, שמכבים את האש? אמר לו נמרוד: עבוד למים! אמר לו: אם כך, אעבוד לענן, שנושא את המים? אמר לו: עבוד לענן! אמר לו: אם כך, אעבוד לרוח, שמפזרת עננים? אמר לו: עבוד לרוח! אמר לו: ונעבוד לבן אדם, שסובל הרוחות. אמר לו: מילים אתה מכביר, אני איני משתחווה אלא לאוּר [לאש] – הרי אני משליכך בתוכו, ויבא א-לוה שאתה משתחווה לו ויצילך הימנו!
אך לבסוף, נמרוד הוא זה שיעיד קבל עם ועולם, שאברהם אבינו לא עבד עבודה זרה. וכמופיע ברבנו חננאל, במסכת עבודה-זרה [ג, א] – יבוא נמרוד ויעיד על אברהם שלא נחשד על עבודת כוכבים. נבוכדנצר, בן בנו של נמרוד יעיד בחנניה מישאל ועזריה, שלא השתחוו לצלם.
כאמור הנדסת התודעה, ככלי המאפשר הטמעת דעה אחת בקרב בריות כה רבות, היא היא מגדל בבל של דורנו, מגדל המבלבל דעתן של הבריות. הסכנה והכוח העצום הטמונים בה, בפרט כיום כשנעזרים בבינה המלאכותית, ב AI, מהווה היא חלק מפגעי הטכנולוגיה של דורנו, ומהם יש להישמר מכל משמר. להישמר ולהופכם לכלים אדירים לתיקון עולם במלכות ש-ד-י, עד שיכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך... ויקבלו כולם את עול מלכותך, כדרכו של אברהם-אבינו שעשה נפשות רבות עוד בחרן, ושלמד מהמבול וממגדל בבל, ומבלי להתבלבל עלה בציווי ה' מבבל לארץ-ישראל, להנות מאווירה המחכים.