אילון מאסק
אילון מאסקצילום: רויטרס

"יש לנו עכשיו כוכב חדש, אני אוהב אותך אילון", הכריז דונלד טראמפ בנאום הניצחון שלו. ואני רוצה לטעון, שהמנצח האמיתי של הבחירות לנשיאות ארצות הברית הוא אילון מאסק, האיש שמעולם לא התמודד בהן.

חודשים ארוכים שמי שנמצא ברשת x (לשעבר טוויטר) רואה את הקמפיין המתוזמן והמבריק לטובת טראמפ. מאסק, שרכש את הרשת באוקטובר 2022 תמורת 44 מיליארד דולר, במהלך שנראה אז תמוה ומוזר, ושינה את שמה וצביונה, הוכיח משהו שרובנו עדיין לא קולטים, והוא שבעידן שלנו מי ששולט בתקשורת שולט בכול.

והנה האירוניה הגדולה מכולן: אותה רשת שהשתיקה את טראמפ בינואר 2021 וחסמה את חשבונו, היא זו שהובילה אותו הפעם לניצחון. "הציפור שוחררה", הכריז מאסק כשרכש את טוויטר. אבל מה שהוא באמת שחרר היה את היכולת להשתמש ברשת הזאת למטרותיו ולשלוט בעולם.

חכמינו לימדו אותנו על העוצמה הזאת במדרש שוחר טוב. שם מסופר על עבד חכם שהצליח להשיג חלב לביאה למלך גוסס. בדרכו חזרה נרדם העבד וחלם שכל איברי גופו מתווכחים מי תרם יותר להצלחת המשימה המסוכנת - הרגליים שהלכו אל הלביאה? העיניים שראו את דרכן? הידיים שחלבו? והנה דווקא הלשון, הקטנה והחבויה, הוכיחה את כוחה כשכמעט המיתה את העבד במילה אחת שגויה כשכינה את החלב "חלב כלבה" מול המלך, ואז הצילה אותו כשתיקנה את דבריה ל"חלב לביאה". כוחן של מילים להרוג או להחיות.

מאז ומעולם היו הרשתות החברתיות מקור של כוח אדיר. האלגוריתמים שלהן, שנבנו כדי למקסם רווחים, קידמו תמיד דעות ומקרי קיצון. הם יצרו עולם חד־ממדי, שבו כל אחד רואה רק את מה שמחזק את דעותיו. זה לא היה באג, זה היה הפיצ'ר. כשפייסבוק וטוויטר חסמו את טראמפ, הן לא עשו זאת מתוך מוסריות. הן פשוט הגנו על המודל העסקי שלהן. הרי אותן רשתות בדיוק האכילו והעצימו את הקיצוניות שהובילה למהומות בבניין הקפיטול.

ואז הגיע מאסק והפך את הקערה על פיה. רשת x המשיכה להיות תחת הנהגתו זירה קשה ובלתי מתפשרת. לא בהכרח טובה יותר או גרועה יותר - פשוט משרתת מטרות אחרות. מאסק הבין שהכוח האמיתי לא נמצא בתכנים עצמם אלא ביכולת לעצב את השיח הציבורי, והוא עיצב אותו בצלמו וכדמותו - ודרכו שלט על העולם.

הבינה המלאכותית שאנו נמצאים בתחילת דרכה היא מהפכה שרק תעצים תהליך שכבר מתרחש שני עשורים. היא תייצר תוכן מותאם אישית בקנה מידה שטרם ראינו. היא תדע לא רק מה אנחנו רוצים לראות, אלא מה יגרום לנו לחשוב. לפעול. להצביע. לשנוא. לאהוב.

בישראל המערכה כפולה. מצד אחד, חמאס משקיע מיליונים בתעמולה ברשתות החברתיות, ואיראן מפעילה צבאות של בוטים ומשפיענים. מצד שני, המאבק הפנימי בין המחנות בישראל מתנהל יותר ויותר ברשתות החברתיות. בדיוק כמו בסיפור חלב הלביאה, מילה אחת יכולה להפוך מציאות. פוסט אחד יכול להכריע מאבק פוליטי.

יש לנו את היכולת להוביל. תעשיית ההייטק שהפכה את ישראל לסטארט־אפ ניישן, אותם מוחות שמפתחים את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם - יכולים וצריכים לקחת את המושכות. אבל זה מחייב הבנה עמוקה של הכוח התקשורתי הזה, ואחריות בשימוש בו.

ניצחונו של טראמפ מדגים בצורה הברורה ביותר את מה שקורה כבר שנים: מי ששולט בתודעה, שולט בכול. השאלה היא לא אם להשתתף במשחק הזה, אלא איך להוביל אותו בחוכמה ובאחריות. כי בסופו של יום, המערכה על התודעה היא המערכה על עתידנו. וכל דקה שאנחנו לא מובילים אותה, מישהו אחר מוביל אותה בשבילנו.

הכותב הוא שותף ובעלים בחברת הדיגיטל והפרסום "פאסי.קראוס"