עו"ד יאיר גבאי
עו"ד יאיר גבאיצילום: נתי כהן

בימים הקרובים יצאו 7000 צווי גיוס לבחורים חרדים ובציונות הדתית יש קולות שקוראים לנהל עם הציבור החרדי דיאלוג שאיננו כולל סנקציות.

האב השכול יהושע שני הגיב לדבריו של הרב תמיר גרנות שהציע "לסגור את הברז לחרדים ולהפסיק את ההנחות וההטבות" ומסר: "היכן אהבת ישראל? אלו עצות שיביאו אסון חברתי!" במחילה מכבודו של יהושע שני אבל האם איננו מנהלים את הדיאלוג הזה כבר מספטמבר 2017 כאשר ביטל בג"ץ את חוק הפטור מגיוס? תוכנת ההפעלה החרדית מבוססת על כך שלא עושים שינוי אלא אם כן מוכרחים וגם אז דוחים זאת לדקה האחרונה שמא יתהפך הגלגל.

האם מישהו ראה מאז ועד היום רב חרדי שקורא לגיוס חרדים שאינם לומדים בישיבה? היחידי שהעז לעשות זאת הוא הרב דוד לייבל שליט"א, שזוכה מאז להתנכלויות אלימות שגרמו לו להיעלם.

בראשית הדרך האמנתי שצריך חוק פטור מגיוס מאוזן שיקבע מכסות ראויות ואולם תרגילי ההתחמקות שנקטו מנהיגי הציבור החרדי שיכנעו אותי שאין עם מי לדבר ואין לחוקק עתה חוק חדש.

מהנתונים שפורסמו מאז שנשלחו לאחרונה 3000 צווים לבחורים חרדים עולה, שאחוז המתגייסים מתוכם עומד על כ-10% בלבד. כדי למלא חטיבת חי"ר צריך שיתייצבו כ-6000 מתגייסים (שמתוכם כאלה שאינם בעלי פרופיל קרבי). המשמעות היא שאם תימשך המגמה של ראשי המגזר החרדי לסרב לחובת ההתייצבות, יהיה צורך לשלוח צווים לכל 65,000 בעלי פטור "תורתו אומנותו". בהקשר זה צריך לקחת בחשבון שיש בציבור החרדי אנוסים רבים שרוצים בכל ליבם לקחת חלק בביטחון עם ישראל והצלתו אבל הם כלואים בחרדה המשתקת של ה"מה יגידו" וייתכן שמשלוח צווים לכולם יוכל לשחרר אותם מחרדה זו.

יחד עם רבים אחרים גם אני ראיתי בהתרגשות רבה את הבחור החרדי הצדיק מנדל ראטה מסביר באופן רהוט מדוע יש להתגייס לחטיבה החרדית החדשה, ובטוחני שרק משלוח הצווים יסייע לכך לקרות. יתירה מכך, משלוח הצווים יביא את הנהגת הציבור החרדי ליזום בעצמה הקמת ישיבות הסדר חרדיות ולהיכנס למסלול הסדר המשלב ספרא וסייפא, כך התגייסותם לצבא תהיה ממוסדת ומקושרת לעולמם התורני. ברור לי שבמידה ויוקמו ישיבות הסדר כאלה, עולם התורה החרדי לא רק שלא יקרוס אלא יפרח וישגשג.

הגמרא במסכת יומא (כח ע"ב) מספרת שאברהם אבינו ומשרתו אליעזר היו תלמידי חכמים שעוסקים בתורה.

אולם, כששמע אברהם אבינו שלוט בן אחיו ומשפחתו נשבו על ידי ארבעת המלכים הוא סגר את הישיבה ללא היסוס ויצא למלחמה כדי להציל את בן אחיו. מדרש רבה על הפסוק "וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי" (יד יג) מסביר מדוע נקרא אברהם בכינוי מוזר זה: "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד". אברהם לא חשש מ"מה יגידו" ויצא נגד המוסכמות החברתיות בעולמו.

אנחנו בשעת מלחמה, תהיו אברהם העברי.