
מחקר שנערך על ידי חוקרי מכון אסותא לחקר שירותי הבריאות מציג תמונת מצב מדאיגה על פערי הנגישות והזמינות בשירותי הבריאות בישראל.
על פי המחקר, 75% מהציבור סבורים כי שירותי הבריאות ניתנים במרחק סביר ממקום מגוריהם. עם זאת, קיימים פערים משמעותיים בין אזורים: בעוד בירושלים והמרכז כ-80% מהמשיבים מרוצים מהמרחק, בצפון ובדרום הנתון נמוך יותר ועומד על 64% ו-70% בהתאמה.
בכל הנוגע לזמני ההמתנה, המצב חמור יותר: רק 33% מהנשאלים רואים בהם סבירים. הנתון מדגיש את הפער בין זמינות השירותים לצרכים בפועל. הביקורת בולטת בעיקר בקרב בעלי השכלה גבוהה, שמביעים אי שביעות רצון מזמני ההמתנה יותר מקבוצות אחרות.
אחד הממצאים המדאיגים ביותר במחקר הוא שכ-60% מהמשיבים דיווחו כי ויתרו על שירות רפואי בשל חוסר נגישות – בין אם בגלל זמני המתנה ממושכים או מרחק גדול מדי. הנתון הזה בולט במיוחד בקרב תושבי הפריפריה, שמרגישים כי זמני ההמתנה עבורם ארוכים במיוחד.
בנוגע למה שנחשב "סביר", הציבור הגדיר תור לרופא מומחה או לניתוח אלקטיבי ככזה שצריך להינתן בתוך חודש לכל היותר.
המחקר כלל גם שאלות על פתרונות אפשריים לשיפור הנגישות. 67% מהמשיבים אמרו כי הגדלת כוח האדם במערכת הבריאות תשנה את המצב, 54% גרסו שהגדלת המשאבים התקציביים תעשה זאת ו-46% אמרו כי הרחבת שעות הפעילות של השירותים הרפואיים תפתור את הבעיה.
ד"ר רועי ברנע, החוקר הראשי במכון אסותא לחקר שירותי בריאות, סיכם: "המחקר מלמד על תפיסות הציבור בנוגע למה נחשב סביר במערכת הבריאות. מהנתונים עולה שרוב המשיבים רואים בזמני ההמתנה כבלתי סבירים, והפערים הללו מצריכים שיפור משמעותי. אנו ננגיש את הממצאים למנהלים בכירים במערכת הבריאות במטרה להציף את הפערים בין עמדות הציבור לצורכי המערכת, ולגבש אמת מידה אחידה שתגדיר מהי סבירות במתן שירותי בריאות".