הידע, הכלים והגישה לקדם כל ילד
הידע, הכלים והגישה לקדם כל ילדצילום: istock

פעם קראו לזה הוראה מתקנת אבל היום בעולם ההוראה לכולם ברור שזה הרבה יותר מזה.

אבל ממש כמו ברפואה, גם בעולם ההוראה הוכח שכשההוראה מותאמת, מובנית ומדויקת בצורה מלאה ליכולות ולצרכים של הילד - המוטיבציה שלו שוברת שיאים, הדימוי העצמי מתחזק פלאים וההתקדמות נעשית בצעדים גדולים ומרגשים.

לפרטים מלאים על הקורס והרשמה לחצו כאן>>>

שלומית לויט ממובילות ההוראה המותאמת-החדשנית בארץ מסבירה איפה אפשר ללמוד את הגישה, ואיך נראים חייהן של המורות שמצליחות פתאום לקדם כל תלמיד פריצת הדרך הגיעה מעולם הרפואה, עם ההבנה שאין טיפול אחד שמתאים לכולם, והטיפול הכי טוב הוא זה שמותאם למצב האישי של המטופל. ואכן, בעקבות ההישגים המוכחים של גישת ההתאמה האישית, החלה בשנים האחרונות גם ההוראה המתקנת לעבור שינוי תפיסתי מואץ.

כיום אפשר לזהות בקלות את הדור החדש של המורים שפועלים בגישת ההוראה המותאמת. תמצאו אותם בונים תכנית עבודה אישית לכל תלמיד או עסוקים בשינוי והתאמה של החומר ושיטות ההוראה ליכולות, לצרכים ולתחומי העניין של התלמיד או התלמידה.

מי שאחראית במידה רבה לשינוי הזה היא שלומית לויט מייסדת המרכז להוראת מותאמת-חדשנית בגישת "עץ החשיבה", ומי שהכשירה בשנים האחרונות מאות מורות בעקרונות הגישה.

את פירות השינוי קוטפים יום יום אלפי תלמידים ובני משפחותיהם בכל רחבי הארץ: לאחר מספר חודשי למידה חדשנית, בתהליך שהותאם בקפידה רבה למידותיהם, הם כבר מדווחים על יותר שמחה וביטחון בלימודים ובחיים. ובמקביל, בני המשפחה נהנים מירידה חדה במפלס הדאגה והרבה יותר שמחה, הקלה וגאווה.

לפרטים מלאים על הקורס והרשמה לחצו כאן>>>

כל אחד מסוגל

"ההוראה המותאמת מתייחסת לכל ילד כאל ילד בריא, יכול ומסוגל, ולא משנה כמה "דיסים" יש לו - דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה וחבריהם", אומרת שלומית לויט.

"הכוונה כמובן היא לא שאני מתעלמת מהקושי, אלא פשוט משנה את השפה ואת הגישה. אני מאמינה שכל אחד יכול להצליח. והוא מצליח, בהתאם לרמתו. המטרה שלי היא שהילד יחווה הצלחה. שהוא ירגיש וידע שהוא יכול. כי כשהוא מצליח הדימוי העצמי שלו מתחזק, תחושת המסוגלות גדלה והוא מתחיל ללכת בעולם כשווה וראוי".

להיות מורה להוראה מותאמת זה להיות אמנית בקידום ילדים להצלחה בלימודים.

זה לעזור לתלמידים לממש את הפוטנציאל האמיתי שלהם בלימודים.

"יש המון סוגי טיפול אבל בסוף כדי ללמוד לקרוא צריך ללמוד לקרוא. טיפול בסוסים, למשל, יכול להיות מאוד מוצלח, אבל הילד צריך קודם כל לדעת לקרוא כי זה הכי יומיומי, וזו הדרך הכי טובה לחזק אותו בצורה רגשית.

מבחינתי הכי חשוב שיחווה כמה שיותר הצלחות ובעיקר במה שיקדם אותו בכיתה. בחיי היום יום, הידיעה שאני מצליח בכיתה ולא נופל מהחברים שלי, זה מה שהכי משפיע על הדימוי העצמי שלו או שלה, ובזה אני מתרכזת".

לדבריה, לא משנה באיזו רמה הילדים מתחילים, כל ילד אפשר להעביר לרמה סבירה, ולמעלה מכך, בתנאי שעובדים בצורה מדורגת מותאמת. "המפתח הוא להפסיק לחשוב 'מה הוא לא יכול לעשות'", אומרת שלומית, "וברגע שממשנים את השיח והגישה, מתחילים לראות קסמים".

בעולם כבר הבינו את זה והגישה המקובלת היום בתחום ההוראה המותאמת היא גישת התגובה להתערבות Response to intervention)) RTI. לפי גישה זו התהליך מתחיל בבניית תכנית התערבות מתאימה לכל ילד לתקופה של 3-6 חודשים. בסוף התקופה ורק אם אין שינוי משמעותי מפנים את הילד לאבחון.

בארץ פועלים לעיתים קרובות בצורה הפוכה, כאשר ילדים מופנים לאבחון רק כדי לקבל תכנית תמיכה בבית הספר.

מהניסיון של שלומית "כאשר ההוראה מותאמת, מובנית ומדויקת, ילדים רבים מצמצמים פערים ומגיעים לתוצאות סבירות כבר בשלב הראשון, וללא צורך באבחון".

לפרטים המלאים על הקורס והרשמה לחצו כאן>>>

תכנית ההכשרה המקיפה בארץ להוראת מותאמת-חדשנית

אחרי 25 שנים של הוראה מתקנת, שבמהלכן פיתחה ושכללה את גישת ההוראה המותאמת-חדשנית שבה היא רואה שליחות של ממש, החליטה שלומית להכשיר מורות ומורים נוספים בעקרונות הגישה.

"צריך להבין שלימוד דרך דפי עבודה וחוברות הוא מיושן ומתאים לתקופה שבה הכשירו אנשים לעבוד בפס יצור" אומרת שלומית, " בגישה שלי של ההוראה המותאמת אני מדגישה את החשיבות של למידה רב ערוצית. למידה שנעשית באמצעות תנועה, חושים, ההבעה והחשיבה האישיים של הילד. הרעיון הוא ללמוד בצורה אקטיבית, חושית וחווייתית ולא רק דרך מילוי דפים וחוברות".

כדי להכשיר מורות נוספות שלומית לקחה את כל הידע, הניסיון ומיטב הכלים שאספה ופיתחה במשך שנים, ויצקה אותם לקורס הכשרה מקיף ופרקטי במיוחד.

הקורס בן 22 שבועות מקנה למשתתפות שיטות הוראה מובנות ומסודרות, שיעזרו להן לקדם כל ילד, בכל תחום - קריאה, כתיבה, כתיב, אסטרטגיות למידה וחשבון.

לימודי הוראה מותאמת-חדשנית
לימודי הוראה מותאמת-חדשניתצילום: "עץ החשיבה"

רק מה שפרקטי ועובד

"תנאי הכרחי להצלחה הוא שכל תוכן מועבר בצורה בהירה, קלה להבנה ופשוטה ליישום" אומרת שלומית. בהתאם, הקורס כולל מגוון רחב של כלים ללמידה יצירתית, יעילה ומקדמת; שיטות הוראה מתקדמות למינוף חוזקות התלמיד וטכניקות מעצימות מעולם ה-NLP להפחתת התנגדויות ולהגברת שיתוף פעולה, פורה ומהנה.

לפרוץ את תקרת הזכוכית

"במהלך השנים שמתי לב שכשהמורה נהנה גם התלמיד נהנה, ומה שיותר חשוב, הוא מרוכז יותר ולכן מצליח יותר", נזכרת שלומית, "ובגלל שאני יודעת, לא רק מאמינה, שאפשר להגיע ולקדם כל אחד ואחת, אני אוהבת להפתיע את התלמידות בקורס בעוד ועוד טכניקות שמוסיפות הנאה ושמחה לשיעור, ועוזרות לתלמידים לפרוץ את תקרת הזכוכית של עצמם".

לסגור את הפערים שנפתחו בשנים האחרונות

בשנים האחרונות, החל מהקורונה ובשנתיים הכאובות האחרונות, ואם זה בגלל המחסור במורים ומגוון סיבות אחרות, ילדים מרבים צברו פערים בעיקר בתחומי קריאה וכתיבה.

במצב כזה לא פלא שיש כיום ביקוש אדיר למורים פרטיים בהוראה מותאמת שיעזרו לתלמידים לסגור את הפערים הלימודיים, יקנו להם כלים ויציתו מחדש את ההתלהבות והתשוקה ללמוד.

זהו צו השעה, אומרת שלומית. אנחנו פועלים בתחושת שליחות שמשולבת בידיעה שאנחנו במרוץ נגד הזמן, כי הזמן בהתפתחות ילדים הוא סופר קריטי. זה תמיד נכון ובמיוחד עכשיו.

מחקרים מראים (למשל, בשוק העבודה) שכשילד פותח פער והוא לא מטופל, לאחר שנים איש לא יזכור מה הייתה הסיבה (מלחמה, מגיפה וכו') אבל הוא יישאר מאחור כיוון שהוא יהיה פחות מיומן.

לכן החלטתי לפתוח קורסים ולהכשיר מורות, כשאני יודעת שלכולן תהיה עבודה חשובה ומשמעותית ושעוד ילדים, ילד ישראל יתקדמו, ירגישו טוב וירכיבו חברה מפותחת ומתקדמת.

חוסכים הרבה זמן בגישה ההוליסטית

"במערכת החינוך, בכל פעם שהמורה נתקלת בקושי היא מבקשת להפנות את הילד לקלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק וכו'. הבעיה היא שבכך היא משדרת ש'קצרה ידי מלטפל בילד' והמסר למשפחה ולילד הוא של בעיה וכישלון".

"הגישה ההוליסטית של החשיבה המותאמת-חדשנית, לעומת זאת, מאמינה שאפשר לפתור נושאים רבים בכיתה או במפגש הפרטני, ולכן מספקת לאנשי החינוך יותר כלים, שמאפשרים להם להתמודד עם יותר סיטואציות.

כך המורה יכולה להתמודד עם הילד בכיתה ולחסוך לו את זמן הלימוד הקריטי שמתבזבז, כשמפנים אותו לגורמים טיפוליים מחוץ למסגרת, שצריכים כמובן להתחיל להכיר אותו מאפס.

בקורס אני נותנת למשל כלים להתייחסות רגשית מעולם ה-NLP ועוד טכניקות מעולמות אחרים, שיעזרו למורה להכיל את הילד ולשמור על הקשב שלו עם שיעור דינמי, ממוקד ויעיל".

תאוריה או פרקטיקה מקצועית?

אחרי שנים רבות של עבודה בשטח התחדדה לי נקודה אחת מרכזית. יש הרבה תאוריות, שיטות וגישות מצוינות, אבל כשצריך להפוך אותן לתכל'ס תוכניות פעולה שעובדות, כשצריך לגזור ממחקרים, טכניקות וכלים ברורים יש לעיתים חוסר סדר וחוסר בהירות.

לא תמיד יודעים מה לעשות כדי להתאים את "החליפה" הנכונה לתלמיד הבא וליצור אצלו באמת שינוי משמעותי.

השיטה שלי שמה את הדגש בדיוק על רקע לצד לפרקטיקה מקצועית מובנית. הלכה למעשה.

מורות להוראה מותאמת צריכות גם את הרציונל, אך גם את תוכנית העבודה והכלים הפרקטיים ליצירת התאמה אישית לכל ילד.

בקורס אנו משלבים כלים פרקטים רבים עם הרבה דוגמאות והדרכה מה לעשות עם מי ומתי.

לזה אני קוראת פרקטיקה מקצועית.

כשיש הבנה מקצועית לצד ההוראה הפרקטית הרב ערוצית, תכלס- אז החגיגה מתחילה ביצירת השינוי המהיר והתוצאות בהתאם.

אגב השיטה, משהו מדהים קורה כשמקבלים סדר וכלים, פתאום היצירתיות של המורות "נפתחת".

רק אתמול מורה שלמדה אצלי בקורס, שיתפה אותי שאחד הדברים שהיו לה מאתגרים, היה איך להשתמש במשחק מסוים בכמה אופנים. היא הרגישה שאם אין לה הוראות הפעלה, היא לא תדע מה לעשות, והשבוע כאשר היא בחרה להשתמש במשחק מסוים, היא הצליחה ברוח מה שלמדנו לחשוב על 10 אפשרויות יצירתיות לעבוד איתו.

למי זה מתאים

שלומית עוסקת מזה 25 שנה בהוראת ילדים עם קשיי ולקויות למידה ו-10 שנים בלימוד ההוראה המותאמת-חדשנית. עד היום היא הכשירה מאות רבות של מורים ומורות.

הלימודים מתאימים לאנשים עם רקע בחינוך או לכאלו שרוצים לעסוק בתחום.

כל נושא נלמד במלואו, באופן ייחודי לשיטה, כך שגם אנשים מנוסים, וגם כאלו שלא, משתלבים ונתרמים מאוד.

"זאת ההזדמנות שלכם להמשיך לעשות את מה שאתם אוהבים ויודעים - לעזור לילדים ללמוד ולהאמין בעצמם – בבית הספר או במסגרת פרטית", אומרת שלומית.

בסיום הקורס מקבלים תעודה להוראה מותאמת-חדשנית בשיטת עץ החשיבה שאיתה אפשר להתחיל ללמד תלמידים כבר מסיום הקורס ואפילו להשתלב מטעמנו בבתי ספר בהם עץ החשיבה פועלת בשנים האחרונות.

לפרטים המלאים על הקורס ולהשארת פרטים לחצו כאן

תוך כדי שדיברנו קיבלת הודעה וראיתי אותך ממש מחייכת ומתרגשת.

זה קשור לשיחה שלנו?

כן, קיבלתי עכשיו הודעה ממורה שסיימה את הקורס האחרון.

מאחר והיא עשתה הסבה, ולא היה לה ניסיון קודם בתחום, היא החליטה להתנדב בבית ספר.

הרכזת שלחה אליה שני תלמידים כהתחלה. ופתאום בשבוע שעבר פנו אליה בהפתעה גמורה מורות השילוב מבי"ס, ושאלו אם אפשר להפנות אליה תלמידים בפרטי, כי הן היו עדות לשיפור המהיר של אותם תלמידים. אני מדברת איתך ומתרגשת. כשאני קוראת את ההודעות האלה אני יודעת את מה שלפעמים אני שוכחת מרוב עבודה. כשלומדים את המתודה הנכונה מצליחים ובגדול.