מירי רגב
מירי רגבצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

רגב, שחררי את הפקק

לתובלה הימית יש חשיבות מכרעת בישראל, שכן 99% מהייבוא לישראל מתבצע דרך הים. מחיר התעבורה הימית נקבע בין היתר לפי זמן השינוע – על כל יום נדרשים יבואנים לשלם לחברות הספנות בגין מכולות, אוניות, אנשי צוות ועוד. היבואנים כמובן מגלגלים את העלויות הללו הלאה עד שאנחנו, הצרכנים, משלמים אותן במחיר הסופי לצרכן.

זו אחת הסיבות שממשלת ישראל פעלה במשך שנים ארוכות כדי לפתוח את נמל הדרום – הנמל הפרטי באשדוד, ואת נמל המפרץ – הנמל הפרטי בחיפה, ובכך לפתוח את הענף לתחרות שתגרום להורדת מחירים. די במבט חטוף בטכנולוגיה בנמל המפרץ כדי להפנים את הפערים ביעילות הנמלים, ובעיקר ביכולתם לפרוק מכולות במהירות ולצמצם את זמן ההמתנה של הספינות. עם השנים הופרט גם נמל חיפה, ולמעשה היום מדובר בתחום תחרותי מאוד.

למרות כל זאת, בימים האחרונים חוזרים מחזות העומס שנראו כאן בכניסה לנמלי הים בישראל ב־2021. בקצרה, הנמלים החדשים קיבלו רישיון לפריקת מכולות בלבד. את המטען הכללי, זה שמגיע בתפזורת ושקשה מאוד לפרוק אותו, השאירו לנמלים הוותיקים בלבד. לאחר משבר הקורונה מחירי המכולות זינקו, ויבואנים רבים העדיפו לשנע סחורה בתפזורת במקום במכולות. באותם ימים אוניית מכולות נפרקה בכ־20 שעות בממוצע, ואילו אוניית מטען בתפזורת בכ־84 שעות בממוצע.

הנמלים הוותיקים לא עמדו בעומס, והצטבר פקק בכניסה לנמלים. בשיאו עמד הפקק על 90 אוניות, חלקן המתינו קרוב ל־30 יום מחוץ לנמל. כל יום כזה מאמיר את יוקר המחיה ופוגע בייצוא הישראלי בסך כולל של 36 מיליון שקלים ליום. בכל הזמן הזה, באשדוד ובחיפה עמדו רציפים ריקים המותאמים לפריקת אוניות מטען כללי. לאחר מאבק ממושך של ארגוני חברה אזרחית, יבואנים וכדומה, ניאותה שרת התחבורה דאז, מרב מיכאלי, לתת אישור זמני לנמלים החדשים לפרוק מטען כללי באותם רציפים במשך שנתיים. בתוך חודשים נעלם הפקק מחופי ישראל, ואזרחי ישראל הפסיקו לשרוף מיליונים מדי יום על חוסר יעילות.

אלא ששנתיים חלפו, הנמלים החדשים כבר אינם פורקים סחורה כללית, והרציפים המיועדים לכך עומדים ריקים. כדי להפסיק את האיוולת הזאת, כל מה ששרת התחבורה מירי רגב צריכה לעשות הוא לתת אישור לנמלים החדשים להמשך לפרוק מטען כללי ברציפים הריקים הללו. נכון, ועדי הנמלים הוותיקים לא יאהבו את זה, התחרות מקשה עליהם, אבל טובת הכלכלה הישראלית ואזרחי ישראל כולם צריכה לעמוד לנגד עיני השרה.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, מייסד הלובי הציבורי 'האינטרס שלנו'