
רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, מספר בראיון לערוץ 7 על המכתב ששלח אביו, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לאלי כהן הי"ד בשבתו בכלא בדמשק.
את הדברים הוא מספר בימים בהם צויין מאה שנים להולדתו של אלי כהן ואנו שותפים לתקוות הגדולות לאיתור עצמותיו על רקע המהפכה בסוריה
"זה סיפור שנשמע מדהים לחלוטין, אבל מאוד מרגש", אומר הרב שמואל ומציין כי על האירוע כולו שמע מפיו של האדם שבעצמו היה מעורב בהעברת אותו מכתב, איש מוסד לשעבר שהיה בתקופת מאסרו של אלי כהן בעל תפקיד בכיר בממשל הסורי. הרב מספר כי אם לא היה פוגש את האיש עצמו גם הוא היה מתקשה להאמין באמיתות הסיפור.
"הוא סיפר לי שהוא עבד מטעם המוסד והיה בממשל הסורי, מעין שר בממשלת סוריה. הוא עצמו דיבר איתי וסיפר לי שהם רצו להעביר מכתב לאלי כהן כשהיה בכלא, מסר מהרב. הוא אמר לי 'הגעתי לאבא שלך בליל שבת. דברתי איתו והוא מסר לי מה שמסר לי, חזרתי לסוריה, נכנסתי לכלא'. שאלתי אותו איך נכנסת לכלא והוא אמר 'במעמד שלי יכולתי להיכנס לכלא. מסרתי את המסר לפני שהוא עלה לגרדום. זה חיבר אותו וחיזק אותו להבין איך כל עם ישראל ורבני עם ישראל איתו'. זה נשמע מדהים", אומר הרב שמואל.
באותם ימים, מציין הרב אליהו, היה אביו, לימים הראשון לציון, מוכר בעיקר בציבור הספרדי כמקובל שברכותיו מתקבלות ויש בו רוח הקודש. תוכנו של אותו מכתב, מציין הרב שמואל, לא ידוע. "אני לא מאמין שיש את המכתב למישהו ביד כי זה היה מסוכן ביותר לראות אותו, אבל זה היה תוכן של חיזוק".
על קורותיו של אותו שר בממשל הסורי, מספר הרב שמואל כי ידוע לו שמדובר באדם ש"סיים את השירות שלו שם. כמו אלי כהן הייתה לו משפחה בישראל, וכשהוא סיים את התפקיד שלו או כשהוא הרגיש שעלו עליו הוא ברח וחזר לארץ".
לשאלתנו איך קרה שהמכתב של אביו הרב לאלי כהן נשמר בסוד לאורך תקופה ארוכה כל כך, והרב שמואל אליהו משיב: "זה היה מסוכן. בתקופה שזה היה, זה היה הסוד הכי שמור שיש, וגם אחרי שאותו שר סורי יצא מסוריה אף אחד לא חשף את זה כי לאף אחד לא היה אינטרס לחשוף שבתוך הממשל הסורי יש מישהו כזה, כמו שאף אחד לא חושף את הסיפור של (עמנואל) מורנו שגם הוא היה בתפקיד כזה, ועד היום לא מפרסמים את התמונה שלו כדי שלא ייחשפו שיטות העבודה של צה"ל".
עוד ביקשנו את התיחסותו של הרב שמואל ליחס הראוי והנכון לקריסת המשטר בסוריה, האם נכון לשמוח ולהודות על התהפוכות או שיש צורך להמתין ולראות מה טיבם של המורדים והעומד בראשם.
"חכמנו כבר למדו אותנו שבאבוד רשעים רינה. כך כתוב אחרי אחאב למרות שאחרי אחאב היה אמציה שלא היה הרבה יותר ירא שמים מאחאב וכתוב במפורש שעבד את הבעל. דור אחר כך נחלשה עוצמת העבודה זרה מאוד. כמו ששמחנו בנפילת השלטון הקומוניסטי למרות שאחריו הגיע פוטין שאינו מל"ו צדיקים, וכפי ששמחנו על נפילת שלטון הצאר שאחריו באו הקומוניסטים שגם הם אינם מל"ו. יש תהליך של מלכות רשעה מהרה תעקר, אחר כך תשבר, אחר כך תכלם ותכניעם. אלו תהליכים בשיבור מלכות הרשעה עד שמלכות הרשעה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ. אנחנו חווים היום, כפי שחווינו במאה השנים האחרונות, את נפילת מלכויות הרשעה והעריצות אחת אחרי השניה".
הרב שמואל אליהו מספר שפנה אליו מישהו ואמר לו ש"היינו צריכים לעשות הלל עם ברכה, אבל הוא יודע שזה יגרום למחלוקת, אבל לכל הפחות בחנוכה, בכל פעם שאומרים הלל אנחנו חייבים לשבח ולהלל ולהגיד תודה על כל הניסים שהיו לנו בשלושת החודשים האחרונים, מה שהוא פלא פלאים. כבר שכחנו את פלא הביפרים שאין כמוהו, את עצירת הטילים האיראניים פעמיים, את המלחמה בשבע חזיתות והניצחון על חמאס וחיזבאללה".
מוסיף הרב שמואל אליהו ומחדד את הצורך להודות על הנס הגדול שאירע לישראל גם ביום שמחת תורה כאשר החיזבאללה לא הצטרף למתקפה על ישראל. "כשרואים מה מצאו חיילינו בדרום לבנון מוכן לקראת שמחת תורה, שש דקות מישובים יהודים, פחות מחצי שעה מצפת, כשהמחבלים הגיעו לאופקים. אף אחד לא מבין למה הם לא פלשו כשברור שאם היו פולשים היה נורא ואיום, פי אלף יותר גרוע ממה שהיה בעזה".
על הקושי להודות לנוכח המחיר הכבד ששילמנו ביום שמחת תורה ומאז אותו יום, אומר הרב אליהו כי הדבר דומה "לחזקיה מלך יהודה, שנעשה לו נס וניצלה ירושלים ואמר שקשה לנו לשמוח כשעשרת השבטים גלו מארצנו ויש הרבה שבויים והרוגים, הרבה חורבן והרס, קשה לשמוח כששלושים מערי יהודה חרבו, ולכן לא אמר הלל והפסדנו את המשיח. חז"ל אמרו לנו את זה לא כדי לומר את גנותו של חזקיהו אלא כדי ללמד אותנו שגם כאשר יש אירוע כואב לצד אירוע שמח, מודים על החלק השמח".