
בראיון לערוץ 7 מתייחס הרב אליהו זיני, ראש ישיבת אור וישועה ובעבר רב הטכניון, לסוגיית גיוס החרדים במעין מתווה שהוא מציע בו גם גיוס חרדים, אך מנגד גם את שינוי פני הצבא.
את דבריו פותח הרב זיני בקביעה לפיה יש להפריד בין המנהיגות הפוליטית והרבנית של הציבור החרדי לבין הציבור עצמו. "המנהיגות עוסקת רק בהשגת תקציבים וכסף, שום דבר אחר לא מעניין אותם, אבל הציבור החרדי אינו נמצא שם בצורה מוחצת, הוא חושב בצורה אחרת ומרגיש נקיפות מצפון כשאחרים מקריבים קרבנות אדירים והוא לא שותף, בניגוד מוחלט להלכה. גם מוסרית וגם תורנית הם מבינים שיש בעיה, וחלק מהציבור רוצה פתרון".
על דבריו אלה שאלנו את הרב מניין ניתן לקבוע שאכן הציבור החרדי חושב אחרת ממנהיגיו, ואם לא מדובר במשאלת לב של מי שחלוק על התפיסה החרדית. הרב מספר שאת עמדתו זו גיבש מתוך שיחות עם חרדים וגם אם קשה לבנות מכך סטטיסטיקה מדוייקת, הרי שניתן להעיד על רחשי לב שנשמעים, והוא ברמה האישית מעדיף ללמד עליהם זכות ולקבוע שזו אכן דעתם.
לזאת מוסיף הרב זיני ואומר כי גם אם מדובר בתקוות ומשאלות, הרי שהמציאות כעת מחייבת הצגה לציבור החרדי את העובדות והנתונים לצד הדרישות והחובות כפי הם עולים מההיבט התורני, ובתפיסה זו "מי שאינו מושיט יד לעזרת ישראל מיד צר הוא פשוט פושע מבחינה תורנית, ואין לו מחילה, נקודה. זה לא תעמוד על דם רעך לאומה כולה ולא רק לאדם הבודד, ולכן אין כאן מחילה. אם הוא עושה זאת בגלל הנחיה של רב או בגלל תאוותיו וחולשותיו שלו, זה לא מעניין אותנו".
על דבריו הנחרצים הללו, שאלנו את הרב אם יתכן ודווקא סוג כזה של שיח מצידו ומצידם של רבנים אחרים הוא זה שמוביל ל"התקפדותם" של בני הציבור החרדי שאינם מוכנים לשמוע האשמות קשות כל כך כלפי תפיסתם התורנית וכלפי רבניהם. אותם חרדים יתייצבו להגנת עמדת רבניהם מתוך הרצון לדחות כל מחשבה שתפיסתם התורנית של בני הציונות הדתית עליונה ונכונה יותר מזו של רבניהם שלהם.
הרב משיב על הדברים ואומר: "אנחנו לא אומרים שמי שאומר דבר כזה לא יודע תורה, אלא מזייף תורה וזה הרבה יותר חמור. הוא מטעה את עם ישראל. האם דוד המלך לא לחם? יהושע לא היה רמטכ"ל של עם ישראל? האם דוד המלך היה פושע", שואל הרב ועל כך אנחנו מזכירים את הטענה החרדית לפיה צבאותיהם של דוד, משה ויהושע התנהלו לפי התורה ולכן ניתן היה לקחת בהם חלק, בעוד צה"ל אינו כזה. על כך אומר הרב כי טענה זו מובילה אותו למתווה שעליו הוא מדבר:
"נקודה חשובה נוספת, הציבור החרדי אינו עשוי מעור אחד. יש שם הרבה גוונים ולא כולם אומרים את הדברים הללו. אתמול בערב הייתה לי שיחה בלתי נסבלת ומעוררת סלידה עם אחד מרבני הפלג הירושלמי אבל לא כל החרדים שם. אני רוצה לדבר תורה, ומי שחושב אחרת שיביא הוכחות תורניות. לא שיטען שהרבנים שלו אומרים אחרת. שיח רבני מעמת בין עמדות תורניות תלמודיות של פוסקים ולא אידיאולוגיה. בהלכה לא שייכת אידיאולוגיה".
"רבני העולם החרדי מפחדים מהתמוטטות עולם התורה, ויש חשש כזה שאני לא מתעלם מאוד. הם צודקים כשהם אומרים שבזמן משה ויהושע דברים הלכו לפי ההלכה, אבל הפתרון הוא לא לא להתגייס, אלא שנלך לצבא, אבל אנחנו תובעים מצה"ל לשנות את הגישה שלו, ובשביל זה צריך לפטר את הרצי הלוי וחבריו שאחראים גם על הסירוב לגייס אנשים דתיים על פי עקרונות התורה. בזה אנחנו צריכים לתמוך בהם", אומר הרב זיני ומזכיר את מאמציו של האלוף זיני, אחיינו של הרב, להציג בפני המתגייסים החרדים תנאים מפליגים ביותר, תואמי ישיבה, כלשונו של הרב, "איזה חייל חלם אי פעם שיתגייס ויטבול בכל יום בבוקר...".
בנושא זה של מתן אפשרות לגיוס על פי עקרונות התורה, אומר הרב זיני "אנחנו צריכים ללחום יחד עם החרדים, לטובת כלל היהודים, גם ציונות דתית, גם מסורתיים וגם חילוניים. הצבא הלך נגד כל הערכים היהודים ולא רק הדתיים, ונגד זה אנחנו צריכים ללחום יחד".
מכאן עובר הרב זיני למה שהוא מגדיר כ"הפתרון האידיאולי לחרדים גם בהיבט התורני", והוא מפרט: "באקדמיה יש עתודה, אנשים מוכשרים אקדמית לתרום לצבא בצורה שאינה קרבית ומשאירים אותם לקידום המדינה בצורה מדעית. צריך לעשות משהו כזה במקביל כדי לקדם ולהרחיב את התורה".
הרב זיני מזכיר את טענת המגזר החרדי לפיה הם מהווים שבט לוי, טענה שהוא עצמו אינו מסכים לה מכל וכל, אך גם אם נקבל את האמירה הזו הרי ששבט לוי היווה 3.7 אחוזים מעם ישראל ביציאה ממצרים, וכך גם צריך להיות סדר הגודל של אותה עתודה תורנית. המשמעות היא 66,000 לומדי תורה, או עיגול המספר הזה ל-70,000 לומדים כאשר כל השאר יתגייסו. במספר זה של עתודה תורנית ייכללו רק המוכשרים והעלוייים, גם מבני הציונות הדתית. כך, לדבריו, תיפתר גם בעיית הגיוס וגם הדרישה שהדברים יתנהלו בצבא מתוך אמות מידה תורניות.
ואולי, אנחנו שואלים את הרב, הדיון כולו פונה לכיוונים שאינם כיווני האמת שלו, מאחר וההתנגדות לגיוס לא נובעת מסיבות טכניות כאלה ואחרות, אלא מהשתרשותה ארוכת השנים של הסלידה בציבור זה מהציונות והלאומיות. הרב זיני מסכים לעיקר הטענה וקובע כי אכן "מקור הבעיה הוא השנאה להרצל בסוף המאה ה-19, במחלת השנאה ללאומיות והשפעה מנצרות השונאת את הלאומיות. אבל אנחנו כעת אחרי הגשמת החלום. הקב"ה זיכה אותנו לבנות מחדש את ארץ ישראל. הם יכולים להמשיך לדבוק בעמדה הזו, אבל נצטרך להגיד להם, או שתשתלבו בתנאים המגיעים לכם בצדק, או שננקוט בצעדים של מניעת זכויות בסיסיות למי שלא מתגייס בצה"ל, ובין הסנקציות גם מניעת הצבעה לכנסת, כי לא יתכן שהם לא מכירים במדינה ורוצים לקבל את הכסף שלה. אבל המעבר הזה הוא קשה, ולכן צריך לתת פרק זמן של שנתיים שלוש או ארבע שנים שבהן יראו שחטיבה כמו החשמונאים נותנת מענה רציני ומאפשר להם לרדת מהשנאה לציונות, אבל אם אחרי פרק הזמן הזה שיאפשר להם להתרגל לרעיון והם לא יסכימו, אז לנקוט בכל האמצעים".
הרב זיני מציין בדבריו כי יש להבין את מצוקתם של חלק מהרבנים החרדיים שחשים מאוימים על ידי תלמידים והעובדה שהם לא אומרים דברים מסוימים אינה אומרת שהם לא מסכימים לאותם דברים. "מאוד סביר לחשוב שחלק לא מבוטל מהעולם החרדי יתחיל בזמן הלא רחוק להתעלם מהוראות של רבנים". מנגד, מדגיש הרב זיני, יש להיאבק מול הצבא ולכפות על צה"ל להפסיק את ההתנגדות לעניינים דתיים. הרבצ"ר לא מסוגל לעשות כלום. צריך לשנות את הדברים באופן יסודי. המלחמה שלנו לא צריכה להיות רק לכפות על החרדים להתגייס, אלא גם לכפות על מערך הגיוס להפוך את הצבא לצבא יהודי במלוא מובן המילה ובכל הצבא".