גלית דיסטל אטבריאן
גלית דיסטל אטבריאןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן העומדת בראש הועדה לחיזוק הזהות היהודית במערכת החינוך, מספרת בראיון לערוץ 7 על התכנים שנועדו למחוק זהות יהודית והמשולבים במערכת החינוך הישראלית מטעמם של גורמי חוץ בעלי אג'נדה מובהקת.

"מי שנכנס לעומקם של דברים ולעובי הקורה של מה שקורה במערכת החינוך היום, נחרד", קובעת דיסטל אטבריאן ומוסיפה: "אנחנו מוחקים את הזהות שלנו באופן שיטתי בתהליך ארוך שנים שעובד בכמה דרכים. הדרך הראשונה היא להוריד באופן הדרגתי את לימודי התנ"ך, מעשר שעות לשבע שעכות ומשבע שעות לשעתיים, התהליך השני הוא להוריד טקסטים, והדרך השלישית היא להוריד מבחנים, שינון ולמידה כפי שהייתה בעבר לטובת למידה שנקראת חוויתית משמעותית, שהיא כלום ושום דבר".

דוגמא לדבריה מביאה חברת הכנסת כשהיא מציינת שאת סיפור עשו ויעקב ונזיד העדשים לומדים היום דרך השאלות 'מה עוגי פלצת אוהב לאכול?', 'מהו רעב?' ו'איזה קונפלקס אתם אוהבים לאכול'... כשאנחנו מבקשים לוודא שדבריה רציניים, היא קובעת שאכן כן ומסבירה: "מנהל בית ספר סיפר לי שנפתלי בנט הוריד את ספרי ההדרכה למורים, וכיום מורים לתנ"ך לא יודעים תנ"ך. אין להם טקסטים שילמדו אותם איך ללמד את הילדים, ולכן הם יושבים מול מעט הטקסטים המקראיים שנותרו אחרי שקיצצו כמעט שמונים אחוז מלימודי התנ"ך, מקליקים לאתר משרד החינוך ושם מקבלים את הסיפור של עוגי פלצת כחלק מסיפור עשו ויעקב, סיפור שהוא מקיף כל כך וניתן ללמוד ממנו לימינו היום על פילוסופיה, פסיכולוגיה ויחסים בתוך המשפחה. התורה היא אוקיינוס עמוק, אבל מצמצמים את זה למה אתם אוהבים לאכול בבוקר ומה עוגי פלצת אוהב לאכול".

ואם לא די בזה, "במקרה הפחות טוב נכנסים תכנים מסיונריים. לא על ישו אלא על ישוע. טקסטים מהברית החדשה מועברים לתוך הכיתות בבתי הספר היסודיים, כמו המסר שהיהודים מכרו את ישוע הצדיק בעבור בצע כסף", אומרת דיסטל אטבריאן ומדגישה כי מדובר בילדים שזו להם הפעם הראשונה שהם שומעים על בית המקדש והמסר שהם מקבלים על בית המקדש הוא שמדובר במקום של שחיתות וש"ישוע הצדיק רצה שיהיה רק טוב לעניים, ושכשאוכלים את הבשר שלו ושותים את הדם שלו בכנסיה מביאים גאולת העולם. זה טקסט שנלמד היום בבתי הספר, כי הכול היום פרוץ", היא אומרת.

איך התכנים הללו השתרבבו למערכת החינוך? דיסטל אטבריאן משיבה: "איפשהו בין נפתלי בנט לשאשא ביטון (כשרי חינוך) המחשבה על טקסטים, מבחנים, למידה ושינון נחשבו כחילול הקודש. התפיסה היא שחייבים להתחנף לילדים ושהלימוד שלהם יהיה חווייתי, ולכן במקום ללמוד על הזהות שלהם, על מפעל הידע הפילוסופי-מטאפיסי המדהים שלהם, זה שכל החברה המערבית ניזונה ממנו ושבדרום קוריאה מכניסים את הגמרא למערכת החינוך כי זו הדרך הנכונה ביותר לחזק את החשיבה הלוגיקה האנושית דרך הפלפול, הלוגיקה, הסברות והסתירות, אנחנו מחקנו את כל זה ושמנו במקום זה תכנית 'גפ"ן', שבה כל אדם עצמאי יכול למכור את מרכולתו לבתי הספר, וכך מכשירי מרצים ומורים אומרים בבתי הספר להוראה איך לעבוד על ההורים ולהכניס תכנים פוליטיים שלהם בשיעורי התנ"ך וההיסטוריה. זה פס הייצור של המורים שגדל עכשיו".

מרחיבה דיסטל אטבריאן בדוגמא: "בתוך ההכשרה שלהם כמורים, המרצים שלהם אומרים אל תגידו לילדים "נכבה" כי הילד עלול להגיד את זה בארוחת הצהרים והאימא תכעס ותתקשר למנהל, ולכן תעקפו את זה, תלמדו נכבה בלי לומר את המילה הזו. אלו המרצים במכללות ההוראה הטובות ביותר בארץ, ואנחנו ישנים על האף...".

מספרת דיסטל אטבריאן על הוועדה שהקימה לחיזוק הזהות היהודית במערכת החינוך: "פתחתי את הועדה הזו כדי ליצר עוד לימודי תנ"ך, להעמקת לימודי תנ"ך, להכיר את ההגות וההעמקה היהודית בלי קשר למצוות, כדי שילדים יכירו את המורשת המופלאה שלהם, זו שגרמה להם לחיות כעת בישראל, אבל ככל שאני מקיימת את הוועדה הזו אני מבינה שהייתי תמימה ושכמו רוב האנשים בישראל אין לי מושג כמה מערכת החינוך הייתה פרוצה".

"אני מביאה את הפיקוח ושואלת איפה הפיקוח שלכם. איפה הפיקוח שלכם כשמחנכת ערבייה לא מוכנה לעמוד בצפירה עם הילדים ביום הזיכרון, לא ללמד ספרי היסטוריה כי אין בהם את נרטיב הכיבוש, איפה הפיקוח כשטקסט מיסיונרי ואנטישמי, שמחזק את כל עלילות הדם שבגינן יהודים נטבחו ועונו, טקסט כזה נלמד. איפה הפיקוח? אין להם תשובה כי אין פיקוח".

בנקודה הזו אנחנו שואלים היכן נמצא שר החינוך, איש מפלגתה, והיא משיבה: "שר החינוך עובד על זה יחד איתי, נותן לי יד וחופש. הוא מקשיב לממצאים ומודאג מהממצאים, אבל זה לא התחיל עם השר הזה ולא ייפתר עם השר הזה. מדובר בכוחות חזקים מאוד שחדרו למערכת החינוך, כוחות פרוגרסיביים עם כספים זרים שכל מטרתם שהילדים בישראל ישכחו שהם יהודים כחלק מתפיסת מדינת כל אזרחיה".

"מול הדבר הזה צריך קודם כל להעיר את הציבור, ואני עושה ככל שאני יכולה בראיונות וברשתות כדי להעיר את ציבור ההורים, אבל דרושה תכנית יסודית מאוד שכרגע קשה עד בלתי אפשרי ליישם אותה. הדרך היחידה לשינוי היא לא על ידי שר חינוך כזה או אחר, אלא על ידי ההורים ואפילו מהתלמידים עצמם. רוב הציבור אוהב את היהדות שלו, גם חילוניים. אני מספרת על הדברים האלה לאנשי שמאל ציוני פטריוטי וגם הם מתחלחלים ולא רוצים את זה. היינו תחת קמפיין מטופש של "הדתה" עד שכולם נבהלו ופחדו לדבר יהדות ועל הזהות שלהם. כשאין זהות אין לך חוסן. אנחנו פוגעים בחוסן של המדינה", היא אומרת.

לדבריה היא מוסיפה את התופעה בה כל שיח על יהדות מתכסה במילה ישראליות כמשקל נגד. "לא נעים למעצבי חומר הלימוד לשים את היהדות לבד, כי הם מפחדים שיצעקו שזו הדתה, ולכן את ספר בראשית ילמדו יחד עם הסרטים של אורי זוהר לפני שחזר בתשובה, מול פרק בתנ"ך ישימו הצגה בתיאטרון שתקבל דגש גדול יותר מהפרק בתנ"ך. אנחנו מתנצלים. הציבור היהודי בתודעת מיעוט למרות שסקרים מלמדים על רצון של הורים בלימודי יהדות, שהתלמידים רוצים ושמורים אומרים שאין מספיק לימודי יהדות, ובכל זאת מיעוט כוחני ואלים משתיק את הרוב וקובע מה יהיה פה".