זאב רווח ז"ל
זאב רווח ז"לפלאש 90

עם ראש מסלול קולנוע בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל, היוצר ד"ר אייל בורס, שוחחנו על תרומתו של זאב רווח שהלך אתמול לעולמו לתרבות הישראלית.

ד"ר בורס מדגיש בדבריו את ייחודו של רווח כמי שלא רק עסק במשחק בתיאטרון ובקולנוע, "אלא גם זמר, מפיק, תסריטאי וקומיקאי. כמעט אין תחום בתרבות שהוא לא חלש עליו. אולי כי נובע מכך שהוא שייך לתקופה שבה לא היו הרבה תושבים בישראל ומי שעסק באמנות חלש על הרבה תחומים. זה מאוד מגוון אצלו ומאוד יוחד. זה אדם עם מפעל חיים מאחוריו".

עוד מציין ד"ר בורס את היותו של רווח מבטא קונצנזוס ישראלי בהיותו יוצר שרוב העם מכיר ומעריך. "יש כוכבים ואנשי תרבות שחלק מהעם מכיר. התחושה אצל זאב רווח היא שאותו כולם ראו, כולם מכירים וכולם צחקו ממנו וכולם גם מחייכים כשהוא מתראיין. הוא מביא אתו איזו שמחה ואושר. אין הרבה דמויות בתרבות הישראלית שהן קונצנזוס, שכולם אוהבים מקבלים ומתחברים אליהם, וזה נובע מהגיוון שלו שמאפשר לנו להתחבר אליו".

יצוין כי אורח הכבוד הראשון של מסלול הקולנוע בראשו עומד ד"ר בורס היה זאב רווח ובורס מספר כי הסיבה לכך הייתה מעבר לכל הייחודיות של האיש, אותה הזכיר, אלא העובדה שרווח גם צמח מלמטה והגיע למעלה וגם לא שכח את אותם שעדיין נמצאים בראשית הדרך. בורס מספר על מי שהיה אז יוצר צעיר במסלול בו הוא מלמד ובסרט שיצר, 'בדרך לקלרה', זאב רווח השתתף בתפקיד של כעשרים שניות כנהג מונית. הנכונות שלו לשחק בסרטי סטודנטים גם בתפקיד שולי הביאה לידי ביטוי את ההבנה שלו שליוצרים בראשית הדרך אין את התקציב לכוכבים יקרים והוא עצמו מבקש לתת להם את ההזדמנות לפרוח כמי שעבר דרך ארוכה מלמטה ועד לצמרת.

כשעלה זאב רווח לבמה כאורח הכבוד, מספר ד"ר בורס, נשא דברים לפני קבלת אות ההוקרה על תרומתו לתרבות הישראלית ואמר שהוא מוכן להמשיך ולהופיע בסרטי יוצרים צעירים מהמסלול, מה שאכן היה. בורס מעיר כי העובדה שזאב רווח היה אורח הכבוד של המסלול גרמה לכך שאחרים, גם כאלה שאולי אינם ממהרים להגיע למקומות כמו אריאל, הסכימו להופיע בשנים שלאחר מכן. בין השאר הוא מזכיר בהקשר זה שחקנים כמו רבקה מיכאלי, שייקה לוי וגילה אלמגור.

לשאלתנו אודות העובדה שעל אף עמדותיו הימניות זכה למקום של כבוד גם במיליה החברתי שבעיקרו סולד מעמדות פוליטיות שכאלה, מעריך בורס כי הרב גוניות שהייתה בזאב רווח גרמה לאותם אנשי במה ויוצרים "להחליק" באופן קל יותר את עמדותיו המנוגדות לעמדותיהם.

עוד ביקשנו את עמדתו של ד"ר בורס על רקע תחום המחקר שלו על דמות היהודי בקולנוע, ושאלנו כיצד משתקפת דמות היהודי דרך התפקידים אותם גילם זאב רווח בבימות השונות, והוא מזכיר שמטבעו קולנוע עוסק בסטריאוטיפים ומשום כך האשימו רבים את ז'אנר סרטי הבורקס כמנציח תדמית חסרת השכלה של המזרחי, ובהתייחס לדמות היהודי הוא מעריך שהמתבונן מהצד יקבל מדמותו של רווח תדמית של היהודי כשונה מהאדם המערבי אותו הוא מכיר. עוד הוא מציין כי "בהרבה מהסרטים זאב רווח מגלם אדם אדם ערמומי שיוצא בפקחות ממצבים, מה שגם הוא מזוהה כמאפיין של יהודי. לא משהו מחמיא". כמו כן היהודי מוצג בקולנוע העולמי פעמים רבות כאדם עני וגם זאב רווח גילם תפקידים שמגיעים מסביבת מצוקה.

לשאלה אם הדמויות אותן גילם רווח היו בהכרח כאלה המשייכות אותו לדמות היהודי, מדייק ד"ר בורס ואומר כי רווח זיקק את דמות הישראלי ופחות את דמות היהודי, בין השאר לעיתים כמייצג את דמות הישראלי השלילי שהוצג בתיאטרון ובקולנו האירופי, כרמאי, מחליף זהויות, מגיע מהשכבות הנמוכות ובטריקים מתקדם בדרכו למעלה, אך יחד עם זאת אדם עם לב זהב.