הרצי הלוי
הרצי הלויצילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

רב אלוף הרצי הלוי עוזב את צה"ל, כנדרש, כמתבקש ממי שחתום על הכישלון הצבאי הגדול בתולדות מדינת ישראל.

אבל הנקודה איננה רק היותו רמטכ"ל השבעה באוקטובר, גם אם זה לכשעצמו מצדיק את עזיבתו. הנקודה היא שנראה בשנה האחרונה שהרצי לא הפיק את אחד הלקחים היותר מרכזיים מהאסון – הכפיפות המוחלטת שצריכה להיות לצה"ל ביחס לדרג המדיני.

נהיה כנים לרגע, איננו יודעים מה נאמר בחדרים הסגורים בדיוני הקבינט המצומצם בארבעה עשר החודשים שחלפו. אנחנו יודעים שהתקבלה שורת החלטות ביטחוניות שיש להתפאר בה, שצה"ל הכה באויבי מדינת ישראל בכל החזיתות, חיסל עשרות אלפי מחבלים, השמיד ולכד מאגרים עצומים של נשק, קצץ את ראשי הנחש בצפון ובדרום והחזיר את הכבוד האבוד בכפל כפליים.

בכל זה, גם להרצי הלוי יש חלק. העובדה היא שבתקופה הזו הוא עדיין כיהן כרמטכ"ל, והוא נושא באחריות לטוב ולמוטב. כשם שניתן לטעון כנגדו על כישלונותיו, אסור לשכוח גם את הצלחותיו.

אבל יש פרט אחד מהותי שהוא לא למד מאותו לילה, כשהוא וצמרת צה"ל בחרו שלא להעיר את ראש הממשלה או את שר הביטחון ולא לעדכן את הדרג המדיני – גם אם היו משוכנעים שהתוכנית של חמאס מצומצמת יותר ("רק לכבוש יישוב או שניים"), ההבנה שהוא משרת של מדינת ישראל, וכפוף באופן מוחלט לדרג המדיני. זו הפקת הלקחים הראשונה והמרכזית שהייתה אמורה להיעשות, וגם הקלה ביותר לביצוע.

כל עוד כיהן שר הביטחון לשעבר יואב גלנט בתפקיד, הוא התנדב מרצונו להיות בלם הזעזועים של הלוי. כעת, בכהונתו של שר הביטחון החדש ישראל כ"ץ (הראוי לכל שבח על סדרה של החלטות), נחשפות בזו אחר זו ההתנגשויות בין הדרג הצבאי לדרג המדיני, כשהראשון ממאן להבין את מקומו בדמוקרטיה מתפקדת. זה מתבטא בהקשר לתחקירים, למינויים ולשלל ויכוחים אחרים שפרצו לתודעת הציבור הרחב.

זה יהיה גם מבחן ההפנמה של הרמטכ"ל שיחליף את הלוי - האם ישנה את הפרדיגמה של דרג צבאי שמכתיב לדרג המדיני מהלכים ובוחש בעניינים מדיניים?

ושלוש הערות קטנות לסיום:

1. בתקשורת כבר מהללים את הלוי ואת אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן על "נטילת האחריות", כפי שמיהרו להלל אותם לפני שנה על שהעלו על דל שפתיהם את המילה אחריות. במחילה, ככה לא נראית "נטילת אחריות", מילים ריקות מתוכן והתפטרות שמגיעה אחרי יותר משנה אינם הכרה בכישלון ואין בהם שום דבר שקשור לאחריות.

2. הלוי בחר לפרוש בפועל בתחילת מרץ, ובעצם אחרי מועד סיום העסקה הראשונה. למה לא לעשות זאת מוקדם ככל האפשר כדי לאפשר למחליפו להיכנס לנעליו ולהיות מוכן ללחימה, אם וכאשר זו תתחדש? האם יש כאן שיקולים זרים של רצון להשפיע על חוק הגיוס (שהדד ליין שלו הוא בפברואר, מועד פקיעת ההארכה בנושא המעונות)?

3. בשמאל טוענים כמובן כי אחרי הלוי גם ראש הממשלה צריך לקחת אחריות. ובכן, זה בדיוק ההבדל בין דרג פוליטי נבחר לדרג מקצועי ממונה. דרג פוליטי נבחן בקלפי ורק שם (ובדיוק כמו שצ'רצ'יל לא התפטר אחרי הכישלונות בדנקרק ונורבגיה, ורוזוולט לא התפטר אחרי פרל הרבור. אדרבה, העם בוחן את המנהיג הפוליטי בדיוק בעת משבר, האם יצליח להוביל לניצחון), דרג מקצועי נבחן בהצלחותיו ובכישלונותיו.