הרב לביא עם האימאמים שריף ועבדול-רחמן
הרב לביא עם האימאמים שריף ועבדול-רחמןצילום: באדיבות המצולם

המחבל מבצע פיגוע הדקירה אתמול (שלישי) בתל אביב יליד מרוקו בעל דרכון אמריקאי ויש מי שרואה במעשה עדות לאווירה עכורה שאותה חשים יהודים וישראלים במרוקו. לסוגיה מתייחס בראיון לערוץ 7 הרב ד"ר אהרן אריאל לביא, מנהל המרכז הבין-דתי אור תורה מבית רשת 'אור תורה סטון' המקיים קשרים אדוקים עם אישי ציבור ואנשי דת מרוקאים.

"בהשוואה לתקופה שלפני השבעה באוקטובר המצב שונה. יש התעוררות לא חיובית מבחינתנו בכל העולם הערבי", אומר הרב לביא ומוסיף כי למרות זאת פרסומים שונים, מאמרים וסקרים, מציגים תמונה חמורה בהרבה מהמציאות הקיימת. בין השאר פורסם גם סקר שדיבר על 97 אחוזים מתושבי מרוקו שרוצים לבטל את ההסכם עם ישראל, מספר שבעיני הרב לביא מוכיח את מופרכותו שלו עצמו.

"לפני פחות משנה הייתי במרוקו במשלחת עם אימאמים מארה"ב ושייחים ורבנים מישראל, אנחנו מנהלים מאז ועוד קודם לכן קשרים ענפים. אמנם יש בעיה, אבל היא לא כמו שמתארים אותה, ומצד שני יש גם הזדמנות מאוד גדולה", אומר הרב לביא ומזכיר כי "האיסלאם הרדיקאלי הוא איום לא רק על ישראל, אלא בראש ובראשונה על העולם המוסלמי הממוסד והמתון כולל מלך מרוקו ושליטי סעודיה ומדינות אחרות שחלקן הוציאו את האחים המוסלמים מחוץ לחוק ואוסרים בכלא את מי שקשור לארגון הזה".

מעבר לכך, מעיר הרב לביא שעלינו לזכור שישראל אינה בהכרח מרכז העולם ו"האיום האיראני הוא לא רק עלינו. המטרה שלהם היא לא ירושלים. הם מדברים על ירושלים כדי לסחוף את העולם המוסלמי נגדנו, אבל המטרה שלהם היא מכה ומדינה, להפיל את ערב הסעודית ולהשתלט על העולם המוסלמי. מפעילים יחידות טרור במרוקו ובאלג'יריה כדי לאיים על הציר שמנרמל יחסים עם ישראל, ואנחנו כישראלים צריכים לחשוב איך אנחנו מתנהלים. האם אנחנו נופלים לפח של מלחמת דת עולמית ומגדירים את כולם כשונאים שלנו, או שאנחנו שמבינים יותר לעומק את העולם המוסלמי והמחלוקות הפנימיות שבתוכו, ומתוך כך לאתר את בני הברית שלנו שאיתם אפשר לעבוד כדי לייצר נוגדנים מול התופעה שפוגעת בנו אבל גם במרוקו שחווה מאות פיגועים מדי שנה שאותם השב"כ שלהם מונע".

"אין מקום לנאיביות ותמימות ולמחשבה שכולם אוהבים אותנו חוץ ממיעוט קטן. זה לא מיעוט קטן. מדובר במאות מיליונים שאוהדים או קשורים לאחים המוסלמים ולשיעה הקיצונית. לכן אסור לנו לחשוב על הורדה מכוחו של צה"ל. אנחנו צריכים צבא חזק וביטחון שמבוסס על כוח. לצד זאת, צריך להבין שלא נסתמך רק על כך כי גם לכוח יש מגבלות בחיי אדם ובמשאבים כלכליים ודרושים אפיקים נוספים. אנחנו במרכז הבינ-דתי מזהים הזדמנויות עם שותפים משמעותיים במרוקו כולל קרובים לבית המלוכה, יש עליה של הסופים בתמיכת המלך ואנחנו צריכים לדעת איך להתקרב אליהם כדי ליצור אווירה תרבותית דתית שמאפשרת גם פתרונות דיפלומטיים".

הרב לביא מציין שההיסטוריה של שמירת היהודים על ידי המלך המרוקאי הולכות מאות שנים לאחור. למעשה המלאח שהוקם נועד לשמור את היהודים קרוב למלך. הרב לביא מזכיר כיצד סבו של המלך הנוכחי קיבל דרישה מהנאצים למסור לידיהם את רשימות היהודים וסירב לכך. הדעות חלוקות אם בגלל צעד זה יהדות מרוקו לא נפגעה בשואה או לא, אך בפועל יהודי מרוקו לא חוו שואה על אף שהנאצים עברו דרכם.

עוד הוא מדגיש אודות הקשר בין הממשל המרוקאי ליהודים כי "הם לא עושים לנו טובה. גם להם יוצא משהו מהעניין". בהקשר זה הוא מזכיר טכנולוגיה מסחר, קשר עם ארה"ב, ההכרה הישראלית בסהרה המערבית ועוד, ו"לצד זה יש עניין של זהות ויכולת לפתח שפה תרבותית משותפת שנותנת עומק להסכמי אברהם מעבר לאינטרסים. ההסכמים אמנם נחתמו בגלל אינטרסים, אבל כדי לתת להם אופק וכדי שהשלום לא יהיה קר כמו השלום עם מצרים וירדן נדרש שיתוף פעולה בין אנשים לאנשים". הרב לביא מציין בהקשר זה אירועים משותפים שמתקיימים ומתוכננים, משלחות, שיתופי פעולה בין תנועות נוער ועוד. "זה דבר שצריך לפתח אותו, להשקיע בו ולא לקחת אותו כמובן מאליו ולהבין שהאינטרס שלנו הוא ליצור בריתות וגשרים עם החלק בעולם המוסלמי שרואה ערך בקשרים איתנו כמשקל נגד למהלך האיראני".