הרב אליצור סגל
הרב אליצור סגלצילום: באדיבות המצולם

הקריאה הזו נשמעת בהר הבית כמעט בכל יום שישי וכן בהרבה הפגנות ערביות. קריאה זו מופנית אלינו היהודים, לפיכך חובה עלינו להבין את משמעותה.

בשנת 610 למניין הנוצרים, שנת ד' ש"ס ליהודים, החל מוחמד לראות חזיונות לאחר 12 שנים של הטפה לא מוצלחת בעיר מכה היגר מוחמד למדינה בשנת 622 למניין הנוצרים, ד' שע"ב ליהודים. שם, בעיר מדינה, בתהליך שלקח חמש שנים בלבד גרש מוחמד את כל יהודי מדינה והכניע את כל יהודי חצי האי ערב. אחר הקרבות המרכזיים ששבר את עצמאותם של יהודי חצי האי ערב היה קרב ח'יבר.

מוחמד הגיע למדינה כמהגר חסר כול. לפיכך עסקו הוא ונאמניו בשוד. הניצחון המשמעותי הראשון שלהם היה קרב בדאר בשנת ד' שע"ד, 624 למנין הנוצרים. בקרב זה שללו המוסלמים שיירה גדולה של אנשי מכה.

לאחר שחזרו משוד זה החל מוחמד להילחם בשבטי היהודים במדינה. שבטים אלו היו בני קינוקע בני נצ'יר ובני קוריט'ה. את חלקם מוחמד גרש ואת חלקם מוחמד הרג.

ח'יבר היא נוה מדבר גדול כמאה ק"מ צפונית לעיר מדינה. בתקופה זו היא הייתה אזור יהודי טהור. יהודי ח'יבר שמצפון למדינה כתרו ברית עם ערביי מכה. כך שמוחמד לא היה יכול לתקוף את אחד הצדדים כי הצד השני היה תוקף את מוחמד מעורפו. לפיכך היה על מוחמד לשבור את הרבית שבין ערביי מכה לבין יהודי ח'יבר.

מוחמד פנה ליהודי ח'יבר וביקש לכנס ועידת שלום. יהודי ח'יבר נענו, ושלחו שלושים מנהיגים לפגישת השלום עם מוחמד. בדרך מח'יבר למדינה רצחו המוסלמים את כל שליחי השלום חוץ מיהודי אחד שהצליח לברוח. אירוע זה המחיש לאנשי מכה שאי אפשר לסמוך על יהודי ח'יבר. לפיכך אנשי מכה כרתו הסכם שלום עם מוחמד בעיר ח'דיבה הנמצאת בין מדינה לבין מכה. כך הבטיח מוחמד את הצד הדרומי שלו. לאחר הסכם שלום זה שהבטיח את עורפו הדרומי, יצא מוחמד להלחם ביהודי ח'יבר בצפון. לאחר קרבות רבים נכנעו יהודי ח'יבר ושילמו מס ג'זיה – מס עבדות, למוחמד. כניעת יהודי ח'יבר הביאה לכניעת יתר יהודי חצי האי ערב. עכשיו פנה מוחמד דרומה וכבש את מכה כמעט ללא התנגדות.

אירועים אלו הם התקופה המעצבת של האיסלאם. פקודת היום של מחבלי הנוח'בה כאשר יצאו לקרב בשמחת תורה תשפ"ד מזכירה את מרבית אירועים אלו. גם ההקפדה לפעול בשבת דווקא היא הד להתנהגותו של מוחמד שהקפיד לפתוח את מלחמותיו נגד היהודים בשבתות.

לכן, כאשר אנו שומעים את הקריאה המופנית אלינו – ח'יבר ח'יבר יא יהוד ג'יש מוחמד סיעוד - אנו מצידנו צריכים להפנים את לקחי ח'יבר.

*לנהוג זהירות בהצעות שלום.

*אם מחליטים בכל זאת לצאת לשיחות שלום צריך להיות מוכנים לניסיונות חיסול.

הכותב הוא סופר סת"ם ובעל תואר שני במזרח תיכון.

לתגובות:Elizorrsegal3@gmail.com