
"העולם" סבור שבימי פורים הילדים ובני הנוער מתחפשים. אך האמת הפוכה: בפורים אנו מסירים את המסכות. ספר לי למה התחפשת – ואומר לך מהם חלומותיך הכמוסים.
הבחירה בתחפושת מגלה לעיתים קרובות אילו דמויות הילד או הנער מעריך, ובכך שופכת אור על עולמו התרבותי-רוחני. האם הוא מתחפש לדמות חיובית או ל"סלב" שטחי? האם הוא מעדיף להיות קצין קרבי או נער רחוב? וכך גם במוזיקה: בפורים אנו שמחים – וזה מצוין! אך כיצד אנו מבטאים את השמחה? במוזיקה חסידית שמרוממת את הנשמה, או בסגנון אחר לחלוטין?
דברים אלו מקבלים משנה תוקף כאשר צעירים משתכרים. לא בכדי אמר רבי חייא במסכת סנהדרין: "נכנס יין – יצא סוד". בגימטרייה, "יין" שווה ל"סוד".
אך במבט מעמיק יותר, היין גם מסיר את ההגנות והמחסומים, ומאפשר לאמת הפנימית לצאת לאור. אפשר לראות מי מתבסם ומתחיל לומר דברי תורה, ומי, חלילה, פונה לכיוון ההפוך.
כל זה מוביל אותנו לשתי קריאות חשובות:
ראשית, להורים ולמחנכים. בסוף שנת הלימודים הילד מקבל תעודה מבית הספר, המשקפת את פועלו במשך השנה. אך בפורים – אנו מקבלים מהילדים "תעודה", כלומר לומדים עד כמה הצלחנו לחנך אותם, ומהם מאווייהם העמוקים. מפורים, אם כן, אנו יוצאים עם שיעורי בית. לנוכח החלון הנדיר שנפתח אל עולמם הפנימי של ילדינו, אנו מתקדמים לקראת חג החירות והמשך השנה עם הבנה טובה יותר היכן להשקיע בחינוכם, ומה עוד נדרש לחזק.
זאת ועוד: אצל חלק מהילדים עדיין אפשר להשפיע על הדמות שאליה יתחפשו. התחפושת לא רק משקפת את מה שעל לבו של הילד, אלא גם יכולה להעמיק את נטיותיו. כך, בהיזון חוזר, התחפושת עצמה היא כלי חינוכי, שכן היא עשויה לתרום לגיבוש השאיפות והרצונות של הילד.
מכאן, להתנהגויות בליל פורים, בייחוד אצל בני נוער. הורה נבון מתעניין מראש בתוכניות של ילדיו לליל פורים: מה נחשב אצלם מצחיק ומשמח, ומה מתכננים חבריהם. כל זאת, כחלק משיחה שבה יבהיר מהי בעיניו קדושת פורים, מה מותר ומה עלול להיות מסוכן. לא פעם אנו שומעים כיצד בני נוער, בהשפעת אלכוהול וחברה לא אחראית, נקלעים להתנהגויות שמסכנות אותם או את סביבתם. גם אם אנו טרודים בתוכניות שלנו לפורים, חשוב לזכור את תפקידנו ההורי דווקא בימים אלה.
הפנייה השנייה מופנית לבני הנוער עצמם. אילו חגיגות תובילו, שייזכרו כחגיגות מרוממות? יש מקומות שבהם מנסים להצחיק תוך פגיעה או עלבונות, אפילו בנוגע למראה חיצוני. אחרים מעתיקים תכנים מתוכניות טלוויזיה רדודות. האם זה באמת מצחיק? האם זה מרומם?
הדבר בידיכם! גם אם זה דורש למרוד בהרגלים שהתקבעו בעבר – ביכולתכם לפרוץ דרך ולהניח יסודות לשמחה יהודית עמוקה. שמחה בבורא עולם שגאל וגואל את עמו, ושמחה על שזכינו להיות בניו. לנוכח פני המלחמה, נפיץ יחדיו שמחה יהודית אמיתית.
פורים שמח!
תפקידנו ההורי בערב פורים
הכותב הוא מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא