הרב מאיר מאזוז
הרב מאיר מאזוזצילום: Yaakov Naumi/Flash90

הרב מאיר מאזוז שליט"א, מגדולי הדור, הינו מנהיג אמיץ לבב ופורץ דרך, ומביא ברכה גדולה לדור הגאולה. מפעל חייו ותחומי עשייתו הרבים אומרים אומץ, יושר, חיפוש אמת, אהבת תורה ומנהיגות פורצת דרך:

  • ראש ישיבה. לאחר הירצחו של אביו הגאון הרב מצליח בשנת תשל"א בתוניסיה, לא נשבר הרב, עלה לארץ ישראל, ובגיל צעיר הקים בה מחדש את הישיבה של אביו, ישיבת "כסא רחמים" המעטירה.
  • מנהיג גדול בתורה. הרב הוא תלמיד חכם עצום רב תחומי. ענק בתורה, מגדולי הדור, שידיו רב לו גם בחלקי התורה הפחות ידועים, וגם בחכמות העולם שהן רקחות וטבחות לתורה: מדע, מתמטיקה, שירה, לשון, דקדוק, אסטרונומיה, פילוסופיה ועוד ועוד. הרב לא נמנע להשתמש בחכמות אלה, למרות הביקורת והבזיונות שחטף על כך.
  • מרים קרן התורה. הרב מרים את קרן התורה בקרב יהדות תוניסיה המפוארת, אך מנהיגותו משפיעה הרחק משם וחוצה עדות ומגזרים
  • פורץ דרך בבניין הישיבות. בתוך עולם ישיבות שעסוק בלימוד הגמרא הקדושה בפלפול ובעיון, לא התבייש הרב לקבוע בסדר היום של ישיבתו גם לימוד תנ"ך, לימוד 'חוק לישראל' ששייך כביכול לבעלי בתים, ולימוד משמעותי של ההלכה. על כך חטף הרבה לעג ובזיונות, אך הוא עמד בתוקף על כך שתלמיד חכם צריך להיות בנוי מבסיס חזק של בקיאות ביסודות התורה, ועל בסיס זה ייבנה העיון. ואכן הצליחה דרכו של הרב, ומתוך הישיבה צמחו תלמידי חכמים אמיתיים גדולים שמפיצים את אור התורה ברחבי הארץ.
  • אמיץ בדרך לימוד הגמרא. היו מעולי ארצות המזרח שחשו רגשי נחיתות מול הישיבות האשכנזיות וויתרו על דרך הלימוד המיוחדת שלהם ועל המורשת הרוחנית המפוארת שלהם. הרב לא ויתר על דרך העיון הספרדית שנהגה בתוניסיה והעמיד אותה כאבן יסוד של הישיבה, ובכך זוכה עם ישראל לדרך יקרה זו, בתוך מגוון השיטות והדרכים של הלימוד. בכך מתקדם תהליך קיבוץ הגלויות הרוחני כקומה נוספת על גבי קיבוץ הגלויות הגשמי.
  • חלוץ בחידוש לשון הקודש. גם לאחר חידוש הלשון העברית על ידי אליעזר בן יהודה וחבריו, עדיין יש צורך בחידוש הקומה השניה של לשון הקודש הנדרשת ב'שולחן ערוך'. עוד לא הגענו לרמה מלאה של חיבור ללשון הקודש על כל עושרה, דקדוקיה, אותיותיה ואורה.

    עשרים ושתיים אותיות לתורה, ובספר 'ריש מילין' הרחיב מרן הרב קוק זצ"ל על האור שיש בכל אחת ואחת מהן ובכל תנועה ותנועה. לצערנו, כתוצאה מהגלות, אנו מבטאים רבות מהאותיות באופן דליל וחסר, ובכך לא מקיימים את דרישת השולחן ערוך במלואה ומפסידים את האור הגדול שיש בכל אות ואות. קם הרב שליט"א באומץ ולא מתבייש להגות את אותיות לשון הקודש ותנועותיה בכל תפארתן ועושרן, כמסורת רבות מעדות ישראל מדור לדור.

כה גדול הרב בחכמת הדקדוק ובקיומה למעשה, עד שדרש עליו הרב עובדיה זצ"ל: "בענייני דקדוק - מהרב מאזוז, אל תזוז"

  • פריצת החומות המגזריות. בתוך דרך הקודש יש הרבה זרמים ומגזרים. הדבר טבעי ולגיטימי, אך הבעיה היא שבין זרם לזרם הולכת ומתגבהת חומה של ניכור ושל זרות, והנתק הולך ומתגבר.
  • הרב מאזוז הוא חלוץ ביציאה מהחומות ובהתרוממות מעליהן, כאשר הוא רואה את הטוב בכל המגזרים, ולא נמנע לשתף פעולה עם תנועות ואישים שאינם מהמגזר הטבעי שלו. הוא החמיא לשליחי הציבור סמוטריץ ובן גביר, ואף היה שותף בהקמת התנועה הפוליטית 'יחד', שהיוותה בשורה בתחום של שיתוף פעולה ועשייה אמונית חוצה מגזרים
  • ארץ ישראל. גם בעניין זה הרב מגלה אומץ רב ומביע את דעתו מתוך תקיפות של תורה, גם כשאינה פופולארית בסביבתו הטבעית. הרב תומך בישוב הארץ במלוא רוחבה ובהנהגה של קוממיות בארצנו, גישה שנובעת מתוך תורה ואמונה.

בדור מרובה אתגרים, דור שבו האמת עדרים עדרים, אנו זקוקים לתלמידי חכמים גדולים, עמודים איתנים שעומדים כסלע יצוק מתוך ענקיות של תורה ומאירים את העולם בתורה אמיתית ובהירה.

אנו נקראים לקום, לפנות להשם ולהרבות תחינה ובקשה על העמוד הגדול הזה לבל יפול, שימשיך להחזיק את העולם ולהאיר אותו באור התורה, שהיא היא המענה לאתגרי הדור והקיום האמיתי של העולם.