
עם ישראל יוצא ממצרים. המצרים מצד אחד. הים מצד שני. ה' אומר למשה: "דבר אל בני ישראל ויסעו". חז"ל מבארים לנו (סוטה לז. בדעת רבי יהודה) שהשבטים פחדו להיכנס לים "זה אומר אין אני יורד תחילה לים, וזה אומר אין אני יורד תחילה לים". רק כאשר נחשון בן עמינדב החליט לקפוץ למים, נבקע הים:
אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים, קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה...
מדוע היה צריך לחכות שנחשון יקפוץ? בפשטות, המעשה של נחשון מבטא השתדלות של עם ישראל. צריך תחילה השתדלות שלנו, לפני שה' פועל.
אולם, יש כאן נקודה נוספת – מסירות נפש לה', מסירות נפש לעם ישראל. נחשון קופץ, כי הוא מוכן לעשות הכל, ללא כל פחד, עבור ה' ועבור עם ישראל. ומהיכן מסירות נפש זו? מהאמון הגדול בה', מהאמונה הגדולה בדרך, במטרה.
הבה נדמיין מה היה קורה היום. אילו מעשה זה היה היום, כמה נחשון בן עמינדב היו? אני משער שאם נאמר 300,000, הרי שזה מספר קטן מידי. יש לנו מאות אלפי חיילים שהם בבחינת "נחשון", מוכנים לקפוץ, לסכן את חייהם, להקריב את לימודיהם ואת פרנסתם, והכל בשביל עם ישראל! הכל בשביל השליחות האלקית הגדולה! כמה הפתחתנו מאז היותנו לעם, ועד למציאות הגאולה שלנו, לחיילי צבא ההגנה לישראל!!
דברי הרמב"ם (הלכות מלכים פ"ז הט"ו) שכאשר אדם יוצא למלחמה "לא ירא ולא יפחד", שכאשר אדם יוצא למלחמה הוא צריך לדעת "שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה", הם דברים טבעיים אצל חיילנו המדהימים. טבעיים אצל החיילים, אצל נשות החיילים ואצל בני משפחותיהם.
המבט הרחב מיציאת מצרים ועד ימינו, מראה כמה עם ישראל עבר והתפתח, הלך ונבנה כעם, עד המציאות הנעלה של תהליכי גאולה שאנו זוכים להיות ממנה.
נחשון קיבל תעוזה זו גם ממקום נוסף. הפעם הראשונה שנחשון מוזכר בתורה היא בנישואי אהרן: "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאשה" (שמות ו', כג). מדוע להזכיר "אחות נחשון"? זהו דבר חריג ביותר בתורה. חז"ל לימדו אותנו ש"הרוצה לישא אישה – יבדוק באחיה", וחז"ל מסבירים שיש דמיון בין האח והאחות. מסתבר שמוזכר כאן "אחות נחשון", כי יש כאן חיבור של מיוחד בין אהרן ובין נחשון. חיבור של אהבת ישראל. מי שמוציא את עצמו מהמרכז, יכול להכניס למרכז את הקב"ה, יכול להכניס למרכז את עם ישראל.
חז"ל (במדבר רבה, פרשה י"ג, ז) אף אומרים שבזכות כניסתו של נחשון לים זכה שבט יהודה:
למה נקרא שמו נחשון? על שם שירד תחלה לנחשול שבים. אמר רבי שמעון בן יוחאי: אמר הקדוש ברוך הוא למשה: מי שקידש את שמי בים הוא יקריב תחלה!
נחשון הוא הדמות, שממנה צמחה מלכות ישראל, שממנה צמח דוד המלך, וממנה עתיד לצאת מלך המשיח. מי שהסכים לקפוץ לים, להילחם עבור עם ישראל, הוא זה שראוי להיות גם בהנהגת העם. הגאולה שלנו מאופיינת בכך שה' לא מתגלה דרך נסים השוברים את הטבע אלא בתוך הטבע. אנחנו פועלים, אנחנו קופצים לים וה' מסייע בעדנו.
כשמתבוננים כיום בחיילים היקרים ניתן לראות את יד ה' המתגלה בתוך הפעולה האנושית של החיילים הלוחמים. הנסים שראינו במלחמה הם נסים בסדר גודל של תנ"ך. ניזכר בכמה דוגמאות: נס הביפרים ומכשירי הקשר, מאות טילים שהגיעו מאירן ולא פגעו, השמדת הרוב המוחלט של המפקדים הבכירים של החיזבללה, הריגת סינואר ימ"ש ופגיעה אנושה בחמאס, השמדת מערך ההגנה האווירי של אירן, חיסול הצבא הסורי על ידי צה"ל, בתוך יומיים, ללא נפגעים ועוד. נסים עצומים, שתחילתם בחיילים הפועלים כנחשון, אך מלווים כל העת בהשגחת ה'.
ועוד הבדל חשוב בין יציאת מצרים ובין החיילים שלנו כיום. כשיצאנו ממצרים, העם היה אמנם מלא באמונה "ויאמינו בה' ", אולם, לא ידע תורה. בתוך החיילים שלנו, הרוב המוחלט מלא באמונה בה' יתברך, אבל פרט לכך, עשרות אלפי חיילים מלאים בתורה. חיילים שמקורם בישיבות הסדר, בישיבות גבוהות, במכינות. מאז היותנו לעם, לא היתה כל כך הרבה תורה בשדה הקרב כמו היום! התורה היא גם זו שנותנת לחיילים תוספת מיוחדת של שליחות, של נחישות ושל הצלחה!
מורי ורבי, הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל אמר פעם: "כמה היה נותן הרמב"ן בכדי להיות ראש ישיבת הסדר!". זכינו לזכות עצומה שלא ראינו כמותה אלפי שנים. אם ביציאת מצרים היה נחשון אחד, כיום יש מאות אלפים כאלו! חיילים המלאים בשליחות, באמונה, במסירות ובתורה.
מבט על עם ישראל, מבט על השליחות הגדולה של העם – נותן כוח. אהבת עם ישראל ואהבת ארץ ישראל. לעתים, בחיצוניות, נראה שיש כאלו שרחוקים. אבל כשמתקרבים, רואים כמה נפלא העם שלנו: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך".
המצב קשה ומורכב. החמאס הביאו לחושך גדול. מתוך מבט בנקודות האור, נוכל בע"ה להתמודד ולהתגבר ובע"ה נזכה לראות בקרוב אור גדול, אור של ניצחון, אור של אחדות, אור של גאולה.
הרב יוסף צבי רימון משמש כרב אזורי גוש עציון, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, ונשיא סולמות, לאופק ומזרחי העולמי. הדברים נכתבו לאחר ליל סדר עם משפחות גיבורות, מאות יתומים ואלמנות מהמלחמה ומשפחות שכולות. רבים מהם הקריבו את היקר להם, עבור הגנת עם ישראל.