הרב שמידט מתברך על ידי הרב מאזוז זצ"ל
הרב שמידט מתברך על ידי הרב מאזוז זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ארבע פעמים זכיתי להיכנס אל הקודש לפגישה אצל מרן הגאון הרב מאיר ניסים מאזוז זצ"ל, כאשר מטרת הביקורים הן בענייני הכלל, הדאגה למצב בארץ ישראל, ובעניין החיבור בין המגזרים, ע"י גיבוש עמדה אחידה בדברים הרבים המחברים בין הציונות הדתית לבין העולם הספרדי על כל גווניו.

אחת מנקודות השיא של הקשר עם הרב, היה ביקורו של הרב בישיבתנו לרגל הוצאת הספר "שיטת הסימנים" על סדר נשים, שיטה יסודית לזיכרון הש"ס.

ביקור זה נבע מהקשר החם שנוצר בין הרב לביני אחר מספר פעמים, וכן מכך שהרב מאד העריך את נושא זיכרון הש"ס וגידול תלמידי חכמים אמיתיים השקועים בעולמה של תורה, על כן הרב רצה לחזק ולעודד את רעיון השיטה של זיכרון הש"ס, כשהוא אומר ש"ס זה שיטת הסימנים בכל מהגזרים, ושקד על עידוד לימוד התורה, כפי שניכר מגידול ישיבתו כסא רחמים.

ביקור זה יצר רושם גדול בכל אזור יו"ש כאשר מנהיג בסדר גודל כמו הרב מאזוז הגיע לבקר בישיבת הסדר גבוהה בשבי שומרון.

הרב היה תקיף מאד בענייני ארץ ישראל, גידולה ופיתוחה, והחשיב והוקיר מאד את כל המתיישבים ואת מסירותם בכל מרחבי יהודה ושומרון.

הרב זצ"ל לא פחד ולא נרתע להביע את דעתו ברבים גם שדעתו לא היתה מקובלת בעולם התורה החרדי, למרות גילו הצעיר באותה תקופה של ההחלטה האווילית לגרש יהודים מארצם, מתוך מחשבה שיש פרטנר לשלום עם רוצחים שפלים תתי אדם, הרב הביע את דעתו נגד הגירוש והצטרף לגדולי הרבנים של הציונות הדתית אשר התנגדו לגירוש.

על הרב אפשר לומר את מה שאמר רבי יוחנן במסכת מגילה דף ל"א עמ' א' על הקב"ה: "אמר רבי יוחנן כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב"ה אתה מוצא ענוותנותו" דבר זה כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים, כתוב בתורה "כי ד' אלוקיכם הוא אלוקי האלוקים ואדוני האדונים" וכתיב בתריה "עושה משפט יתום ואלמנה..." בכתובים דכתיב "סולו סולו לרוכב בערבות ביה שמו וכתיב בתריה אבי יתומים ודיין אלמנות". הרב היה ענק שבענקים ובעל ענוה ורגיש לכולם.

הרב ענק בתורה, בכל ביקור הרגשנו את חביבותו כלפינו, והכל מתוך ענווה גדולה והערכה, והרגשנו יראת שמים צרופה מיוחדת, כאשר סיפרתי לרב שאני תלמיד של הגאון הרב דב ליאור שליט"א, הרב דיבר בשיבחו של הרב, דבר שלא נמצא אצל רבנים גדולים אחרים בציבורים מגוונים, ואכן היו מכתבים מסוימים ששני גדולי עולם זה חתמו ביחד.

וכן בכינוסים שהיו למען המפלגות כשהרבנים היו, ראינו יחס של כבוד והערכה אחד כלפי השני, ובני הציונות הדתית ראו ברב מאזוז תקווה של שיתוף פעולה בין הציבורים.

חבל על דאבדין, על גאון גדול בתורה אוהב ארץ ישראל ועם ישראל, מי יתן תמורתו.

הכותב הוא ראש ישיבת נחלת יוסף ורב היישוב שבי שומרון