הרב ד"ר יצחק ליפשיץ
הרב ד"ר יצחק ליפשיץצילום: מכון לב

מות בני אהרן מתואר בתורה בדרמטיות. המשכן נחנך, הקורבנות הוקרבו, אהרן מברך את העם ונכנס עם משה רבנו למשכן, ושניהם יוצאים יחדיו ומברכים את העם שנית ברגע שיא של התרוממות רוח.

אש יוצאת מאת ה' ואוכלת את העולה והחלבים, העם שמח ונופל על פניו, ואז באים נדב ואביהו בני אהרן "ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא ציווה אותם" (ויקרא י, א). כתוצאה מכך יוצאת שוב אש מאת ה' וממיתה את שניהם.

אין ספק שהתורה מדגישה את הלקח הבא: גם מעשה של דבקות בה', שנעשה ברגע הגדול ביותר מתוך הלב הטהור ביותר, איננו מבטיח הגנה מפני אישו הגדולה של הקדוש ברוך הוא. יוזמה דתית, דבקות, רצון להתקרב לקדוש ברוך הוא, כל אלה צריכים להיעשות בתוך מסגרת היענות לציווי האלוקי. קרבה לה' מתוך אש זרה טומנת בחובה סכנה גדולה.

להבדיל, גם בשגשוג כלכלי התופעה דומה. רבים מהללים את היוזמה הפרטית, לא פעם ללא הגבלה. תאוריית ה־Laissez-faire, תאוריה טהורה של שוק חופשי. ברם, כפי שלימד פרידריך האייק, שוק חופשי משגשג היטב כאשר הוא נמצא במדינה שומרת חוק.

חירות איננה הפקרות. חופש אכן מאפשר יוזמה ויצירתיות, אבל בחברה שבה החוק איננו נשמר, החופש מנוצל על ידי גורמים שונים והנהנים העיקריים ממנו הם הפושעים. כלומר, אישו של הפרט יכולה לשגשג אך ורק במסגרת החוק ושמירתו.

הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה ומחבר הספר 'כלכלה וערכי היהדות'