
בעקבות הדיון הציבורי הגובר בנוגע לשאלת גיוס תלמידי ישיבות, פרסמו רבני ארגון "תורת הארץ הטובה" חוברת ובה עמדתם ההלכתית והציבורית בנושא. בראש הדברים – קריאה לאיזון: שילוב נכון בין ערך לימוד התורה לבין חובת ההתגייסות בשעת חירום.
הרבנים מצטטים את רבם, הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שהבהיר כי מצוות כיבוש הארץ וההגנה עליה חלה על כל יהודי – לרבות תלמידי חכמים. לדבריהם, "גם מי שלומד תורה זכאי רק לדחייה, ורק אם תורתו אומנותו באמת. שקדנים גדולים – ראוי שגיוסם יידחה. אך מי שאינו שקוע בלימוד ברוב זמנו – מחויב כשאר בני העם".
המסמך מדגיש כי יש להמשיך במסגרות כמו ישיבות הסדר וישיבות גבוהות, המותאמות לרמת הלימוד והשקידה של כל תלמיד. לצד זאת, הם מציעים מודל של גיוס מדורג – לאחר מספר שנות לימוד – עבור מי שלא עומד ברף של שקידת לימוד גבוהה.
הרבנים מתנגדים לניסיון לכפות מדיניות גיוס על ציבור שלם "שאמונתו אינה מאפשרת זאת", אך מדגישים: בשעת חירום לאומית – כל בני ישראל מחויבים להתגייס, כפי שהיה במלחמת העצמאות.
עוד קובעים הרבנים כי יש לשמור על "קדושת המחנה" בצה"ל: אווירה תורנית, לימוד יומי, ותיאום הדוק עם הרבנות הצבאית בנוגע לשמירת מצוות. לדבריהם, יש למנוע עירוב מגדרי מיותר, ולהקים מסגרות שירות נפרדות ככל הניתן.
כמו כן, הם מציעים להקים מסגרות חצי-אזרחיות – כגון כיתות כוננות והגנה יישובית – שישלבו בני ישיבות בהגנה על היישובים, מבלי לפגוע בלימודיהם. בסיום דבריהם כתבו הרבנים: "בזכות לומדי התורה ומסירות הנפש של חיילינו – נעשה ונצליח והוא יבוס צרינו".
בחוברת מופיעים מאמרים הלכתיים מאת הרב דב ליאור והרב יעקב אריאל – מבכירי הרבנים בציונות הדתית. הרב ליאור מדגיש: "במצב הנוכחי – אין פטור לאף אחד. גם בני תורה חייבים להשתתף במלחמת מצווה".
הרב אריאל מוסיף כי תלמידי ישיבות אינם פטורים אלא דחויים, כל עוד הם מועילים במערכה הרוחנית. אולם בשעת צורך – הם מצווים להתגייס בפועל. לדבריו, "יש להניח שני זוגות תפילין: ביטחון הרוח וביטחון הגוף. זהו יסוד ישיבת ההסדר".