הרב הראשי על תהליך הגאולהללא קרדיט

לקראת חגיגות 77 שנים להקמת מדינת ישראל, נשא הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב קלמן בר, דבר תורה מיוחד המתבונן בתהליך הלאומי של עם ישראל ובהשלכותיו הרוחניות.

לדבריו, שאלות ותהיות רבות שעולות על מהות המדינה ותפקידה – מזמינות אותנו לבחון רגע את העבר ההיסטורי של העם.

הרב בר מציין כי המדינה היהודית האחרונה שהתקיימה כאן לפני מדינת ישראל, הייתה מדינתו של בר כוכבא בשנת 132 לספירה. הוא מזכיר את דברי רבי עקיבא על בר כוכבא: "דרך כוכב מיעקב", ומציין כי במסכת תענית בירושלמי מובא כי רבי עקיבא ראה בו את דמותו של מלך המשיח.

יחד עם זאת, מדגיש הרב, התיאורים על בר כוכבא בתלמוד מעוררים סימני שאלה – לא מוזכרות תכונות של תורה אלא דווקא התנהגויות רעות. לדוגמה, הוא היה נוהג לומר בתפילתו: "אלוקים, לא תסעוד, לא תכסוף, אל תעזור – אבל גם אל תבייש אותנו". גם את חייליו היה בודק באופן קיצוני באמצעות כריתת אצבעות, דבר שגרר את ביקורת חכמים.

הרב מזכיר את סיפור מותו של אחד מאנשי בר כוכבא, לאחר שבר כוכבא חשד בו ובעט בו בעוצמה – מה שגרם למותו. למרות כל זאת, רבי עקיבא ראה בו את הדמות הראויה לבניית התשתית הלאומית.

בהקשר זה, מסביר הרב בר, ראה רבי עקיבא בבר כוכבא את "משיח בן יוסף" – תפקידו של בונה התשתיות. לשם כך נועדו גם תלמידי רבי עקיבא – ליצוק את התוכן הרוחני. אך התהליך כשל – בר כוכבא נכשל ותלמידי רבי עקיבא מתו בתקופה שבין פסח לשבועות.

פסח, מסביר, מייצג את העצמאות הלאומית, ואילו שבועות – את העצמאות הרוחנית. "הם היו צריכים לחבר בין השתיים, וכיוון שלא היו ראויים – מתו".

הרב רואה בדורנו תהליך דומה. לדבריו, "גם אנחנו נמצאים באותו מהלך – תהליך שבו אנו בונים את יסודות הריבונות והעצמאות הלאומית, כהכנה להשרשת הרוח. כך גם מנבא הנביא מיכה – שקודם תוקם הממשלה הראשונה, שהיא לא מלכות בית דוד אלא ממשלה שתבנה את היסודות".

הוא מביא את דברי המלבי"ם על הפסוק "ובאה הממשלה הראשנה, ממלכת לבת ירושלים", ומסביר כי מדובר על שלב מקדים למלכות הרוחנית. "ואנחנו – ברוך השם – בנינו את כל היסודות הגדולים".

בהמשך דבריו סוקר הרב בר את שלבי הגאולה לפי סדר הברכות בתפילת שמונה עשרה:

"ברך עלינו" – הצלחה כלכלית אדירה. "תקע בשופר" – קיבוץ גלויות. "השיבה שופטינו" – הכנה להחזרת הנהגה רוחנית. "ולירושלים עירך ברחמים תשוב" – תהליך שעדיין נמשך.

לדבריו, "אנחנו באמצע התהליך. בדיוק כמו שהיה – עד שנזכה בעזרת השם לגאולה שלמה, במהרה בימינו."

לקראת סיום דבריו בירך הרב את עם ישראל: "אנחנו צריכים להודות לקדוש ברוך הוא – 'עד הנה עזרונו רחמיך'. מי שיודע ומודה על העבר – יזכה ויראה גם את העתיד. 'אל תטשנו השם אלוקינו לנצח'".