
הרב מאיר הילביץ רב היישוב ברוכין פרסם מכתב ובו הוא מתנער מהאירוע בו עשרות נערים תקפו את הכפר ברוקין ממנו יצא המחבל שרצח את צאלה גז, תושבת היישוב.
"חיינו של מקומינו לא נסוך על פניהם המכוסות. עשרות הנערים הללו פשטו על הכפר והחלו במלאכת ההצתות וההרס, אל תתעו, אינני חס על אבדן רכושם של "ערבים תמימים", או פגיעה ב"חפים מפשע" כביכול, אבל מעשיהם של אלו רק הביא נזק! ונזק רב! הם לא הטילו אימה על שכנינו הערבים כפי שוודאי סבורים הם שעשו, ההיפך הוא הנכון, אם היה הכפר בתרדמה ובהלם מעוצמת התגובה הבונה שלנו, הרי שברגע אחד הוא התנער מתרדמתו להשיב מלחמה שערה, ומציאות חדשה מורכבת בהרבה עומדת כעת לפנינו", כתב הרב.
הוא טוען כי נעשה נזק להתיישבות. "עדיין איננו יודעים להעריך את הנזק שנגרם למפעל הבניין והנקמה שלנו, אבל ודאי שיש נזק לא מבוטל. חבורת הפראים הללו באה במגמה לסחוף את כלל הנוער שלנו לאירוע מסוכן הרסני שאין בו יותר מגירוי עצבים נמוך ועלוב".
הרב הילביץ הודה לנוער ברוכין שלדבריו לא השתתף באירוע. "אני רוצה להצדיע ולהביע את הערכתי לכלל הנוער שלנו שלא נסחף. שלא התבלבל. שלא שינה מהרבנות שלו, מדרכו האצילה ומלאת עדינות וגבורה כאחד.
מרגש היה לראותכם נוער ברוכין, צעירים ומבוגרים, ממשיכים לחלוק כבוד למפעל, לדרך, להנהגה, לתורה, לעצמכם ולנו. כמה גאה הייתי בכם אתמול גיבורי חיל מלאי סבלנות ענווה וגבורה כאחד, התפעלנו מנאמנותכם לסמכות ההורים, הנהגת הישוב ולדעת תורה .
החבורה הזו שהגיע לכאן מבחוץ, אין דבר שמרתיע אותה, לא הצבא, לא השב"כ לא מערכת אכיפת החוק ובאמת שאין לה אלוקים על גביה, אבל הם הופתעו לגלות, נוער מאמין נחוש אמיץ וגיבור שאינו פורק עול".
הרב הילביץ טען כי הפתרון הוא התיישבות. "יצאנו למסע של כיבוש, של הרחבת גבול ההתיישבות, גבול הקדושה, פרצנו דרכים, חיברנו ישובים, חישפנו, עקרנו, החרבנו בתי גאים, בתי רשעים ארורים, ועוד דרך ארוכה לנו עד שנשלים את המשימה. נשבענו להשלים את הלידה הזו, שחברתינו צאלה החלה בה בדרכה האחרונה.
משימת החיים הזו, שכולה צוואת בדמייך חיים הינה גדולה ואדירה, דורשת היא משאבים, סבלנות נחישות ואמונה, ובע"ה הננו אזורים בכל אלו! מלבד האמת שבדרך זו, אנו גם מאמינים שאין לשכנינו הארורים דבר מכאיב יותר ומרתיע יותר מבניין הקומה החדשה הזו!
לצערינו הופיע בישוב חבורת פורעים, נטולת רסן וגבולות, חבורה של נפשות אלימות שתכונת האלימות שלהם מכוונת ע"פ רוב כנגד ערבים אבל איננה נגמרת שם, אינני יודע מהיכן נאספו לכאן, אבל אין אלו בני המקום".