כך תחסכו בקניית גבינות לשבועות
כך תחסכו בקניית גבינות לשבועותצילום: איסטוק

בסקירה מיוחדת שפרסמה היום (שני) הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לקראת חג השבועות, נמצא כי צרכנים משלמים פרמיה משמעותית עבור מוצרים ארוזים על המדף – לעיתים עשרות אחוזים יותר – בהשוואה למוצרים זהים הנמכרים במעדנייה. לפי הסקירה, ממוצע ההפרש בין מוצרי מדף למוצרי מעדנייה עומד על 41%.

הפער הבולט ביותר התגלה בגבינה בולגרית פיראוס (24%) במשקל של 250 גרם, שעלותה הארוזה גבוהה ב־173% ביחס למעדנייה. גם בגבינת שמנת נפוליאון (24%) נרשם פער של 61%, ובמוצרי מוצרלה של חברת גד – כדור מוצרלה ומוצרלה בייבי – הפערים עומדים על 49% ו־38% בהתאמה. בגבינת עמק צהובה (28%, 400 גרם) הפער עמד על 29%. ההפרש הנמוך ביותר נמדד בגבינת מוצרלה קשה – 6% בלבד.

הבדיקה נערכה ב־25.5.2025 בשבע רשתות שיווק ארציות, תוך השוואה בין מחירי המדף למוצרי מעדנייה על פי משקל זהה. חריג אחד נרשם בגבינת השמנת, שבה בוצעה ההשוואה בין מותגים שונים (נפוליאון של תנובה במדף וגבינת שמנת גד במעדנייה).

ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית של הרשות, מסרה: "הממצאים חד משמעיים: הצרכנים משלמים ביוקר על נוחות האריזה בלבד, ללא שינוי באיכות או בערכים תזונתיים. בחג שבו צריכת הגבינות עולה משמעותית – קנייה במעדנייה עשויה לחסוך עשרות שקלים. בתקופה של יוקר מחיה – כל שקל נחשב. לפני שאתם שולחים יד למדף, שווה לבדוק את המעדנייה".

הסקירה נערכה על פי קריטריונים הכוללים רלוונטיות צרכנית לחג השבועות, בחירה במותגים מובילים שנמכרים הן במעדנייה והן במדף, ובחינה של סניפי רשתות בפריסה ארצית. מבצעי כמות לא נכללו בהשוואה.