
אחד המוסדות החשובים בישראל הוא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - הלמ"ס.
באמצעות הנתונים שמפרסמת הלמ"ס, יכולים משרדי ממשלה ואף גופים כלכליים פרטיים לקבל החלטות.
הלמ"ס בוחנת את שוק העבודה במשק, את גובה ההשתכרות, את מצב החברות, ועורכת אחת לעשור מפקד אוכלוסין שבאמצעותו היא מנתחת את המצב הדמוגרפי בחברה הישראלית. מובן שמוסד זה חשוב ביותר לניהול המשק.
חשיבותם של מפקדי העם הייתה ידועה גם בעולם העתיק, במצרים, בפרס וגם בעם ישראל, כפי שאנו רואים בפרשתנו, פרשת במדבר. מטרת המפקדים בעולם העתיק הייתה בעיקר לצורך גביית מס. התורה איננה מציינת את מטרת המפקד, אם כי קיים קשר לגביית מס בפדיון הבכורים תמורת הלוויים.
בפרשת כי תישא קושר רש"י את המפקד למחצית השקל, אך בפרשתנו הוא מציין את אהבת ה' לעם ישראל: "מתוך חיבתן לפניו מונה אותם כל שעה". הרמב"ן, לעומת זאת, סובר שהמפקד נועד להתכונן למלחמה על ארץ ישראל: "והיו משה והנשיאים צריכין לדעת מספר חלוצי צבא המלחמה וכן מספר כל שבט ושבט ומה יפקוד עליו בערבות מואב במערכות המלחמה, כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף". נמצא אם כן שלמפקד אוכלוסין יש תפקיד חשוב בניהול עם, כשם שיש לו תפקיד חשוב בניהול משק.
ואחרי הכול יש לזכור שמפקד עלול להיות חטא. כאשר בני אדם מוחלפים במספרים, כאשר השלטון חוטא בניהול יתר ואיננו מעניק חירות לפרט, או במילים אחרות, כאשר המשטר לוקה בעודף רגולציה, המפקד הוא חטא, שכן אסור למנות את ישראל אלא לצורך, ודוד המלך נענש על כך. מפקד שלא לצורך הוא מפקד למטרת האדרת השלטון ולמטרה של שלטון יתר. אמור אם כן: מפקד לצורך - מותר. לצורך שלטון יתר - אסור.
הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה ומחבר הספר 'כלכלה וערכי היהדות'