
חבר הכנסת משה רוט (יהדות התורה) הגיש היום (ד') הצעת חוק חדשה להסדרת תחבורה שיתופית מקוונת בישראל, במודל המיושם כיום בלמעלה מ־400 ערים ברחבי העולם, דוגמת Uber ו־Lyft.
מדובר במהלך פורץ דרך שיאפשר גם בישראל תחבורה חכמה, זמינה ובטוחה. החוק אף מכוון להסדיר אחת ולתמיד את תופעת ה'דרייברים' בציבור החרדי.
"הגיע הזמן שגם אזרחי ישראל ייהנו משירותי תחבורה מתקדמים, יעילים ונגישים", אומר ח"כ רוט ומציין כי, "ההצעה תייעל ותנגיש את שירותי ההסעה, תקל על מצוקת הגודש בכבישים, התחבורה והחנייה, ותאפשר לאלפי ישראלים להרוויח בכבוד מנסיעות ברכב שיתופי, בלי ביורוקרטיה מיותרת".
הצעת החוק מביאה מענה ישיר לצורך ממשי שעליו כבר ענה הציבור, באמצעות יוזמות תחבורה עצמאיות. החוק מבקש להסדיר את אותה יוזמה ברוכה, להפוך אותה לחוקית, בטוחה ומפוקחת, ולהנגיש את האפשרות הזו לכל אזרח המעוניין להתפרנס בכבוד תוך תרומה לחברה.
החוק מציע להסדיר לראשונה את הפעולה של רשתות תחבורה שיתופית מקוונת, באמצעות רישוי ופיקוח של מפעילים ונהגים. הרכבים המורשים יהיו רכבים פרטיים בני עד 10 שנים, והנהגים יחויבו לעמוד בתנאי סף ברורים, כולל ביטוח ורישיון נהיגה בתוקף, מתוך מטרה להבטיח רמת שירות ובטיחות גבוהה.
הצעת החוק גובשה בשיתוף מומחים מתחום התחבורה והחדשנות, והיא ממשיכה יוזמות קודמות שהונחו בכנסות קודמות על ידי ח"כים מכלל סיעות הבית, אך לא קודמו עד כה.
"אנחנו עושים צדק צרכני, חברתי וסביבתי, שמתכתב עם טכנולוגיות חדשניות ועם ראייה לעתיד", הדגיש ח"כ רוט, "תחבורה שיתופית היא לא רק נוחות, היא מביאה חירות אישית, נגישות וצמיחה, לצד הקלה משמעותית בגודש בכבישים, ממנו סובלים אזרחי ישראל, הגברת החיבוריות והקישוריות והפחתה של זיהום האוויר".
יו"ר התאגדות נהגי המוניות בפורום העצמאיים בהסתדרות מסר: "הצעת החוק שמבקשת להסדיר את תופעת הדרייברים היא לא פחות מניסיון להכשיר פעילות פלילית במסווה של חדשנות. בזמן שנהגי המוניות מחויבים לעבור קורסים, השתלמויות, רישוי, ובדיקות קפדניות - המדינה מציעה למסור את התחום לכל דורש, בלי הכשרה, בלי פיקוח אמיתי, ובלי אחריות. במקום לחזק את החוק - היא בוחרת להכשיר את הפרתו".
"אם יש רצון להסדיר תחבורה מתקדמת - נהדר. אבל ההסדרה צריכה להיות שוויונית, מחייבת ואחראית. כל מי שרוצה להסיע בשכר - שיתכבד ויעבור את אותו מסלול רישוי והכשרה כמו נהגי המוניות. כל פתרון אחר הוא פגיעה חמורה בפרנסה, בביטחון הציבור ובשלטון החוק".