
חז"ל (עבודה זרה ג.) דרשו את הפסוק "'יום השישי' - מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית, ואמר אם מקבלין את תורתי מוטב, ואם לאו - אחזיר אתכם לתוהו ובוהו".
כלומר, מגמת העולם היא שתופיע התורה, שיופיע אור ה' בעולם, ולכן מוכרח שיהיה בעולם עם ישראל שיקבל את התורה, עם שמוטבע בו הטבע הסגולי האלוקי שמתאים לתורה האלוקית. כמו שמוכרח שתהיה בעולם תורה, כך מוכרח שיהיו אנשים שמתאימים להופעתה, שעל ידם תופיע התורה. ועם ישראל קיבל את הטבע הסגולי שמתאים לתורה.
אם ניגשים אל התורה מתוך גישה זו, שאנחנו עם ישראל ומתאימים לתורה בגלל הסגולה שלנו - כל לימוד התורה מקבל משמעות עצמית. יש הבדל גדול אם הטבע שלנו זה להיות שומרי תורה ומצוות, או אם אנחנו בוחרים בכך. אם אנחנו בוחרים - הבחירה יכולה להשתנות, לעומת זאת, טבע לא משתנה. זאת אומרת, שאם לא הייתה לנו סגולה פנימית, קבלת התורה שלנו לא הייתה מוחלטת.
הקב"ה כפה על ישראל הר כגיגית (שבת פח.), ומה עניין הכפייה הזאת? מסביר המהר"ל שעניינה ללמדנו שהקשר בין ישראל לתורה זהו קשר מוחלט שלא יכול להשתנות, זה קשר כפוי, שלא תלוי בכם ובהתנהגות שלכם, אלא זהו קשר עצמי. אמנם אתם רוצים לקיים את התורה, ואמרתם 'נעשה ונשמע', ואתם לא חוזרים בכם מהאמירה הזאת, אבל אני מודיע לכם שזה לא תלוי רק בכם, זה לא נובע רק מכך שאמרתם נעשה ונשמע, אלא זה נובע מכך שהקשר שלכם לתורה הוא קשר מהותי ומוחלט.
זאת ההקדמה וההכנה שאיתה אנחנו ניגשים לקבלת התורה, למעמד הר סיני מחדש. "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים" (שמות יט, ה), "מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ". ומתוך הגישה הזאת "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות כ, ב).
שנזכה בעזרת ה' לחדש את הברית שלנו ולהעמיק אותה, ונזכה בעזרת ה' לחוג את חג השבועות בבית המקדש באופן היותר שלם והיותר מלא עם כל כלל ישראל, ואז תופיע השכינה באופן היותר גדול ויותר עליון בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו!
מתוך שיחה שנאמרה בשנת תשפ"ד. לשיחה המלאה באתר ישיבה