
מגילת רות, אשר נקראת בחג השבועות, מגוללת את סיפורה של רות - אמה של מלכות. המתבונן במגילה מגלה תופעה ייחודית - מילים רבות נכתבות באופן אחד אך נקראות באופן אחר, תופעה המכונה "קרי וכתיב".
תופעה זו מצויה בכל התנ"ך, אלא שבמגילת רות הרבה יותר מכל התנ"ך. התורה מושתתת על כך שדבר ה' זו אמת מוחלטת, אלוהית ונצחית, וכך גם בקרי וכתיב. חז"ל מלמדים שהקרי וכתיב ניתנו למשה בסיני, ואין כאן טעות או השמטה. הם מבטאים עומקים גדולים, המאפשרים להבין את המשמעות הפנימית של פסוקי התנ"ך.
בחלוקה כללית הקרי בא לבטא את פשט הדברים, והכתיב מגלה סודות גנוזים בתוך משמעות הפסוק. כך במגילת רות - בפשט, המגילה מלמדת מהו חסד אמיתי: רות עושה חסד עם נעמי, ובועז עם רות. היא מלמדת מהו גיור אמיתי - רות דבקה בתורה ובאמונה בה' עד הסוף. היא מוכנה לוותר על כס המלכות במואב כדי להתחבר לעם ישראל, גם בידיעה שתהיה ענייה ובודדה. ובסוף מתברר שהדרך המפותלת הזו מוליכה ללידת דוד המלך.
אלו השלושה שהכתוב מלמד אותנו בפשט הדברים. הכתיב, לעומת זאת, מגלה מהלך עמוק וחשוב - דרכי הגאולה, מעין "הלכות משיח". המגילה מלמדת איך המשיח ינהג, מהן תכונותיו, וכיצד תבוא השלמת הגאולה. תופעה זו נדגים במספר מקומות במגילה:
1. הקו האמוני בתהליך הגאולה - יעש<ה>
נעמי נפרדת מרות וערפה ואומרת: "יעש<ה> ה' עמכם חסד כאשר עשיתם". הקרי "יעש" הוא איחול לעתיד הקרוב, והכתיב "יעשה" מרמז על עתיד רחוק. הפסיקתא מסבירה: "אין גר שמח בעולם הזה", כלומר חייו של גר קשים והוא עובר ניסיונות רבים - הוא נדרש לעקור הרגלים ישנים ולבנות את עצמו מחדש בחיי התורה. אבל הוא יודע שחיי התורה הם חיי נצח, ולכן שווה לו כל הקושי - כי הוא פועל למען עתיד רחוק יותר.
רות, דוד המלך, ר' עקיבא - כולם קשורים למשיח. מנין שאבו גדולי אומה אלו את העוצמה להמשיך ולבנות למרות הקשיים העצומים? הם חיו לפי עקרון שאמנם עכשיו קשה, אבל הכל שווה למען התיקון והעתיד בו ה' ישלם את שכרינו. זו דרכו של משיח - לא יעשה קסמים שישנו את המציאות בבת אחת, אלא תהליך ארוך, הכולל גם מלחמות, מחלוקות ומאבקים.
2. מה מבטאים בגדי משיח? - שמלותיך <שמלתך>
נעמי אומרת לרות: "ורחצת וסכת ושמת שמלותיך <שמלתך>". בפשט - להתלבש יפה כדי למצוא חן בעיני בועז. בכתיב "שמלתך" - רומז לשמלה המיוחדת, שמלת השבת. כשם שהשבת מכונה "מלכה", כך בגדי השבת אלו בגדי מלכות. בגדי המלכות מבטאים אחריות, שליחות ותפקיד. בגדי המלכות שלובשת רות מבטאים לא רק את תפקיד המלכות של המשיח, אלא אף את השליחות המתמדת לקיום רצון ה'.
3. רצון ה' הפנימי - תאמרי <אלי>
רות עונה לנעמי: "כל אשר תאמרי <אלי> אעשה". בקרי - רות מתחייבת לעשות כל מה שציוותה עליה. אך הכתיב החסר רומז על ההבנה של רות: בציווי נעמי לצאת מקושטת בלילה יש חוסר צניעות, ולכן היא משנה את סדר הפעולות - קודם הולכת בצניעות, ורק אחרי כן נענית לציווי במדויק. היא מיישמת את האמירה הכללית של נעמי ("כל אשר תאמרי") אבל לא בדיוק כפי שאמרה "אלי", אלא שונה במעט.
כך גם בתכונתו של המשיח, מה הדרך בה הוא ידע את רצון ה'? הוא לא תמיד ילך על פי מה שנראה לעיניים, כי החיצוניות מטעה. המשיח מסוגל להסתכל לעומק, להבין את רצון ה' הפנימי ביותר, ועל פיו לפעול. כך בדור שמשיח בן דוד בא - רק מי שיודע להתבונן לעומקם של דברים יוכל להבין את הדור ולרומם אותו.
יוצא שלצד קריאת המגילה בקרי, המגלה את פשט המעשה, קריאת הכתיב מגלה את הרובד העמוק והנסתר, חושפת את השורשים הרוחניים לביאת המשיח, ואת התכונות הנדרשות ממלך המשיח. כל שנותר לנו הוא לברר בתוכיותנו את עקרונות הגאולה, לפעול כפי יכולתנו, כמו בועז, רות ונעמי; וכשנעשה את שלנו, ה' יגמור בעדנו ויביא משיח צדקנו במהרה בימינו.
הכותב הוא ראש בית המדרש בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה